|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
323E21terror |
Jämfört med turbo och lustgas är allting original :-) farten är min drog |
| När man monterar en turbo eller lustgassystem kan man lämna motorn i orginalskick, men om man portar och planar den så har man gjort stora ingrepp i den !!!! | |
323E21terror |
Ja jag är med på ditt resonemang..visst man kan ju se det på olika sätt...bara det att håller man sig ifrån turbo så klarar bilen besiktningen betydligt lättare..och på så sätt kan man se den som original. ( i besiktningsmännens ögon ) farten är min drog |
|
Missuppfattning från båda hållen =) E21 är iallafall den bästa bil BMW byggt =) |
|
323E21terror |
Ja m man ser alla aspekter så är den bäst, men jag måste erkänna att en tex fjordblå 3.0csi i superskick är en raritet som aldrig kommer att kunna jämföras...en sådan skall jag köpa i framtiden. Just nu har jag dock problem med min 323a, helt sjukt är det. Jag körde av kamremmen så jag bytte toppen mot en annan som planades samt diverse packningar. Efter bytet gick blen som den skulle förutom ett minimalt avgasläckage i grenröret pga gägningen är slut det så skruven går bara runt utan att låsa fast det. Jag märkte att bilen läckte vatten och lokaliserade det till vattenpumpen så jag bytte till en helt ny. Efter bytet läckte bilen iallafall vatten, jag blev galen och låg under blen och snkade överallt tills jag märkte att jag hade glömt att använda tätningspasta vid packningen i termostathuset...jag blev lättad när bilen äntlgen inte läckte vatten. Ok då vare det dags att kunna njuta av blen då, men icke efter detta vägrar den att starta..går bra på startmotorn men låter som den inte får någon soppa? iallafall så msstänker jag att bränslepumpen är skum..då den inte går hela tiden utan endast startar en sekund sedan lägger av. Det jag anser kan vara fel är att tändningen står helt fel men anser inte att jag ställt den fel, spridarproblem eller bränslepumpen (igensatta?), eller för lite soppa i tanken 5liter är det men denna teori faller bort då jag hundra gånger förut kunnat starta med precis samma bränsle mängd. farten är min drog |
|
323E21terror. Jag tror inte att bränslepumpen är kass för min är likadan slår på tändningen så surrar pumpen till fyller upp trycket i slangen sen tystnar den,men går igång när man startat motorn.Höll på att macka med motorn i höstas ,allting var färdigt sätter mig i bilen vad händer startmotorn går men bile heldöd?Det visade sig att tändstiften på något konstigt sätt hade blivit kassa??? Bytte till nya och bilen startade direkt.Jag brukar fundera på det ibland hur fan kan bra tändstift bara sluta att fungera. hjorten |
|
323E21terror |
Det absolut sjukaste är att efter bytet av toppen så gick bilen bra, det var ju efter att vattenpumpen sattes dit som bilen börjar krångla och grejen är den att tändstiften har jag inte rört sedan toppen sattes dit? Jag måste nog kontrollera ifall bilen får gnista överhuvudtaget..är lite osäker på hur man gör det på bästa sätt? farten är min drog |
|
323e21terror: När jag ska kolla gnistan så brukar jag skruva ut ett stift och lägga den mot ventilkåpan, sen ber jag en kompis vrida om nyckeln medans jag kollar om det kommer en gnista. Man får ta ett stift i taget och akta fingrarna, håll inte i siftet! =) Kan det inte varit så att du kommit åt nån slang/kabel så den lossnat när du bytte pumpen? Fast det har du kanske redan kollat. E21-Power!!! MVH Johan |
|
323E21terror |
Tack för informationen, jag hade misstanke innan att det var så man gjorde..men var gör man av den kabeln som går till det tändstift som man lägger mot ventilkåpan? Jag har tyvärr känns det som kollat upp alla slangar/kablar känns det som, men skulle jag ha ställt tändningen fel så hade antagligen bilen gått mycket dåligt men dock startat förmodligen och i sämsta fall så hade den väl nätt och jämt hostat igång. Jag ställde tändningen fel första gången efter toppbytet och då gick den på tomgång men lät som en diesel golf från 70talet. Jag måste snarast kolla upp det där angående gnista eller inte för finns det gnista så är det bränsle relaterat dvs förstoppning nånstans..spridare?, soppapump?..men nog inte bränslefilter för det är nybytt. farten är min drog |
|
Man låter kabeln sitta kvar i stiftet, annars får man ingen gnista. Kan det var jordfel eller nåt till pumpen? Kolla också säkringarna om nån har gått. |
