|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejs! Tittar bilannonser så ögonen blöder...har pendlar fram & tillbaka mellan M3 igen, Skyline, 300ZX (billiga..) och lite annat skoj. Trillade över en annons på en M3 GT häromdagen, vilket har varit min drömbil, redan innan jag köpte min 3.0 M3 är 2000... Om jag kan knipa en GT i mycket fint skick, 13.500 mil, BBS RC fälgar, Brembobromsar, fullutrustad...för ca 130.000:- så borde det vara en ganska bra affär idag..? Svårt att inte älska den bilen... :) /K | |
|
Ja, det tror jag. Ett roligt val hur som helst! Hur mycket den komma öka i värde är svårt säga, tar säkert många år innan det blir riktigt kännbart. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Har dessutom upptäckt en lustig sak... M3 E30 är SKITBILLIGA i England...varför? jo, alla deras M3 E30 har ratten på fel sida! ...men rätt sida för oss...*hehe* Såg just en fin 90:a M3 E30 för ca 60.000:-! |
|
|
mosse: Hur roligt är det att köra med ratten på höger sida ja en sak är bra vid race:)) Min röst vilar på en orginal M3E30 vilket du bör få en för ca:130K med ratten på rätt sida dvs:))) |
|
|
Menar inte Mosse att M3orna där är vänsterstyrda vilket blir fel för engelsmännen - vips så blir det oattraktiva för dem med dåligt andrahandsvärde som följd? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Men de har ju ratten på "rätt" sida !!! skrev ju mosse. Billy B-10 Länk |
|
|
Jo "rätt sida för oss"...och då betyder ju det att engelsmännen tycker att ratten sitter på fel sida eftersom den sitter på vänster sida, vilket blir rätt sida för oss om du tar in den bilen till Sverige (eller resten av Europa). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mosse: Du som har tankar åt alla möjliga håll, dvs både tyskland och Japan borde kika närmare på denna Länk E36 med Supra motor. Just nu utvecklar den 400 hkr med 8Psi. Men en främre kofångare borde den bli en hyfsad sleeper :=) Att GTn e så prisvärd just nu visste jag inte. Jag hade inte tvekat på en sådan i dina skor. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Att en GT är "billig" beror väl på att det är nästan omöjligt att entusiastförsäkra en E36 M3 nuförtiden, alla M3 GT i Sverige är ju direktimporterade med allt vad det innebär hos vissa försäkringsbolag. Bilen kanska kostar 120-150 att köpa, men om den kostar 25.000 per år att helförsäkra, hur bra investering är det då? Då är det förmodligen bättre att köpa en fräsch Porsche 911 som kostar det dubbla, men som är billigare i försäkring (bara ett exempel, jag vet inte vad en 911 kostar att försäkra) och som efter 2-3 års ägande har kostat mindre om man räknar ihop alla kostnader. |
|
|
mosse, en riktigt fin GT för 135 låter ju hyffsat ok. Gillar du m3e36 kan det nog vara intressant. Många pratar om GT just nu men tycker inte man har sett någon tendens till prisökning ännu. Köp en GT om du gillar den men jag tror det finns bättre bilar om man ser dom som investeringsobjekt. Har du någon länk till den engelska m3e30:n? |
|
|
M3 GT går att entusiastförsäkra om bilen är i bra skick. Jag tror att det på sikt (5-10 år) är en väldigt bra investering med en kännbar värdeökning. OBSERVERA att detta gäller en originalbil i gott skick, med få mil på mätaren. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Kalle Hansen: Inga Bmw M3 E36 går och entusiastförsäkra. Det svaret fick jag förra veckan av samtliga f-bolag som har entusiastbils försäkringar. Enligt LF så var man tvungen till o vara "Gubbe" för att kunna entusiastbils försäkra. Citat "En kille i din ålder vill köra och visa upp vad bilen går för inför sina kompisar" Helt otroligt!!! Länk |
|
|
I princip går det inte att entusiastförsäkra någon M-bil. Vissa undantag har skett men utgå inte från att en GT går att entusiastförsäkra. Det blinkar en stor röd lampa hos f-bolaget då de slår in M och sen någon siffra i sin dator. |
|
|
BjörnB: Det blinkade så mycket rött hos f bolaget så jag fick ha solglasögon på mig under samtalet =) Länk |
|
|
Jag måste ha haft tur när jag entusiast försäkrade min, enda de klagade på var första bilderna jag skickade in, bilen var då blöt, nya bilder och sen var saken biff hos LF! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Abbe: M3 E30 går och entusiastbilsförsäkra om än hårda krav men det är iaf inte tvärstopp som med E36:orna. Tror att det spelar stor roll vem man får prata med på f bolaget oxå. Länk |
|
|
Abbe, det var väl mer än 6 månader sedan? Jag EF försäkrade en M3e30 i våras, då var det grönt, men nu är det skärpta regler. |
|
|
Det verkar lite godtyckligt gällande entusiastförsäkringar, dessvärre. Att det spelar stor roll vem på försäkringsbolaget man talar med är jag helt övertygad om :-( Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Börjar knalla ifrån ämnet lite nu. Jag tror oxå att M3 GT är en bra investering om man har för avsikt att behålla den i minst 5 år. Med facit i hand så kan man ju se att de flesta bilar som tillverkas i en limiterad upplaga har en tendes och bli klassiker och en prislapp därefter. Så visst bara och handla men det gäller ju och få tag på ett bra ex i bra skick och det viktigaste av allt en bra historik. Länk |
|
|
Tveksamt om Porschen som nämns tidigare i tråden är billigare i försäkring än M3. När det gäller årspremien bör man ha i åtanke att bilen kanske är avställd 5-6 månader per år vilket innebär att "pengar ut" på ett år halveras. Tror att M3 GT är en hyfsad investering på 10-15 års sikt, speciellt om du bara kör 100-300 mil/år under samma period. Alternativt, bruka den som vanligt och bekosta en helrenovering om 20 år. En parallell till M3 E30; för 4-5 år sedan kunde man hitta hyfsade exemplar för 80-90 tkr, men idag tror jag nog att du får hosta upp 110-120 för motsvarande skick. Alla M3 E30 i Storbritannien är vänsterstyrda. |
|
|
Porschen är billigare i försäkring i jämförelse med M3 E36. Dessutom är det inga problem och entusiastbils försäkra dom genom Porsche klubben. En 996 turbo 00:a ska jag betala 12 000:-/helår......Det är halva priset jämfört med min M3:a. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.