|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
eller Länk |
|
|
Spelar ingen roll vad soppan kostar, tankar ändå bara i sedelautomat för ett par hundringar... ;-) /Christofer |
|
|
Klokt talat BMW_MAN! Det intressanta är att jag upplever det som så att de som gnäller mest är de som röstar på S, VPK och MP(K). De enda partierna som kan ändra på situationen! Medan de övriga mer eller mindre finner sig i situationen och betalar... |
|
|
Golf TD 6l/100km Diesel 7 kr/l Bränsle kostnad per mil 4,20. |
|
|
För att det ska löna sig att köra Diesel så måste man köra flera tusen mil per år eftersom bla skatten på Dieselbilar är dyra. |
|
| Utan bilen dör landsbygden, är förbannat lätt för politikerna i Stockholm att beskatta oss bilförare till max utan att tänka på konsekvenserna för svenskt näringsliv. | |
|
Det enda som jag ser det är att det blir färre som kör bil pga det höga priset. Då minskar utsläpp,färre olyckor vi kanske slipper bil tullarna. Landsbygden dör inte bara för att priset stiger, däremot kan det bli en klass fråga. Vad händer då jo då kommer vänstern börja med differentierad pris på bensin. |
|
|
Högre bensinpris: dessto större anledning att köra BMW, man vill ju ha valuta för dom pengarna. \\Mikael |
|
|
tur att finndieseln kostar 4.60kr/litern med 0.7 blandad blir det 3.22kr milen |
|
|
Starre, Jag syftade på det faktum att stadsborna klarar sig utan bil i större utsträckning än oss på landet. |
|
|
Böss: klokt sagt... ska det kosta så ska det göra det med stil:P Alpina Power! |
|
| Rösta bort dom Hoppas alla kommer ihåg detta vid valurnorna | |
|
starre: Om dom sänker priset , så har folk råd att med nyare bilar istället för att allt ska gå till skatt! DÅÅ minskar utsläpp,färre olyckor pga renare motorer och mer aktiv säkerhet! Då minskar skadorna pga mer passiv säkerhet! Kortsiktigt tänkande kan vi lämna över till politikerna. Bara dom är korkade nog att inte se saker längre än till nästippen. Vi har ju redan europas äldsta bilpark. Hur ska d kunna förändras om folk blir tvingade att belasta sitt redan hutlöst belastade bilkonto ännu hårdare? Så till politikerna. Beskatta bilisten mindre för miljöns och säkerhetens skull!!! Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Vi kommer aldrig att få se lägre priser på fossila bränslen, oavsett vilka protester som framförs. Det är dagens sanning helt enkelt. Fossila bränslen är nämligen inte framtidens melodi... Min gissning är att priserna på fossila bränslen framöver endast kommer att fortsätta stiga. Men på ett sätt tycker jag att det är bra, för det är något som gynnar utvecklingen av alternativa förnyelsebara drivmedel ex. etanol. Bor själv i Örnsköldsvik (etanol-metropolen) så jag har länge följt utvecklingen av etanoldrivna fordon. Exempelvis går alla statsbussar i Övik går sedan länge på etanol och nu har ju även biltillverkarna börjat vakna för detta drivmedel. Ford har ju sedan en längre tid FFV-bilar i programmet men nu kommer ju även SAAB med ett intressant alternativ till våren. Tänker själv gå över till att köra etanol, men till en början nöjer jag mig med en 50/50 blandning av 95 oktan och E85, i allafall vintertid. Har forskat lite i detta ämne och det finns absolut inga hinder för egentligen vem som helst att börja köra på etanol. Ska man köra 100% E85 kan det dock vara nödvändigt att montera en justerbar bränsletrycksregulator då ett högre bränsletryck krävs. Finns även vissa startsvårigheter vid kyla när man kör etanol plus att bilarna drar något mer bränsle. Känns ändå helt rätt köra på ett miljövänligt och billigare alternativ som tas fram i Sverige. Är lite less på att gynna staten och vara beroende av araberna... Tror att det som behövs i dagsläget är att folk börjar nyttja etanolen i större utsträckning för att man ska få en lägre produktionskostnad. Literpriset på E85 ligger i dag på kring 7.50:- (om jag minns rätt) och då är en väldigt stor del av priset ren produktionskostnad. På bensin är ju större delen av priset som bekant skatt som staten tar in...Marknadskrafterna måste liksom ta över och då kommer utveckligen att gå fort. Det är jag helt övertygad om. Ni som är intresserade kan läsa mera på www.etanol.nu BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Hubbe325: Rätt inställning:-) /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.