|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej! jag bor i linköping och kör taxi och ser ganska mycket. Polisen är inte enbart ute och plockar enkla byten på motorvägarna och jobbar kontorstid, utan syns nästan överrallt. Mest kanske på fredag och lördagkvällar/nätter då man i princip alltid har minst en polisbil i synfältet. Jag tycker det känns tryggt att de "alltid finns till hands", de svarar nästan direkt i telefonen och har oftast någon bil i närheten om det skulle vara något. Ett föredömme för landets övriga poliskårer. Dessutom, vill man köra fortare än lagligt får man väl ha lite bättre koll efter civilbilar och poliser, så man hinner bromsa ner till laglig hastighet. har hänt mig ett oräkneligt antal gånger att man saktar ner till laglig hastighet om det dyker upp en polis i backspegeln elller man närmar sig en poliskontroll. Ser du inte polisen som står vid vägen ser man troligen inte heller ev. älg eller barn som kanske dessutom springer ut i vägen. Vad gäller backspegeln bör man ju titta i den tillräckligt ofta för att se vilka bilar (eller motorcyklar) som dyker upp bakom... |
|
|
Reodor, jag kan inte uttala mig om hur mycket, och vid vilka tider, östgötapolisen är ute på andra vägar än E4. Min observation gäller E4 genom Östergötland, en sträcka jag kört minst en gång i veckan de senaste 6 åren. Där är det definitivt så, att övervakningen är intensiv och nitisk dagtid vardagar, medan det sällan syns några poliser kvällar, nätter och helger - inte heller vid stora trafikhelger. Att polisen finns i tätorter och på 'farliga' småvägar dessa tider är ju lovvärt och en bra förklaring till att de inte är på E4 då..... Att däremot "samla poäng" på att plocka folk som kör 120 på en nästan tom motorväg i bra väglag och dagsljus är INTE särskilt lovvärt, och ger troligen ytterst marginell effekt på trafiksäkerheten. Inget jag vill mina skattepengar ska gå till - det finns betydligt mer angelägna uppgifter för polisen än att fånga 2-3 'fartdårar' per patrull och timme. /// Gunnar E. |
|
|
Här finns svart på vitt, officiellt, att Östgötapolisen är 'bäst' på att sätta dit 'fartdårar' på landets i särklass säkraste väg.... Länk /// Gunnar E. |
|
|
Ja, det är ju imponerande!!! Det kanske vore bättre att titta på ouppklarade brott inom Östergötland. Just nu har vi en dubbelmördare som går fri, men polisen står på Sveriges säkraste väg och tar fortkörande istället!! Jag är inte imponerad. Tyvärr är det ju faktum att Östgötapolisen är oduglig på att klara upp brott, det finns tyvärr ett antal svåra brott som inte är uppklarade. Men det är klart, det är ju lättare att ta fast "Svenssons" än att haffa riktiga brottslingar, det är dags att prioritera om. Men att ta fast mördare eller grövre brottslingar kostar ju bara pengar, men fortkörare ger inkomster. M:J |
|
|
Det är självklart bra med trafikövervakning, det är ju många som tidigare i tråden skrivit att de sänker hastigheten när de kör genom Östergötland, då är ju målet uppnått. Och att tycka att prioriteringarna är felaktiga är lite konstigt, jag tror de flesta trafikpoliser skulle göra sig ganska dåligt som kriminalare, det är lite som att ha en murare till att baka bröd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har inte sagt att det inte är bra med trafikövervakning. Tycker bara Östgötapolisen prioriterar väldigt tokigt, eftersom man koncentrerar sig på hastighetsövervakning på de säkraste och bästa vägarna, på tider när det är bäst förhållanden och minst trafik. Och TROTS att folk 'kör lugnt genom Östergötland' har inte den E4-sträckan färre olyckor än andra, jämförbara vägar, så det fungerar inte ens! Nä, trafikpolisen i Östergötland har nog prioriterat ett bekvämt liv för sig själva, samtidigt som dom hittat ett bra sätt att se duktiga ut i statistiken (=flest utdelade fartböter per 100.000 invånare... idiotiskt sätt att mäta, eftersom de flesta dom tar fast inte ens bor i länet utan är på genomresa på just E4!). Men en sak har du rätt i, Jesperado: Trafikpoliserna skulle troligen inte göra särskilt stor nytta som kriminalare! Det är ju oftast inte direkt de mest kompetenta och ambitiösa poliserna som blir trafikpoliser, och i Östergötland har dom bevisat sin inkompetens extra tydligt. Trots 'effektiv övervakning' ligger inte Östergötland särskilt bra till i olycksstatistiken, i synnerhet inte de senaste åren! Länk /// Gunnar E. |
