|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tänkte bara tala om att jag numera har en mycket väl fungerande oljevärmare till V12an. I morse var det -15 när jag skulle iväg. Lyfte på huven och la handen på insuget - nästan ljummet! Motorn lät nästan som att den hade stått i 25 graders värme när jag startade. Tempmätarn var ovanför blått innan jag hunnit runt kvarteret. Helt suveränt! Jag är nu (vad jag känner till) det andra exemplet på att detta med doppvärmare till oljan fungerar. Värmaren är en som ska vara till gamla lamborghini traktorer, från DEFA, finns på mekonomen. Värmaren är bockad 90 grader och fastskruvad innifrån i nytt hål i oljetråget. Ny tråg-packning monterad. | |
|
Mycket intressant!! Monterade du värmaren själv? Isåfall, ungefär hur lång tid la du? Vad kostade materialet? Skulle du kunna lägga upp lite bilder på var i tråget du satte värmaren? Var monterade du värmarkontakten? Du har alltså bara satt i en doppvärmare i tråget, inte gjort något mer för att få värmen spridd i motorn (typ fått vattnet att cirkuleras)? |
|
|
Mkt. intressant! De"enda" oljetrågsmonterade värmarna som jag kunde kunde hitta på Defas sida var: Länk Länk Borde fungera bra pga. att den stora oljevolymen/ytan sprider värmen upp igenom blocket. Vart mkt. sugen att testa på min 740:a. Återkom med modell på värmaren Johan. Har du någon effektuppgift på värmaren? Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Hej! Jag lät en verkstad göra det (som gjort samma jobb på en lika dan bil tidigare, tips via bekant). För er i norr finns den i boden, sävast. Har inga bilder i och med att jag ej gjort det själv. Monteringen kostade en slant för det var väl inte helt enkelt att dra kablage och sådant. Han fick hålla på några timmar i alla fall. Passade på att få olja och filter bytt samtidigt förtsåss.. Anslutningskontakten är bara skruvad mellan ribborna i frontspoilern, syns knappt. Det som behövs är värmaren, kabel-kit och en trågpackning. Kommer ej ihåg priserna, men jag ska försöka gräva upp kvittot från mekonomen och även se om modellnumret finns där. Återkommer. Nej, inget är gjort för att cirkulera vatten etc, jag tror att värmen sprids mest från oljan via pumpen/luften till blocket och vidare till vattnet. Egentligen är ju det absolut bästa uppvärmningsordningen. Oljan måste ju vara viktigast, därefter blocket, medans vattnet knappast behöver vara speciellt varmt. Varför då ha en vattenvärmare? :) Effekten är rätt låg (kanske runt 300-350W?) för att inte bränna oljan. Den fungerar även som så att den aldrig blir varmare än en viss temp, även det för att skona oljan. Kan tänka mig att det inte är någon bra lösning om man ej har konstant el till värmaren iom den låga effekten. |
|
| PJ, till V8an finns det ju blockvärmare som ska vara relativt humana att montera. | |
|
Om de är humana att montera vågar jag inte yttra mig om, men att det kostar vet jag. Och det är inte materialet som kostar utan monteringen. Och det tar jag ivf. som en bekräftelse på att det inte är allt för lätt. Tyckte att jag läste om att ena sidan var ok. men den andra satt illa till. "Din" lösning kändes dock bättre. På V8:an så skall ju tråget inte vara allt för svårt att avlägsna enl. tidigare utsago. Har däremot en svärfar med E38-750 som snart skall oljeserva som det kan vara aktuellt för. Väntar med spänning på modellbekräftelsen. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
Paap Reeder |
... är det OK att koka olja kring en värmespiral?? Klarar oljan det? Att det gick på gamla Folksvagnar med Esso motorolja typ SAE 15/40 är väl en sak men vad säger SLX´n om denna punktvisa upphettning? MVH /// Paap R |
