AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.861

Clarkson om 1-serien...

Sida 1 av 2
haimaul
...och vad tror ni att han tycker?

Länk

__
When in this charming car,
this charming man...
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hans åsikter om BMW kan man ju diskutera, men vad bra han skriver... satt och småflinade mig igenom hela artikeln. :)

/Andreas
_____
Länk
han gilalr ju bara engelska bilar
Nog låter det som Jeremy alltid!

Att döma en 116i för att den gör 0-60 mph på "two hours" känns väl lite fel, det ÄR ju den billigaste instegsmodellen. Undrar om han överhuvudtaget är införstådd med att det kommer raka sexcylindriga motorer framöver?

Och jag tror aldrig jag har hört ett gott ord om BMW från mr Clarksson i TopGear. Tacka vet jag Tiff!

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
den mannen måste ha varit med om någon traumatisk BMW-upplevelse i unga år;-)Har han någonsin gillat en BMW?
/A
hehe...

"And it’s why I’m choosing the words for my conclusion with even more care than usual. So here goes. The 1-series is crap."

Jag gillar 1-serien körmässigt men nog har han en del poänger i texten, främst vilken målgrupp bilen har, baksätet är i stort sett oanvändbart när nån som är lika lång som mig sitter i förarsätet, kan bara tänka mig hur lite utrymme det är kvar när 2 meter Clarkson sitter i förarsätet :-) Tror faktiskt att coupéversionen blir mer lyckad, inga falska förhoppningar om ett användbart baksäte plus att den förhoppningsvis i likhet med andra bmw coupéer blir snyggare än 4-dörrarsversionen.
parolof
Han har en poäng med utseendet, gillar inte den höga midjelinjen på någon av de nya BMW
Kalle: Vad tycker du om din idols totala sågning av 1an?
Samt hans syn på Bmws framtid?

Jag personligen tycker hans enorma motstånd att ta till sig Bmw är uppfriskande då i princip alla andra motorjournalister av dignitet rosar dom.
Men att 1an skulle bli Bmws undergång är ju bara ren båg!
Det skriver han troligtvis för chockeffekten och inte för att han egentligen tror det.
1an kommer med högsta sannolikhet att bli det bästa som hänt Bmw när alla motoralternativ är på plats.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Al
35
Alen R
528iA -99
Så vitt jag vet kör Clarksons fru en Z1... :o)

Vill ni se Tiff och Vicki så har de ett eget program, heter Fifth Gear...har laddat ner ett par avsnitt, rätt bra faktiskt!

Förresten...är det någon mer än mig som tycker att Mera Motor är rätt uselt?
Typiskt Jeremy Clarkson.

Jag är beredd att hålla med Jeremy i delar av texten.

Faktum om 1-serien som är till dess nackdel:
* Den är dyr jämfört med Golf, Focus och Astra
* Baksätesutrymmet är tämligen värdelöst
* Bensinmotorerna är oinspirerande och trötta
* Den är snålt utrustad och extrautrustningen är svindyr

Clarksons åsikter (som inte alls är faktabaserade):
* Man kan inte ha en (stark, rapp och bränsleefektiv) dieselmotor eftersom den låter som en kanalbåt.
* 1-serien ser ut som en van = den ser för jävlig ut.

Problemet är att han låter sina egna åsikter ta över hela testet, vilket gör att hans journalistik får 0% trovärdighet i konsumentupplysande syfte. Men jävligt kul är det att läsa/höra på hans dumheter :)