|
| Kört i från dom ett par gånger här i Ö-götland! :D | |
|
M5-Power: Mycket duktigt. Kan du inte skriva till polisen eller Vägverket och ansöka om en medalj? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Varför skulle jag? Har dom så slöa bilar så är det ju deras problem... Varför stanna o ta böter? | |
|
Dels för att du gjort dig skyldig till ett lagbrott och därmed har förtjänat dina böter, och dels för att du utgör en trafikfara när du är så otroligt fantastiskt enastående korkad att du får idén att köra från en polisbil. Någonting säger mig att du kanske inte borde ha körkort över huvud taget... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jajaja orkar inte ens diskutera det.. Upp till var o en vad man gör eller hur! Lagbrott? Tror inte det men man är trött på att bli stannad 5 ggr om dan bara för att man är ung och har BMW... Allt har sin gräns! | |
|
M5-power: Anledningen till att du blir stoppad kanske är att du kör fortare än vad som är lagligt? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Inte för att ja vill berömma M5-power för hanns uppförande på allmän väg... men ja har också fått känslan att dom är bra snabba att dömma yngre förmågor i stora starka tyskar... har kört min 535a på sommarn de senaste 2 åren o blivit stoppad totalt 11ggr, på de 5 år ja haft körkort innan ja skaffa bmw´n har ja inte blivit stannad en ända gång. Det som gör det hela roligare är att bara 1 gång av dessa 11 har ja gjort nått galet.... stog mitt emot dom i en korsning när det va rött, sen eftermidda o skymmning med dim/park ljus tänt... hade startat tidigt på förmiddan o kört hela dagen, hade precis kommit in i stan när dom tog mig, inte en tanke på att det blivit mörkt :) De andra gångerna har det bara vart o visa kortet, blåsa o lyssna på monologer om att man ska ta det lugnt i trafiken med så stark bil..... Länk min pärla |
|
|
Har man inte gjort nåt fel har man väl ingenting att vara orolig för heller? Jag tycker det är bra att man gör kontroller av körkort och nykterhet, och att man väljer att kontrollera den typen av fordon eller den typen av individer som statistiskt sett står för de flesta förseelserna är bara naturligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
faan ta dig jesperado o lägga fram det så snyggt att ja inte kan annat än hålla med... :) Blev lite jobbigt när dom stannat mig precis utanför kåken ja bor i 2 gånger samma vecka dock, mitt i natten o med blåljus som lyste upp hela gatan, kan bara tänka mig vad alla nyfikna folk som stog i fönstren o titta på tänkte... "jahå, nu ä den där gangster´n igång igen...." Men det är nog samma folk som tror min gammla e34 kostar "minst 500 tusen" så det ä ju inget att bry sig om :) Länk min pärla |
|
|
Vad trött man blir på alla moralpoliser här på forumet... M5-power: Helt rätt! Det är så kul att rasta poliser med en gammal M5 E34! |
|
|
M femman: Jag misstänker att det är mig du syftar på med ditt uttalande om "moralpoliser". Det finns forum där man blir betraktad som hjälte om man kör 300km/h på en gata i rusningstrafik eller kör ifrån polisen. Har man den typen av böjelser ska man kanske ge uttryck för dessa på ett sådant forum istället. Alla kör för fort ibland, och alla gör fel i trafiken, men att skryta om det visar bara att man saknar den personliga mognad man bör ha för att köra bil. Ett tecken på samma sak är att man inte kan förstå att alla inte uppskattar det och tycker det passar på ett forum... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
M femman: Japp det är väl därför High Way patrol har införskaffat sej M5:or! ;) PS: "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department! DS |
|
| Moralpoliser? Medelåldern på Autopower forum är inte sexton år och alla är inte anarkiskter. Vanliga hederliga medborgare stör sig på sådant betende som du visar upp M5-power. Fövånas du över att polisen "trakasserar" unga killar i BMW:ar när de blir ifrånåkta av dessa och ägarna visar upp en kaxig attityd? | |
|
Man ska inte ge sej på berg när det finns småsten.. Men dom lyckade inte bättre när man åkte småsten 525i. End of discussion.. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.