|
323E21terror |
Jag kollar ständigt säkringarna och visst några var nära att gå men ingen hade gått, men bytte ut en del endå för att vara på den säkra sidan men det spelar ingen roll för bilen startar inte ändå. Saken är den att det är väldigt underligt hur en bil kan gå sönder av att i princip bara stå..jag menar det enda jag var på efter vattenpumpsbytet som har någon egentlig inverkan på om bilen går att startar eller inte är ju tändsystemet. Vilket jordfel är möjligt? Tycker jag har kontrollerat jordningen men kanske har missat något ställe? farten är min drog |
|
Har du ett löst stift i nån låda nånstans behöver du ju inte ens skruva lös ett stift. Bara rycka lös en tändkabel som du sätter på det lösa stiftet. Se sen till att stiftet jordar ordentligt, alltså att det tar i tex ventilkåpan, och dra på starten. Tar ca 1 minut att kolla. Pumpen går endast när motorn snurrar (förutom om trycket är för lågt, då surrar den till nån sekund när man slår på tändningen). På min brukar den dessutom alltid surra till när jag släpper nyckeln från startläge och på det sättet hör jag om den funkar (har haft strul med pumpkräket). Kiip Spiiding! |
|
323E21terror |
Är det bara att byta tändstiftet ifall ingen gnista kommer, eller kan det röra sig om något annat fel? Känns fortfarande ologiskt hur tändstift kan ha gått sönder av att bilen bara stått..för jag vet att från när bilen fungerade och fram till det tillfället då den vägrade att starta så var det varmt i luften och inget regn så fukt kan omöjligen ha förorsakat detta problem. farten är min drog |
|
Man kan inte ge sig fan på att stiften fungerar även om det kommer gnista det var precis vad jag råkade ut för det fanns gnista på alla stiften och ändå så startade inte bilen.Fick tipset av en kompis att köpa nya stift bytte och den startade direkt. hjorten |
|
323E21terror |
Ok ja då är det bara att inhandla då..vad kan de gå på ungefär? farten är min drog |
|
Köpte nya till min 323 igår. NGK BP5ES, 38kr/st = 228kr. Det är sant att stiften kan sluta ge gnista när de hamnar i kompresion. Knepigt som fan... Även nya stift kan vara paj. Har du ingen gnista på nåt stift alls är det förmodligen inte stiften det är fel på. Tändspole ligger ju nära till hands att gissa på då. Den kollar du genom att dra lös kabeln från mittuttaget på fördelaren och sätta ett stift i kabeln. Jorda stiftet och dra på starten. Det ska bli en jättegnista. Fördelarlock och rotor är också värt att kolla på, samt tändkablar och dess anslutningar i fördelaren. Är allt detta ok men fortfarande ingen gnista kan det vara tändmodulen som lagt av. Kiip Spiiding! |
|
323E21terror |
Ok man tackar för råden, men om jag får gnista på endast ett tändstift eller ett par då? vad för ett stift menar du när du syftar på kabeln från mittutaget på fördelaren? Jag har haft väldigt svårt att få på fördelarlocket ordentligt..du vet det skall med ett lätt tryck glida ner på plats...och det tog en väldans tid innan jag hittade det läget. Kommer det gnista som det ska så lär väl problemet vara bränslerelaterat antar jag? Förresten vad kan en ny tändmodul kosta? och var hittar man den? farten är min drog |
|
Är det endast något/några stift som ger gnista är det knappast fel på tändspolen iaf. Återstår stiften, fördelarlock, rotor och tändkablar. Jag menar alltså ett tändstift som du sätter i kabeln som sitter i mitten på fördelarlocket. Den kabeln kommer från tändspolen. Får du ingen gnista i den kabeln är tändspolen eller möjligen kabeln trött. Det är helt klart knepigt att få dit locket rätt, men det gäller att ha tålamod och ett stort ordförråd med invektiv, för sitter locket snett funkar det inte så bra... Vet ej vad en modul kan kosta och jag är inte 100% säker på vart den sitter, men jag tror det är lådan på vänster innerskärm strax bakom fjäderbenstornet. En sån köper du billigast på skroten eller annonserar på tex BMWBörsen. Nya finns ju på BMW och på Bosch och kostar säker ett par tusenlappar... Kiip Spiiding! |
|
|
Om det visar sig att tändmodulen är kass så har jag en som du kan få köpa isåfall. hjorten |
|
323E21terror |
Vad bra då vet jag, vet ej när jag får tid till att titta till skönheten då jag inte har den i den stan där jag bor. Men nu vet jag tll vem jag skall vända mig ifall jag kommer att behöva en sådan. farten är min drog |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.