AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.315

Östgötapolisen in action!

Sida 1 av 5
Var uppe i Stockholm i helgen och beslöt att köra upp med 328:an från Skåneland längs E4:an för att avnjuta lite sydsvensk sight-seeing. Billigare än tåget och trevligare än flyget...

Jag har läst spaltmetrar om den nitiska Östgötapolisen och tänkte därför avlägga en kortare rapport från min resa där prioriteringarna hos kollegerna i angränsande län jämförs :-)

Styr den blå-vita propellern mot hufvudstaden 06.30 på fredags morgonen. Trafikintensiteten är relativt låg och farten ligger på 130+ hos de flesta bilar. Utanför Helsingborg blir jag omkörd av en polisbil som säkert gör 180 när jag ligger i 140km/h...ingen åtgärd av kostapeln, skönt!

Utanför Värnamo och Jönköping bedriver polisen stor långtradar razzia längs E4:an. Lastbilar vägs, kontrolleras, chauförrer får blåsa i alkometern. Bra!
Jag blir återigen omkörd av flera polisbilar i småland och ingen åtgärd, trots att jag ligger och kör 130-140 på mätaren.

Jag hinner knappt passera Östgötaporten, norr om Vättern, förrän cirkusen är i gång! En vit Golf II med ångerfull ägare står på vägrenen med en ljusgrå Saab 9-5 med saftblandare på taket parkerad bakom. Det verkar alltså vara sant vad som står i tidningen (och på forumet) :-)

Bara några kilometer senare är det nästa "bummer" som åkt dit. En nyare silvergrå A4 Avant som står i vägrenen med en civilare bakom sig. Och sådär håller det på, det fullkomligt kryllar av polisbilar där personbilar som framförs i 120+ verkar vara "main targets". Aktiverar farthållaren på 115km/h och glider försiktigt igenom Östergötland. Vill helst slippa lyssna på en monolog ifrån en degraderad kriminalare från Linköpingspolisen.
Värt att poängtera att detta är klockan 10-11 på en fredag förmiddag och trafikflödet är minst sagt svagt...jag förstår nu varför bankrånare väljer denna tid på dygnet och sedan undviker E4 som flyktväg :-)

I samband med att Södermanlandslän nås syns den sista fortköraren tagen strax bakom skylten "Östergötlands län" på motsatt körbana, återigen tagen av en civilare.
På resten av vägen upp mot Stockholm syns inte en enda polisbil till.

Kontentan är alltså: Ta det lugnt genom Östergötland (om du inte är bankrånare eller dyl) ;-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Ännu en som bekräftar! Det är ingen myt: Östergötlands trafikpolis är inte att leka med :-(

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Farthållarlands län!

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Det är absolut ingen myt.
Åker med familjen till släkten/landet (skåne/halland) flera gånger om året och ingen annan stans längs vägen ser man så mkt trafikpoliser som i östergötland.
En sak vore om dom hade nykterhetskontroller men att bra glida runt och håva in folk som kör 120-130 på nästan öde vägar gör mig bara förbannad att se....

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Hur fan kan de komma sig?

Alla andra polisdistrikt verkar ha väldigt kärv ekonomi. Jag har under min tid bakom ratten (ca 5år inkl övningsköring) så har jag fått blåsa 1 gång, aldrig kört förbi en hastighetskontroll. Har sett kanske 5 nykterhetskontroller totalt, men då var det bilar i motsatt färdriktning som blev stoppade. Nykterheten borde man lägga mer pengar på då det verkar vara väldigt vanligt. Skandal...
Njuren
Kör man 115km/h enligt hastighetsmätaren så ligger man runt 111km/h i verkligheten

BMW - i nöd och lust?
jaken: Jag tror det handlar om prioritering av de små resurser som finns tillgängliga. I Skåne sker i stort sett aldrig laserövervakning eller hastighetsövervakning vid motorvägarna. De sker nästan uteslutande på lycksdrabbade 50/70/90 sträckor.
Däremot kollas ofta lastbilar och körjournaler, nykterhet för chaufförerna längs de större stråken. Det tycker jag är vettigare då vi alla vet (med stor sorg) vad som inträffade utanför Svedala nyligen...

