|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Jesperado: Du verkar vara en paragrafryttare och moralpolis av rang! Vad tror du att dina pekpinnar ska tillföra? Tror att "M5-power" vet att man inte får köra fortare än 110 km/h i Sverige. Om han vill dela med sig av sina erfarenheter så vad gör det, det är väl därför man diskuterar saker på ett forum? Du skriver själv att "alla kör för fort ibland" och jag antar att det även gäller dig själ så varför klaga eller gäller det inte dig? Du skriver ju också att du kör ganska fort här på forumet. Här är några citat från inlägg där du skrivit: "Att byta utväxlingen ger en hel del på acclerationen från stillastående eller vid låga hastigheter, att bilen sen "bara" gör 280 istället för 300 kan jag leva med. Men det är ju en prioriteringssak som så mycket annat..." "Med toppfartsspärren bröt min i 252 km/h vill jag minnas. Mätarfart ganska exakt 260 km/h. Original bortsett från trimchip toppade min 271 km/h, strax över 280 i mätarfart. Motorvägen mellan Lund och Gårdstånga är bra på natten eller tidigt på morgonen på helgerna (speciellt på det hållet, då har man en lång ganska brant nedförsbacke som hjälper till). Likaså motorvägen från Malmö till Ystad..." Jag lägger inga moraliska aspekter på det du skrivit för jag kör också 250+ då och då men varför gnäller du på andra som gör det? Har det någon betydelse om man har blåljus i backspegeln när man skriver att man kör 280 km/h på en svensk motorväg eller saknar du också den personliga mognaden man bör ha för att köra bil? Varför inte sluta klaga på folk och leva som du lär istället innan du predikar din höga moral till oss andra! |
|
|
Det var mycket bra skrivet M femman! :D "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
M5-Power: Först bestämde du att du skulle avsluta tråden, sedan när du fick lite hjälp startade du den igen? Varför? M femman: Jag ser inget som helst fel i att känna till vilka regler som gäller och själv följa dem så gott man kan och uppmana andra att göra detsamma. Gör det mig till "paragrafryttare och moralpolis av rang" så ser jag det som något positivt. Det enda av de citaten du letat upp (smickrande förresten att du gör dig sådant besvär för min skull) jag inte är speciellt stolt över är rekommendationerna över bra vägar att köra fort på, det var klart olämpligt. Trots detta är det ingen direkt uppmaning, och absolut inget jag är stolt över. Det är naturligtvis inte upp till mig att avgöra om jag besitter vad som krävs för att vara en bra bilförare, men i många fall kan jag klart konstatera att andra inte gör det. Mitt syfte är inte att folk inte ska köra för fort eller bryta mot regler, det finns det poliser som ska förhindra, utan att försöka förhindra att detta forum liksom många andra förfaller till en stor skryttävling om vem som kör fortast och farligast. Det finns som sagt redan den typen av forum för den intresserade... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag kunde inte hålla mej.... "Med toppfartsspärren bröt min i 252 km/h vill jag minnas. Mätarfart ganska exakt 260 km/h. Original bortsett från trimchip toppade min 271 km/h, strax över 280 i mätarfart. Motorvägen mellan Lund och Gårdstånga är bra på natten eller tidigt på morgonen på helgerna (speciellt på det hållet, då har man en lång ganska brant nedförsbacke som hjälper till). Likaså motorvägen från Malmö till Ystad..." Med vilken bil? 750i-88?? "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
....jag tror nog att M5-powers beteende i högsta grad stärker Östgötapolisens inställning att de även fortsättningsvis bör ha ett särskilt öga på "unga förare" i motorstarka BMW-bilar! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror inte nån här inne köper en motorstark BMW för att åka omkring och småfisa. Nej man köper dessa underbara bilar för att dom har så grymt skön komfort, bra kvalité och går att köra grymt snabbt. Sen att det finns forum för vissa skrytare och trafikfarliga visst gör de det... Men att jag kört i från polisen so what? Ni diskuterade ju i den här tråden att Östgötapolisen var så hemska. Mmmm det är dom men jag skrev bara att dom inte har mycket att sätta emot varken en 525i -91 eller en M5:a när det väl gäller. Blir man trakasserad och stannad för jämnan för att man är ung och åker "dyr" BMW så tröttnar man på det.. Läste i en annan tråd om detta problem för att kriminella oftare kör BMW enligt vissa blåvita.. Varför? Jo dom tror att våra beemers är MYCKET dyrare än deras privata nyinköpta V70 för 300.000... "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
