AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.782

Tjejkörd M3

Sida 2 av 2
Bu
154
Bumsan
M5 -93
330 CI cab -02
740 Li -09
X3 3.0i -04
Läser tråd efter tråd på temat, bara killar kan, och nu härsknar jag till riktigt. Varför är ni så fruktansvärt fördomsfulla?

Samtidigt beklagar ni er över att era tjejkompisar och flickvänner inte intresserar sig för bilar. Jag förstår det. Ni skrämmer bort dem.

Jag skruvar inte, eftersom jag vet vad jag kan och inte kan, men jag sköter bilarna som de ska skötas. Ser till att de blir servade, putsar, dammsuger, ser till att oljan är varm innan jag leker osv...
Intresserar mig nog mer för våra bilar än de flesta män gör.

Lägg av!

Na
49
Nathi
BMW Alpina B10 3.5
Härligt Bumsan
Du får passa dej så dom kommer på att du inte har orginal muttrar på hjulen
Då dra dom igång en tråd om det.
Nathi

MvH Nathi
Min bil.Länk
kilroy
Det är kanonbra att Bumsan dammsuger och putsar bilen, ser till att den får service och låter oljan bli varm...det är nämligen den absoluta "basic-nivån" när det gäller bilägande.

Det är ju däremot inte helt säkert att Bumsan sitter inne med tillräckligt mycket teknikkunskap för att kunna avgöra t ex om olika fel kan ha med varandra att göra, kunskaper som kan vara nyttiga vid felsökningar som man gör själv. Många kvinnor saknar också fundamentala kunskaper om hur bilen rent tekniskt fungerar. Det KAN innebära att man som bilägare behandlar bilen felaktigt eller att man inte ser och förstår dom varningssignaler som visas.

Det behöver inte betyda att kvinnor är sämre som bilägare...däremot kan det betyda att många kvinnors bilar tvingas uppsöka verkstaden lite oftare.

Jag tror inte ett ögonblick att mäns bilintresse och tekniska kunskaper skrämmer bort kvinnor. Kvinnor är rent generellt helt enkelt inte lika intresserade av teknikfrågor (när det gäller bilar) som män är.

Att intressera sig för bilen är en bra början, däremot medför det ju inte per automatik att kunskapen ökar...

Tjejkörd eller inte...det finns ju inget generellt svar. Att reglera hastigheten via kopplingspedalen är ju något som inte bara vissa kvinnor använder sig av...det är nog rätt vanligt hos äldre farbröder också. Att ligga och köra på fel växel är inte ett helt ovanligt beteende hos vissa kvinnor men förkommer säkert hos många äldre herrar också...

När vi ändå är inne på kapitlet bilar och kvinnor så förekommer kvinnorna i väsentligt lägre omfattning i försäkringsbolagens skaderapporter, även om man korrigerar för antalet körda mil. Det kan man ju se som ett tecken på att kvinnor faktiskt "kör bättre" än män om man i betydelsen bättre menar säkrare.

Lite offtopic...och alltid retar det någon...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är det VM i generalisering som pågår?

Jag skulle hellre köpa en bil min fru kört än den jag själv framfört.

Hon kör betydligt lugnare och smidigare än jag själv som gasar och bromsar betydligt mer och håller högre hastighet överlag.

Om det inte vore så att jag servar även hennes bil skulle hon med största sannorlikhet lämna in den på verkstad regelbundet både för service, reparation och rekonditionering.

Stå på er tjejer!

Racerbilen: Länk
kilroy
BjörnB*

Nu handlade ju inte tråden specifikt om din fru (antar jag?). Varje manlig medlem på forumet har säkert någon fru, fästmö eller faster som man kan relatera till, antingen positivt eller negativt. Att generalisera utifrån det är väl knappast så meningsfullt...?

Mvh kilroy

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Men har inte bilen originalmuttrar, detta måste vi utreda i detalj :)

Bumsan:

Hur menar du att vi skulle skrämma bort tjejerna från bilintresset? Det är inte ofta jag ser en tjej i en vild debatt om t.ex. originalskick. Detta är bara en liten sak som vi bilintresserade killar tycker om att prata om.

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Mitt x verkade bara vilja ha bilen för att köra hårt och synas i, något som jag inte är ett dugg intresserad av. Vi killar verkar ha ett djupare intresse på något vis. OBS! Drar inte alla tjejer över en och samma kam nu, men i stort så verkar det så.

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag menar inte att min fru skulle vara representativ för samtliga kvinnor bakom ratten. Det var mest ett exempel på att jag inte behövde gå längre än till närmaste kvinnan för att slå hål på den grova generaliseringen som uttryckts i denna tråd.

Racerbilen: Länk
kilroy
BjörnB*

Generaliseringar omfattar sällan ALLA de människor som generaliseringen handlar om. Generellt sett är de flesta italienare mörkhåriga (bevisligen) men inte alla...

För att slå hål på en generalisering behövs oftast fler än ETT exempel...

Generaliseringar som grundas på ett ett eller ett fåtal exempel är knappast generaliseringar i ordets rätta betydelse utan istället ett uttryck för dunkelt framkvävd fördomsfullhet.

Fördomar är oftast förknippade med olika typer av (oftast negativa) värderingar. Några sådana hittar du inte i mitt inlägg.

Statsmakterna har i många år kämpat för att få fler flickor (kvinnor) intresserade av teknikorienterade yrken och utbildningar. Trots kraftiga utbildningsanslag så slår det inte igenom riktigt på allvar. Kan det bero på att det finns fler pojkar (män) som är teknikintresserade? Eller är det en fördom...?

I verkligheten är det varken en fördom eller en generalisering...det är en sanning.

För övrigt håller jag med dig på en punkt...jag hade hellre köpt en bil som ägts av min fästmö än av mig själv. Inte för att jag misshandlar mina bilar, tvärtom, utan därför att min fästmö kör lite snällare. Dessutom har hon lärt sig de senaste åren att INTE reglera farten med kopplingen. Hon har också lärt sig att nyare bilar har 6 växlar vilket inte hennes förra bil hade...

Mvh kilroy

Bu
154
Bumsan
M5 -93
330 CI cab -02
740 Li -09
X3 3.0i -04
Jo, bilarna har originalmuttrar och jo, jag kan en del om teknik.
Däremot visste jag inte att man använder kopplingen för att reglera farten. Trodde man lade i rätt växel.
Min tjej kör mina bilar 80% av tiden då jag jobbar mycket och hon är inte snäll alls på den andra m5an jag hade så körde hon sönder kopplingen, på m3 an hade hon sönder växellådan på ett streetrace, samt en massa däck !
Hon är inte rädd för att gasa ur bilarna, på en en 325 rasade delar av bakaxeln av vet inte vad hon gjort ! Nu har vi beställt en ny bil (mazda 6 aut sport) Däremot hennes kompisar kör mycket lungt hon är kanske inte defineringen av tjejkörd direkt, det finns ju tjejer som gillar att gasa och glida omkring och dom som håller 44 på 50 väg !!!!
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Jag skulle bara bli orolig om det stod att den var tjejkörd!
jag skulle se det som negativt! dom flesta tjejer bara kör och kör och inte täner på att sköta om bilen!men vist självklart finns det undantag!=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.