Har flera gånger kört 130 på motorvägarna i skåne och samtidigt blivit omkörd av polisbilar utan åtgärd. Kanske har jag bara haft tur, men jag har även hört liknande historier ifrån andra så jag tvivlar på det.

I Östergötland prioriteras fortkörning på länets säkraste väg (om trafikintensiteten beaktas) i första och andra hand. Jag såg en intervju med just länspolischefen i Ö-län i TV för ett tag sedan och hans uttalanden påminner lite om att deras arbete handlar om att sätta dit slynglar i snabba bilar, dvs att hålla dem på mattan. Intressant nämde han inget om trafiksäkerhet alls!Påminde en hel del om Sheriffen i filmen "Nu blåser vi snuten"...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
er
375
erc
218i Active Tourer -16
...ni kan ju gissa vem som blev av med körkortet var för drygt två år sedan... :) Knåpat mig ned genom kurviga landsvägar och når till slut E4'an. Dumt nog passar jag på att försöka köra in lite förlorad tid. *blinkblink* "Hur var det här då?" "Den här behåller jag. Du kan köra 48 timmar med den här lappen." Jahopp. Praxis var tydligen fem månader - fick ner det till tre på grund av förmildrande omständigheter. Man lär så länge man lever...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag kan bara bekräfta att Östgötapolisens nit längs E4 inte är någon myt.... De senaste 6 åren har jag åkt sträckan i princip varenda vecka, och tro mig, det gäller att se upp! Har visserligen bara åkt fast en gång i Östergötland, men i stort sett varenda resa ser man stoppade bilar. Åker man 'på kontorstid', dvs vardagar mellan kl 9.00 och 17.00, är det ALLTID pådrag.
Min egen lilla teori om detta fenomen är, att trafikpolischefen prioriterar två saker:
1) att göra sin 'kvot' (dvs antal strafförelägganden per arbetad polistimme) med minsta möjliga insats, och
2) att göra sig populär bland personalen genom att låta dom arbeta så 'normala' tider som möjligt (=helst vardagar 9-17).

Jag styrker min tes med observationen att den mesta aktiviteten sker på dom ställen där man lätt hittar 'fartdårar', och på nämnda tider.
Farliga vägavsnitt, stora trafikhelger och dåliga väder/siktförhållanden undviker man nogsamt!
Paradoxen blir alltså att den största insatsen mot de hemska fartbusarna görs på de tider/platser det är MINST risker med att köra en smula fortare än tillåtet.

Som 'belöning' får Östgötapolisen dessutom beröm för att ha den effektivaste trafikövervakningen av alla län. Man tar ju flest fartbusar...... och bevisar därmed att man har den bästa metoden. ...suck.

/// Gunnar E.
Vore intressant om det fanns någon på Autopower som skulle kunna jobba undercover hos Östgötapolisen och kanske bekräfta Gunnars intressanta hypotes :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Å andra sidan så händer det otroligt mycket olyckor på E4 runt Linköping, Norrköping å Jönköping... enligt min erfarenhet. Finns kanske fog för alla kontroller!

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Heinz Keller: Intressant. Jag har läst i Motormännens-tidning att sträckan Linköping-Norrköping hör till de minst olycksdrabbade och den med högst säkerhetsstandard i Sverige. Dessutom ingår den (tillsammans med E4 sträckan utanför Värnamo och E6/E20 Falkenberg) bland de sträckor där 130km/h har diskuterats som ny hastighetsbegränsing.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Östgötapolisen är mycket nitisk -På motorvägen. I Linköping där jag bor syns de mindre ofta på gatorna. E4:an däremot har oerhört hög prioritet.

Tillåter att citera mig själv från tråd tidigare i år:

"Angående trafikpolisens jobb att stävja trafikbrottslighet finns det ett mycket enkelt sätt att skapa en säkrare trafikmiljö.

Idag följs trafikpolisens arbete upp genom statistik i form av antalet utdelade böter i respektive län. De län som bötfäller många bilster anses vara aktiva och framgångsrikt jobba med trafiksäkerhet.