wendtan,
Clarkson är inte min idol, men han är helt klart världens mest underhållande journalist. Tiff Needell är i sådant fall mer av en idol. Hans enorma kontroll över fordonen han rattar, och det sju meter breda leende som infinner sig på hans läppar vid varje bredställ är våldsamt underhållande. Tyvärr är Tiff inte alls lika verbalt underhållande som Jeremy, och Fifth Gear är verkligen ingen höjdare i mina ögon.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
thundergod
Vänta lite här nu..
klart att det inte är en nackdel för ettan att den är dyrare än golf, astra mm.. det är ju det som är hela poängen med projektet, eller fördelen. Bilen är ingen direkt golf konkurrent. den är byggd som en liten lyxbil. det är så man måste se det. bilen är inte så mycket mindre invändigt än nuvarande trean, och således inte så mycket billigare heller. målgruppen är helt klart, yngre par med ganska mycket pengar, som inte behöver en stor bil, men vill vara exklusiva ändå. och som tidigare nämnts, det kommer större motorer.. och extrautr mm är självklart prissatta på samma sätt som övriga BMW programmet. om BMW skulle ändrat på detta och göra bilen lika utrustad som en japs eller ha skodas utrpriser ja DÅ talar vi om att sänka varumärket. Visst är det den minsta och billigaste BMWn, men den är trots allt för dyr för de allra flesta, spec med tanke på storleken..

jag oroar mig iaf inte för att varumärket urvattnas, snarare stärks.
.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Som Thundergod är innne på så vore det ju ett rent utsagt helvete om BMW skulel göra en Chevrolet... då skulle jag helt tappa tron till BMW:s filosofi och finna mig själv i att inte längre ha någon märke som motsvarara mina förväntnignar i bilvärlden =)

Och nu när 130i är här så får no även Clarksson tänka om...

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jag såg ett program med Jeremy där han listade sina 10 eller 15 favoritbilar genom tiderna. Han slängde in M5 E34 på omkring 8-10 plats med motiveringen att den var den coolaste sedanen på sin tid. Det var kanske så långt han kunde sträcka sig?

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Det är ju inte bara hk som förstör , jag förstår dem som tycker den är FUL, FUL, FUL för den liknar ju mer en toyota, daewoo, etc bakifrån, baklysena skrämmer mer än förskönar....

Framifrån syns det ju att det är en bimmer som tur är, tycker hela karossen är konstig och bangle borde få sparken, han håller ju inte på bmw:s traditioner för fem öre....

Tur att de behåller bakhjulsdriften i alla fall för det är den som kan göra att jag i framtiden "ändå" kan tänka mig att köpa en 130i just bara för att den kommer nog att vara buskul att köra !!!

Annars suger det , det är MIN åsikt om det hela !!

Mvh Niklas
ca
48
casa
X3xDrive30e (G01)
Tyvärr måste jag hålla med Clarkson. BMW är ute på jävligt tunn is...
Älskar min e39 och kan inte tänka mig att jämföra den med mågon annan bil i motsvarande storlek.
BMW's 1-serie dock verkar ju vara helt skevt prissatt. Jag tror att det är där skon klämmer.

/casa
in da house
casa,

1-serien säljer extremt bra, inte minst i Tyskland. Prissättningen är således inte helt skev. I Sverige har vi dock en tradition av att föredra större bilar - och jag tycker att det skiljer för mycket mellan E87 och E90 för att motivera den mindre bilen. Dessutom tycker jag att E90 är MYCKET snyggare, även om jag inte har något emot E87.

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Passa på och läs några av de andra testerna av BMW han gjort. Klart underhållande även om hans motvilja mot BMW är stark.

___
//Ulf
Ulf,

Roligast är nästan när han "äter upp sina ord" i M5-provkörningen... hur gärna han än vill hata bilen så går det inte :D

"Just when I was thinking that BMW had made yet another car for yet another software consultant, it did something I really wasn’t expecting.

It became a full-on M5. And praise doesn’t come higher than that."

Mvh,
Kalle
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Nja alla har olika osikter
Men fakta är detta
En 1-serie kostar nästan lika mycket som en A3 i grund
Varför då köpa en audi när man får en BMW för samma pris?

Min BMW 116i
Länk
DonAmir,

Det begriper inte jag heller, men det finns många konstiga människor här i världen :-))

Mvh,
Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.