AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.980

pendlande tomgång

Sida 1 av 2
mu
7
mullis
325 coupe -92
har ett väldigt iriterande problem min tomgång pendlar väldigt mycket och vet ej vad jag ska göra den drar ej tjuv luft eller något sådant. vet ni vad det kan vara för fel så skriv en rad. håller på att bli vansinig på att skruva utan att hitta felet.
//Andy
Kan va tomgångsventilen, det är det på min! Iofs knappast samma mekanik, men du måste ju iaf ha en sån så det kan va den!

MVH

//Andy
Danne W
Tja!!!

Jag hade samma problem, för ett tag sedan. Men nu är
det fixat. Din lamba-sond (syresond) är kass, och behövs bytas. Bmw tar ca 3000:- för det.

Mvh Danne W
Danne W
Hej igen!!!

Lamnda-sond heter det(stav-fel) Själva sonden kostar
ungerfär 1500:- att köpa.

Mvh Danne W
mo
142
molle
325iA coupe -92
Hej! Jag har samma problem, men det kommer bara ibland? har ingen aning om det kan vara lamnda-sonden. Ifall det e lamnda-sonden, beter den sig så alltid?. Eller bara ibland?. Det är ju hyfsat irriterande när man står i bilkö. *Suck* så man har automat också. Det gör ju inte saken lättare. =/

m.v.h

../molle

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag har samma problem. Förut var tomgången alltid kass. Då bytte jag ut tomgångsventilen. Nu går den bra förutom när det är lite fuktigt ute. Kan det vara lamdasonden som är kass?
Danne W
Hej !!!

Om ni kollar så har vi ungefär samma bilar. Det är ett
vanligt problem hos dessa bilar. Det är inte alltid det händer. Mitt var bara ibland, men det blev mer och mer. Jag bytte den, och nu går bilen som en pärla!
Du kan inte se ett mönster om det händer när bilen är kall eller varm. Det bara kommer när bilen är sugen på det :-)

Mvh Danne W
so
10
sohar
320i coupé -94
Hej !
Alla>> Är det bara tomgången som spökar eller märker ni något under körning ?
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Det kan också tänkas vara trottelpotentiometern, vars kolbana är sliten(hade det felet på min 520-92 med vajande tomgåmg som följd, speciellt kalla, fuktiga dagar, felet lokaliserades med BMW:s diagnostikutrustning).
Det heter f.ö. lambda-sond(efter den grekiska bokstaven "lambda") ;)

Mvh Micke t
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
BMW hittade inget fel på min när de gjorde diagnostestet. De antog att felet var tomgångsmotorn. Men den är bytt mot en ny och felet har uppstått igen efter ca 100 mil
leino
jag har en ny lambda till en 325a-92,fyrpolig ska ha femhundra för den,0736222697 (min 325a var likadan)

bmw 4ever
mu
7
mullis
325 coupe -92
oftast är det bara på tomgången men i blnad när man kör kan den dö men trycker man ner kopplingen och gasar lite gran blir den bätre tills man ställer sig på tomgången nästa gång för då börjar den pendla igen. och det är så gott som hela tiden och inte bara när den är kall eller när det är fuktigt.
clr
Jag har samma fenomen på min 318Is, den pendlar mycket på tomgång. Nu ska jag serva den så vi får se om dom hittar något fel.
Kan det vara lambda-sonden på min oxå? eller finns det någon annan felande länk på en snikarton ?
flemming
Jeg har samme problem, men jeg koblet av lambda sensoren, den jager helt likt alikevel.
Er det lambda sonen som er galt da?
Danne W
Hej !

Som du bekriver det mullis, så hade jag det exakt, och
den var min lambdasond.

Mvh Danne W
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Flemming,
Om lambdan är dålig (eller om du kopplar bort den) så går motorn på ett slags "förinställt värde", då går bilen oftast väldigt dålig med pendlade tomgång bl.a. Därför tror jag inte du kan utesluta felet genom att koppla bort den.

F.ö har jag haft samma problem som alla här och löste det genom ny lambda (Motornord tar 800:- för den).

Mvh
Anders S.
flemming
Men jeg har bestilt en standard 4-leders uorginal lambda, selv om jeg har automat (denne skulle ha en spesiell type) Skal jeg bry meg om dette? hva kan være forskjellen?
flemming
JEg har nå byttet lambda sensor, men tomgangen min pendler fremdeles. Må Jeg innom en bmw forhandler å RESETTE systemet?
An
1
AndersLG
318i -96
Japp, jag har liknande problem som AndersG. På BMW sa de att det var fel på tomgångsmotorn (ventil) och jag bytte den. Fungerade perfekt i 2månader och 300mil. Nu har tomgången börjat pendla igen och jag e förbannat. Och varje gång (2 gången hittils) jag haft inne bilen på BMW för att få ett utlåtande igen, så har de inte hittat något fel... Vad skall man göra om inte BMW själva hittar felet, skall man ta och köpa en lambda och installera själv kanske (E det mycket jobb, nån som vet?)...

Anders LG
mu
7
mullis
325 coupe -92
Det ska inte vara specielt mycket jobb man lär bara veta om man ska ha en 3 eller 4 ledad lamda sensor och billigaste jag har kunna hitta hitils är biltemas men hur bra de är har jag inte en aning om. har ej hunnit byta min det blir nog till helgen får jag hoppas. och jag får tacka alla för hjälpen med detta problem. Jag hoppas att det blir bättre då annars vet jag ej vad jag gör för nu är jag djävligt trött att man ska låta som en idiot vid rödljusen.
Danne W
Hej!

Varför hålla på och klydda. Bara lämna in bilen till Bmw och säg att de kollar sonden, och om den är kass, byter den. Kostar Ca:3000:- Jag tyckte det var värt vartenda öre.
Bilen gick som en skållad bäver sen!

//Dani ///M Power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.