Östergötland är ett län som ligger i topp när det gäller aktivt trafiksäkerhetsarbete från trafikpolisen. I Östergötland delas stora mängder böter ut. Att dessa böter delas ut längs en av norra Europas kanske säkraste motorvägar nämns det inget om. E4:an löper genom Norrköping och Linköping med en ständig ström av bilar. Här utövar trafikpolisen sitt "aktiva trafiksäkerhetsarbete" genom att ta fartsyndare. Sådana där livsfarliga fartsyndare som kör 10-30 km/h över de 100 Km/h som är tillåtna.

Att dela ut anslag baserat på bötesstatistik är ett misslyckat system som inte leder till ökad säkerhet utan istället en jakt från trafikpolisens sida efter lätta "offer". Dessa finns ofta på den säkra E4:an. Istället skulle anslagen delas ut baserat på det faktiska antalet som dör eller skadas i trafiken i respektive län. Ett aktivt säkerhetsarbete från trafikpolisens sida skall ju faktiskt synas i reducerade dödsolyckor.

Så varför inte skippa det meningslösa mellansteget med att räkna antal böter. Det är det faktiska antalet döda och skadade som är det viktiga i sammanhanget och som fokus bör ligga vid att reducera."
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Kristoffer_L >> Har åkt en hel del på E4an i år, och jag måste säga att jag har sett betydligt flera olyckor och det har varit betydligt mera stillestånd på sträckan stockholm - jönköping, än sträckan Stockholm - Örebro, där jag har åkt betydligt mer.

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Om man ser en polis i bakspegeln så ska man göra så här! Länk Polisbilen är en V70 T5.
M femman: Vanskligt att köra ifrån polisen med en bara marginelt snabbare bil. Polisbilens toppfart var minst 241 RIKTIGA km/h, vilket måste anses vara snabbt. Om man önskar köra ifrån polisen bör fartresurserna vara så skilda mellan flyktbil och polisbil att den första minuten ger sådant avstånd att polisbilen försvinner i backspegeln. Om polisbilen toppar 230 och den egna bilen 250 blir avståndsskillnaden drygt 300 meter inom en minut, förutsatt likartad acceleration.
Ja, han borde tagit bort 250 spärren innan. Utan toppar M5 E39 296 i verklig fart!

Här har vi en som inte har några spärrar :-O Länk Snyggt kört!

Man måste inte ha en motorstark bil för att köra ifrån lagen det räckte med min 316 för någon månad sedan ;)
Fråga bara:
Är det själva vägen som är så omtalat säker, eller anses den som säker för att det händer få olyckor? Isåfall är det kanske det aktiva polisarbetet som gör att det händer få olyckor, och därför anses vägen som säker?
Kör själv mycket på motorvägen i östergötland och kan bekräfta att det är mycket kontroller! Men det ser jag som positivt, även om man kan disktera polisens prioriteringar...
Jakob-lkpg: Att vägen anses som en av de säkraste och är klassad som en potentiell framtida 130-väg beror på hur trafikplatserna och vägrenarna är utformade samt hur avåkningszonerna är konstruerade, detta relaterat till trafikintensiteten.

Det är en vacker tanke du har men jag har mycket svårt att tänka mig att det är polisens aktivitet som gör denna motorväg säkrare. Snarare handlar det om att fånga lätta offer som "bjoerck" beskriver. Jämför gärna med motorvägsetapperna i övriga landet. Det skall till väldigt mycket för att en dödsolycka skall inträffa på motorvägarna.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Kan bara bekräfta. Hittills en enda hastighetsbot inkassserad på 127 km/h av de som är värst, Nyköpingspolisen.

Det satt en och käkade bullar och plockade bilar på löpande band, spanade i hans lista på "syndare" han hade på ett protokoll i knät, en hade han plockat på 118km/h, vilken hjälte ;)
Jag var väl nummer 10 eller så och turn-around 20 minuter/st klockan var vid 11-tiden om jag minns rätt.

Nu är det 120km/h på mäteren och farthållare genom den delen av landet via E4:an.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vi åker väldigt mycket på E4 till och från Stokcholm - Danmark. Det är alltid fartkontroller mellan Linköping och Norrköping!

Farthållaren står i detta län på 115 km/t :):)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.