|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är nybliven BMW-ägare. Har nyss införskaffat mig en 520ik -87 med rak sexa. Underbar kärra! Nu till problemet. Idag försvann all kylarvätska tvärt under körning. Jag har letat efter läckor men inte hittat nån. Alla slangar ser hela ut. Nån som har nåra tips? Finns de nåra standardfel? Hur mycket kylarvätska rymmer kylsystemet? Mvh Johnny | |
| Menar du verkligen all kylarvätska? Om topppackningen är dålig så kan de ju försvinna på de viset. men då vet jag inte hur dåligt bilen ska gå. men har du kollat under grenröret en bit å vänster om pluggen på blocket är kvar! | |
| Åsså rymmer de väl 10-11liter i runda slängar övre delen(11l) om det är luftkonditionering | |
| Jag var med om samma sak , det som var felet var topppackningen, all kylarvätska blandades med motoroljan och när jag kollade stickan var det inte olja längre .. | |
| Martin: Hur dåligt går en bil med de problemet? | |
|
Det är väl bara att kolla om oljan har blivit vit? |
|
|
Bilen gick hur bra som helst, märkte inget speciellt! |
|
| Kollat oljan, den såg ok ut. | |
|
Hur menar du att all kylar vätska förvan? Från expantionstanken Motortempen steg eller sjönk den? Luktar det glyckol inne i bilen? om du söker i forumet hittar du hur mycket som helst |
|
|
Okey okey jag vet att jag inte kan stava och jag har svårt för sammansatta ord |
|
| Motortempen steg, värmen försvann i kupén. Det luktade inte glykol i bilen. Expansionskärlet är heltomt. Hur mycket måste man minst fylla på för att ev kunna köra en stund och kanske se vart det läcker? | |
|
Kan det vara så..... att vattnet försvunnit under några mil, och när nivån var tillräkligt låg stiger tempen. Försviner allt vatten sjunker tempen plötsligt. men då är det tomt på vatten. jag hade en läcka i termostathuset, allt vatten försvan från expantionstanken,,,, Men jag kunde fylla på vatten köra några mil sedan fylla igen. jag såg då heller inget i motorrummet. Stannade och fylde på fem ggr stockolm->borås |
|
|
Hur går det Johnny? kommer du någon vart? // Matte |
|
| Nja, ska fortsätta imorgon. Fylla systemet o se om jag hittar nåt läckage. Har du nå tips? | |
|
koll vattenpumpen!, eller om det kommer mycket vitt rök från avgassystemet, om vitt rök kommer , så e det topplockspackningen! |
|
| Var precis på väg att fylla systemet och felsöka, och då hittade jag en liten slang som går från exp-kärlets överdel (inte den stora alltså). Denna slang hänger fritt i den andra änden, ska inte den sitta fast någonstans???? | |
| som sagt hade jag alla symtom du har beskrivit. Värmen försvann och motortemperaturen steg snabbt. Bilen (toyota -91) gick väl ok, men jag sålde bilen och visade köparen oljestickan, det var inte olja längre utan snarare mörkgrått vatten . . bilen skar utanför rinkeby och han ville ha pengarna tillbaka. psss | |
| Min olja ser dock ok ut! Jag har hittat spår av kylarvätska på vänster sida, nedtill i motorrummet nedanför expansionskärlet. | |
| ok om den ser bra ut så kanske det inte är toppackningen, men om du inte hittar vad som är fel så håll ett gott öga på oljan , för kylarvattnet försvinner ju inte bara upp i rök .. | |
| Nån som har koll på vart slangen ska? Jag pratar alltså inte om den allra tunnaste luftningsslangen som sitter precis under locket. Jag menar den som är lite tjockare och sitter precis under den tunna slangen. | |
|
Då talar jag om för dig att den ska sitta i retur till kylaren,inte undra på att ditt vatten försvann. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.