M5-Power: Polisen ska inte behöva något att "sätta mot", får du tecken att stanna så ska du stanna, så enkelt är det. Även om polisen haft bilar som prestandamässigt mosvarat eller överträffat en gammal M5:a hade de sannolikt inte tagit upp jakten på en trafikerad motorväg. Polisen är inte beredd att riskera oskyldiga människors liv bara för att du är det... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har jag redan blivit stoppad 4 ggr en dag så är det nog. E4 nattetid inga andra bilister i vägen så det är ingen fara. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
M femman: Bra inlägg! |
|
|
Jesperado! Var det den här tråden som fick dig att ändra inställning? Länk /A |
|
|
Sigdarve: Nej, det kan jag inte påstå. Det är nog snarare en allmän förändring av mig som person. För bara några år sedan såg jag på saker och ting ungefär som de jag debatterar mot i denna typen av inlägg gör nu, men så är det inte längre. Jag förstår att det ser ut som dubbelmoral, men det jag skriver idag är som jag ser det och tycker/tänker idag, oavsett hur jag varit, tyckt och tänkt tidigare. Kanske är det så att om ett par tre år har även andra fått ett annat synsätt på saker och ting, vem vet...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tvekade lite innan jag skickade inlägget, kändes lite kaxigt. Men du tog det bra! Visst kan man ändra uppfattning om saker och ting på några år, det har jag också gjort. Ville bara kolla om det var detsamma för dig;-) Fast busa lite med bilen kommer jag nog aldrig att sluta med! /A |
|
|
man blir äldre o förståndigare som man säger. Länk |
|
|
Sigdarve: Mitt intresse för bilar, att köra fort och att busa har inte försvunnit, det tar sig bara andra uttryck. Jag är inte perfekt nu heller, men jag tänker både en och två gånger innan jag gör saker i trafiken, både med omtanke om mig själv och andra. Det är väl någon form av efterklokhet som gör mig till den "moralpolis och paragrafryttare av rang" jag tydligen är. Kanske för att jag skäms och ångrar mitt tidigare beteende när jag läser om andra som gör likadant och jag förstår hur dumt det är... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
All heder åt östgötapolisen. Dom gör nykterhetskontroll vid varje stopp, oavsett anledning - bara det tycker jag omkullkastar hela denna patetiska diskussion. Sen håller jag med jesperado, inte konstigt att trafikpolisen siktar in sig på unga killar med potenta muskelbilar. Det kallas för proaktivt polisarbete, fordon och trafik är polisens bästa ingång till andra brott. Man upptäcker oerhört mycket bara genom att rutinmässigt kontrollera fordon-förare. Det är polisens viktigaste arbetsverktyg när det gäller proaktivt arbete. Och dessutom, är man 18 år och kör runt i en BMW M5 så får man nog finna sig i att bli kontrollerad. Det blir lite väl mycket dada-hink och spade när man gnäller över sånt. Jag har också blivit stoppad ett antal gånger men det känns bara bra, dom sköter bara sitt jobb. |
|
|
EvergreeN: Jag är betydligt äldre än 18 o stoppar dom mej 5 ggr om dan så kan dom räkna med att se bakljusen betydligt fler gånger... "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
| Så du menar att du blir stoppad över 1800 gånger per år? Jag tror du överdriver din egen existens, att polisen skulle stoppa dig 5 gånger om dagen är bara strunt. Det fattar vem som helst. | |
|
Jag är väl inte ute o kör 365 dagar per år... Herregud.... *SUCK* "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
men dom dagar du kör så stoppas du 5ggr, eller? /Christofer |
|
|
Kan bara hålla med om att de är extremt nitiska längs den sträckan (speciellt när dom vet att det är tävlingar på Mantorp). Jag har själv sponsrat Östergötlands kaffekassa med 1200 kr :-( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.