AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.360

rätt val av oljef- och luftfiltren

Sida 1 av 2
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Tänker serva bilen(M40 motor) snart. Undrar om vad är den bästa lösningen angående val av olje- och luftfiltren? Vilka märken?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW original eller motsvarande kvalitet från Knecht Mahle eller MANN-filters.

BMW är inte dyrare än t ex Mekonomen så du kan med fördel handla där....är du medlem i BMWCS får man dessutom 5-10% rabatt hos många handlare!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
tackar! gäller det även samma sak tändstiften oxå? jag menar- är tändstiften universella eller finns det tändstiften som passar just min motor bäst?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De stift du skall ha heter NGK BKR6EK (tvåelektrods- standardstift, kostar ca 65kr/st) alternativt NGK BKR6EQUP (fyrelektrodsstift med mittelektrod i platina, håller 10 000 mil och kostar ca 160kr/st).

BMW säljer båda ovanstående och de är inte dyrare än mekonomen eller motsvarande på dem heller.

Jag rekommenderar inte att du köper "billiga" stift eftersom BMW:s motorer kan vara lite kinkiga avseende vilket stift man skruvar i dem. Det finns många som har försökt med t ex BERU, men som ganska snabbt har bytt till NGK igen...

Mvh

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Du har säkert rätt-har oxå tröttnat på piratreservdelar-BMW e dyr, men deras produkter e av duglig kvalité i alla fall.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
hur lång livslängd har BKR6EK?

Johan säger ju att BKR6EQUP håller 10 000 mil och kostar ungefär 100 kr mer än vanliga BKR6EK. I min 530 så ska det sitta 8st BKR6EK och de byts inte förrän vid varje INSP II. Mellan två insp II så hinner det gå ca 8 000 - 10 000 mil, varför ska man då köpa EQUP stiften om de bara har en livslängd på 10 000 mil, precis som vanliga stift.

En V8 drar mer än man tror!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Bakaxeloljan då? Vilken bör man köpa? Nån som vet?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Bumer > Jag har alltid kört med Castrol SAF-XJ i mina bilar, dock kan du använda SAF-XO om du inte har diffbroms.

Det borde annars fungera med vilken helsyntetisk API-GL4 / GL5 klassad slutväxelolja som helst...

Johan B kan säkert kasta lite mer ljus över detta.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mugge, hur kör du din bil?

Det borde gå max 6000 mil mellan två inspectionII...
(Oil: 1500mil, InspI: 3000mil, Oil: 4500mil, InspII: 6000mil)

Ett tvåelektrodsstift håller ganska exakt hälften så lång tid som ett fyrelektrods- dito.

Jag kanske var lite optimistisk när det gäller priset på BKR6E&, de kostar nog närmare 80-90kr/st.

Stora vinsten är nog ändå inte själva materialkostnaden, utan att man slipper arbetet (och den kostnaden) med att skruva ur och i tändstiften en extra gång.

Dessutom finns det en teoretisk möjlighet för bättre förbränning med fyra elektroder då gnistan har fler vägar att gå och det automatiskt sker via den "tätaste" gasen i cylindern (där det är fetast bränsleblandning).

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det viktiga avseende bakaxeloljan är att den är hypoidolja som är API GL5-klassad.
Har man en bil utan diffbroms skall det vara SAE 75W90 och har man en bil med diffbroms skall det vara SAE75W140.

Det behöver givetvis inte vara Castrol, men om man skall hålla sig till dem som BMW säljer blir det SAF XJ, som fungerar i alla bakaxlar hos BMW. Om man har en bil utan diffbroms fungerar även SAF XO, precis som Tryggve skrev.

Mvh

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Här på forumet, finns det kompetenta människor:))

Undrar-hur många liter bakaxelolja behövs för en e 36 316 ´93?

Hur vet man om man har diffbroms eller inte? Jag har skivor därfram och trummor därbak.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du är osäker: köp SAF XJ, den fungerar även i bilar utan diffbroms.
Prisskillnaden är inte så många kronor mot XO. (med största sannolikhet har du inte diffbroms på din bil, det torde vara extremt sällsynt på en 316i)

Det brukar vara ungefär en liter olja i bakaxeln på din modell, men mata in ditt chassinummer här, så får du fram volymen:
Länk

Mvh

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Förresten, vad är diffbroms för något? Jag har tex abs-bromsar. Har det något med diffbromserna att göra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Diffbroms sitter i bakaxelklumpen och gör att inte bara ena hjulet spinner vid halt väglag. Ger bättre driv, men ger samtidigt bilen lite mer svårbemästrat beteende om man inte är van vid bakhjulsdrift som biter så bra.
Kan vara av olika "hårdhetsgrad", men vanligast är 25% bromsverkan.

Vanligast på effektstarka bilar som har svårt att få ner effekten i marken om ena hjulet börjar spinna.
Är endast standardutrustning på M3 bland E36:orna.

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...har alltså inget med de vanliga bromsarna att göra, utan påverkar bara framdrivningen!

Mvh

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Tack så mkt för att ni förklarat detta för mig:)!

Som jag har förstått så e det ingen risk att jag har diffbroms..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Risk och risk....chansen är nog liten även om det teoretiskt troligen finns någon enstaka 316i med diffbroms. Men de är inte många i alla fall!

Mvh

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Hur kan man kolla upp det?
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Bumer,

Själv gav jag BMW-verkstaden mitt chassinummer - och vips hade jag en fin lista över fabriksmonterad utrustning. Har du diffbroms är den med där - om nu ingen i efterhand skaffat det till bilen - vilket jag anser vara av mikroskopisk sannolikhet...
E3
1.828
E36
USA bilar
Ang bakaxelolja till E36, så gäller "refer to technical" vilket innebär att man inte bör hälla i vilken GL5 som helst, utan man bör kolla med BMW vad som är ok!

Detsamma gäller ju växellåda med grön lapp, "refer to technical" egentligen detsamma som BMWs egen olja (Castrol) Tyvärr.. Enligt de uppgifter jag fått, så är det absolut inte lämpligt att hinka i något annat i dessa lådor, "det är inte frågan om, utan när det går sönder!" Däremot orange lapp innebär ATFolja, då är det enklare och billigare

Förövrigt.. har man diffbroms så är en olja med LStillsats viktigt!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går bra med vilken API GL-5 olja som helst i bakaxeln om den är avsedd för hypoidväxel och har rätt viskositet!

Dock helt riktigt att diffbromsade bakaxlar skall ha LS-tillsats i oljan för att det skall fungera som tänkt! (står på flaskan om oljan innehåller LS-tillsats)

T ex har Valvoline, Mobil, Shell etc. lämpliga alternativ till Castrol-oljorna!

Dock bör man främst använda en syntetisk olja, eftersom de flesta aldrig byter oljan i bakaxeln (på nyare modeller finns inte bytet med som servicepunkt över huvud taget!).

Samma sak gäller för växellådan, är klassningen rätt spelar inte fabrikatet någon roll.
Undantaget är den nya oljan MTF-LT1 som är specialframtagen som livstidsolja för de nyare manuella lådorna. (from att E46 introducerades 1998)

Oljor är inga magiska produkter, utan i de allra flesta fallen strikt standardiserade produkter!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.