| Vi behöver också en värmare till vår 750. Vi har ringt runt och kollat men alla säger olika.. På BMW säger dom att det inte går men det är klart det går bara man vet hur! Vi är också nyfikna på Johan_S svar på detta. | |
|
Hej ,jag tror inte oljan kokar vid värmespiralen den är säkert thermostat styrd på något vis. Länk |
|
|
Tror inte heller att det kan koka om elementet bara är på 300-400W. En normal vattenkokare ligger på 2000W. Utomhus, stor oljevolym samt mycket gods som kyler talar emot. Sitter bara elementet monterat lågt i tråget så börjar oljan att självcirkulera (i tråget), och risken för "fastbränning" torde vara obefintlig. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Paap: Som jag sa tidigare blir aldrig värmaren så varm så att oljan bränns. PJ: Jo jag har också hört att det e ena sidan som det är krångligare att montera blockvärmare på V8an, att man måste lossa och lyfta på motorn... kanske ingen lek! Det är lätt att ta ner tråget även på V12an. Jo, jag måste leta rätt på modell-numret. Har det hemma, men jobbar dygnet runt just nu.. juletider i butiken! :) |
|
|
Ingen fara Johan, jag har tid ;) Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Hej igen! PJ: Hittade inte kvittot, men hörde med mekonomen vilken jag köpt, och det var 623an du länkade till! Wan/Paap: Jag tror inte det är någon termostat, jag har för mig att strömstyrkan minskar automatiskt ju varmare den blir, beroende på materialet. Tror det är samma som i moderna kupévärmare? Fick det förklarat för mig förra året, men har glömt exakt hur det var :) Det lät då idiotsäkert i alla fall! |
|
| Skulle bli väldigt tacksam för information om motorvärmaren som Perres Bil & Motorteknik kan sätta in på BMW 750. Jag behöver bara veta om någon av er har erfarenhet av detta; inte HUR man sätter in den, bara om ni är nöjda. Jag är inte ute efter att snoka utan har för avsikt att vända mig dit själv om det finns någon som är nöjd med "ingreppet". Är mycket rädd om min bil.. | |
|
Snobben: Som referens till din fråga har jag min granne som har den installerad på sin 740-E38. Han är ivf. mkt. nöjd med funktionen. Enl. "Perre" så skall den även gå att montera på 750-E38. Frågan ställdes då min svärfar ev. står i begrepp att göra detta på sin 750. Mvh. Patric Min E38 Länk BMWCS #4598 |
|
| Tack så mycket för svaret PJ! Då är det bara att boka en tid så snart som möjligt. | |
|
Nu är jag säkert färgad av B&M men jag har åkt en 750 där de3t var monterat opch det funkade riktigt bra! Mvh ASken |
|
| Jag har haft oljeelement i en mercabuss en gång i tiden.Vill bara flika in o berätta om ett fenomen som uppstod.Gjorde oljebyte i samband med montering naturligtvis.Använde värmaren varje kväll under vintern.Vid nästa oljebyte så kom det ut en hel del små vita hårda kulor med oljan(som absolkulor ung).Blev väldigt förvånad men hällde i ny olja bara.Samma sak upprepades vid nästa byte.Jag tänkte att det kan ju inte bero på värmeelementet då oljan har flera ggr högre arbetstemp när man kör.Men efter förfrågan hos en oljenasare på shell så fick jag veta att men kan få dessa utfällningar i vissa syntetoljor p.g.a oljan inte cirkulerar utan ligger o koxar mot elementet. | |
| Han jag känner har inte märkt detta, och han har kört i snart två vintrar nu med denna värmare. Säkert skillnad på värmare och värmare... | |
| Inga som helst konstigheter med oljan, och jag har hunnit med ett par/några byten nu. Byter enligt serviceindikatorn. Fortfarande helnöjd! | |
|
Hm detta kan vara en intressant tråd. satt precis o googla lite på motorvärmare till min E38 740 och så dök denna upp. sen 2004 så vore intressant att höra hur det har gått för dig Johan_S? Du verka ju ha kvar samma bil så helt olycklig kan du inte ha blivit :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.