|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ett lite lurigt problem med min e36:a (325 -93 tillverkad december 92) ibland på tomgången så varvar den upp till ca 1500vpm för att sen direkt efter att nått 1500vpm ramla ner under 500vpm å motorn nästan stannar å så upp igen till ca 1500vpm så gör den några gånger å sen stannar motorn detta är på tomgång enbart, är det luftmasse mätaren som är kajko? det sker bara ibland å inte speciellt ofta men nog så iriternade när det väl gör det.. någon som har nå tips? mvh Niclas | |
| Min 328-99 gör precis likadant, förutom att den aldrig stannar helt. Det inträffar enbart innan den uppnår arbetstemp. Stabil tomgång, sen dör bilen men kommerigång och varvar upp till 1500 rpm, sen stabil tomgång igen, så håller den på så med jämna mellanrum. | |
| ingen som tror sig ha nån föraning på problemet? | |
|
Jag gissar på att gasspjällskontakten inte sluter på tomgång, för då kopplas ej den datastyrda tomgången på. Nisse |
|
| Oljekyld: Hade samma problem som dej, de va sprickor i insugsgummit som ställde till detta för mej. Bytte det och nu går bilen som den ska. | |
|
NFd: var hittar jag den den kontakten är det nått för en "hobby" meck å fixa som mig eller jag lämna den till min bilmeck här hemma i stan? jag fixar ju mer än gärna själv men har inte så mycke meckefrarenhet på BMWn ännu. har mest meckat båtmotor å lite hoj.. det jag har behöft göra på alla mina BMWs jag har ägt så är det å byta termostat å termostat hus... dem har alltid vart paj när jag har köpt bilarna ;) |
|
| Sprickor i insugsgummit, låter intressant, men varför uppstår inte problemet hela tiden? Expanderar materialet såpass när det blir varmt? Ska hur som helst ner till Motorteknik i Huddinge imorgon och läsa av felkodsminnet och se om han har registrerat nått fel. Skall kika på gummit när man ändå är där, och fråga om spjällkontakten. Återkommer. | |
|
Finns fler med samma problem... Länk |
|
|
På min "svajar"/"dippar" tomgången efter att den nått arbetstemperatur, gör att bilen skakar till lite då tomgången sjunker för att återigen stabilisera sig o.s.v... Nån med liknande problem och som har löst detta..?? Tändstiften bör uteslutas eftersom jag redan kollat dem... Oljekyld: Känner du igen problemet??? "En gång BMW, alltid BMW" |
|
|
NFd: har en fråga.. hur fungerar gasspjällskontakten å vart sitter den? har den direkt kontakt med gaswajjern? för jag får för mig att när jag släpper upp gasen lite mjukare så vill den gå på tomgången som den ska.. men släpper jag upp gasen hastigt så står den å larvar sig upp å ner mellan 0 & 1500varvpm |
|
|
På min -87 sitter den på den lodräta gasspjällsaxeln under insugsröret, otroligt svåråtkomligt tyvärr. Men din bil är ju nya bilen så den kanske inte har motronic. Nisse |
|
| det är ju VANOS å grejer så det är väll inte motronic då?? är inte så himmla inne på alla motor modellerna ännu :( | |
| frallan82: den där topicen var ju bara en uppsammling av samma problem klubben ;) ingen som har nått konkret å komma med alls ;) | |
| nej. jag vet....vet ialla fall att nyaste programvara samt ny lambdasond inte hjälpte mig. Kan man ju ialla fall kanske utesluta dom sakerna. Jag har då inte allvarligt problem med detta, men verkar vara som många e46 har liknande problem dock. | |
| det är ett litet irriterande problem plus att de kan ju va så att den får förmycke luft oxå å drar det mer soppa :( | |
|
Spraya startgas runt insuget när motorn går så reagerar den genom att öka i varv eller rycka till om den suger in det via nån spricka i bälgen eller så. Kan också mkt väl vara tomgångsmotorn. liten aluminiumgrej under insuget, ser ut som en elmotor med två slanganslutningar på kan man säga, den kan kärva, då hinner den inte styra in varvtalet utan släpar efter hela tiden, kan gå att smörja upp genom att fylla med WD40 spray eller liknande och låta stå över natten. Sitter rätt långt in under insuget, besvärlig att komma åt men inte jättesvårt. Kan även vara trottelpotentiometern som redan nämnts ovan. Händer också att bromsservon går sönder så att motorn drar tjuvluft den vägen, mindre troligt dock... |
|
| vet ej om detta är till någon hjälp för någon annan som läser denna topic med samma problem men mitt tomgångsproblem artar sig inte alls nu när det vart minusgrader... har dock inte kört bilen riktigt varm de sista dagarna när man användt den men det skall testas.... tidigare kunde den filura på tomgången varm som kall... | |
| kan den hålla på å larva sig på tomgången om generatorn laddar dåligt?? | |
| Har fått felminnet avläst (tomt) och ny mjukvara i bilen, och den verkar funka normalt på tomgång nu. Hoppas det fortsätter, annars blir det till att börja felsöka. | |
|
Har fått felminnet avläst (tomt) och ny mjukvara i bilen, och den verkar funka normalt på tomgång nu. Hoppas det fortsätter, annars blir det till att börja felsöka Min bil: Länk |
|
|
Jag hade det problemet på min 316ti. och det var slangen som gick från luftfiltret till motorn. den hade alltså spruckit. fick byta den kostade 200:- på BMW. MVH Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.