AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.988

Kamaxelbyte, M40 - råd/tips?

Sida 2 av 4
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Vad gäller M40 så ska den inte låta illa alls tror knappast BMW byggde den för att väsnas.
Sen sitter det inga vippor i M40 utan tryckare.
Att hitta en komplett M40 på skrot för 500:- kan jag bara säga lycka till,öppnar nån skrot porten för 500 idag,nä dom dagarna är förbi.
Dags att ge M40 lite beröm för så dålig är den inte,är din m40 tyst så har den fått sin välbehövliga service,låter den så har det slarvats med oljan/bytena el så har den knallat upp mot 30.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Behöver man ta ut motorn under den diskuterade reparationen eller räcker det med att ta loss ventilstoppen?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Du behöver inte ta bort nåt annat än det som sitter på topp dvs ,kåpa sen sitter kammen med överfall så den tas rakt upp.Byt även lyftarna (jag kallar dom tryckare).Om man bara ska byta lyftarna (om kammen ser fin ut) så går det genom att lätta på kammen o vinkla den så kan man byta en sida i taget:)

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Ska spendera vintern med att låta alla motoröron i bekantskapskretsen lyssna på tickandet/knackandet/slammret för att sedan under tidig vår (om behov finns) utföra bytet av kamaxel och där tillhörande delar, inklusive oljeröret. Beträffande oljeröret - vad var det som var svårt/klurigt med att byta det?

Ska bli intressant att se vad originaldelar från BMW kostar - återkommer när jag fått prisuppgifterna...

Under vintern kommer jag köra på 5W40-olja - alltså lite tjockare än 0W30-oljan som finns i motorn nu. Får se om det gör någon skillnad.

brattwurst
erc

"Käre hjärtanes"...kör du me 0*30 blasket då är de väl inte det minsta konstigt att det tickar. Den är ju tunnare är vatten.

Häll i omg i en 5*50 innan du får bestående motorskador.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Har någon inspekterat kamaxeln? Jag menar om den är fin och utan repor så är det väl bara att köra...liite motorväsen kan man väl stå ut med!?
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
jag har repor och det tikar lite har kollat upp det själv-öppnade motorn med en kompis i fredas

behöver jag byta kamaxeln isåfall?
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Altså, kamaxeln är inte jämn, den e repig, det kan man känna när man tar på den. Det tickar även därinne i motorrummet speciellt när man kör i treans växel.

Annars är motorn väldigt pigg och tyst. Behöver man byta kamaxeln eller räcker det med 5*50 oljan? I det sista fallet-vilket märke?

Visa användare
472
w9816
D7 -??
Är det bara några repor så är det ingen orsak att byta kamaxel, det är stor risk att motorn tickar lika mycket även efteråt.
När jag körde med M40 testade jag med flera olika oljor och viskositeter utan att märka nån större skillnad i ljud. En helt normal 5 eller 10W40 syntetolja fungerar troligen utmärkt även i din motor.
Slutligen beträffande oljeröret - finns inget klurigt med att byta det.
brattwurst
Bumer.

Testa som sagt med 5*50 oljan, Biltema har mkt bra motoroljor dock så håller ej deras 5*50 måttet. (Den saknar flera kvalitetsnormer.)
Testa därför gärna med: Valvoline de har en mkt kompetent "Helsyntetisk" 5*50 olja. Se bara upp så du inte köper den löst från fat..då kan du i princip få vad som helst för olja.
brattwurst
w9816

Du har helt rätt i att det ej gör någon skillnad med oljorna 5*40 eller 10*40 de har ju exakt samma värmeviskositet W40. Tar du däremot steget upp till 5*50. Så är oljan då betydligt tjockare när den är varm, detta dämpar då ventillslammer,mm.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Jag kör med 10W40 oljan från Statoil. Den är väldigt tunn när man precis kört bilen och kontrollerar den sedan.

brattwurst-är det bättre att byta till Valvoline 5*40 oljan?
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Jag blir förvirrad av detta. Tar och åker bort med bilen till BMW på en gång för att få ett utlåtande av en utbildad mekaniker. Återkommer med den "domen" senare...
brattwurst
erc.

Du kommer förmodligen att bli ännu mer konfundersam efter besöket hos BMW. De förespråkar säkerligen att du bör använda oljeblasket 0*30. Detta är nu ej att alls rekommendera till en motor som är mer än halvsliten. Jag vet själv hur stor skillnaden är mellan dessa nämnda oljor vad det gäller ljudisolerandet av ventilljud,mm.

Har man en halvsliten motor bör man ej avända annat än en väl kvalitetsmärkt 5*50 helsyntetolja.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Om motorn är halvsliten och behöver en tjockare olja än vad BMW rekommenderar är det väl för tusan inte förkastligt att jag överväger ett kamaxelbyte?!

316i 1993 med tickande (lugn - det är absolt inga problem!) säljes omgående eller bytes mot bil med kamkedja. :)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Och vad blir det för pris:)

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
brattwurst
erc.

Var det du som hade fått ratten på sned vid ett verkstadsbesök för några år sedan ?

Hade du på den tiden en bild på forumet där du stod vid en cykel ? med hjälm på huvet ?
Ursäkta att jag frågar men jag bara undrar om det är samma person ?
er
375
erc
218i Active Tourer -16
brattwurst,

Inga sneda rattar. Ingen cykel. Ingel hjälm. Så, det är inte jag - eller den.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
trucker,

Jadu... Undrar vad man skulle släppa den för... När köpte du din 93'a?
brattwurst
erc.

Sälj inte bilen nu..prova istället med att göra ett oljebyte. Satsa på Valvolines 5*50 helsyntetiska olja. Blir du inte nöjd, eller rättare sagt märker du ingen som helst förbättring så ska jag betala oljan åt dig. Jag vet att det hjälper. Släng i den nya oljan omgående så får du ju "frid i bil sinnet" över Julhelgen.
Det kan det väl vara värt ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.