AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.692

Skillnad mellan manuell och automatisk växellåda.

Sida 2 av 2
Enda motivet för mig att vilja ha manuell låda är om jag ska köra mycket på bana med den (asfalt eller is) och för att det är roligare att accelerera med manuell.

Vid all annan körning vill jag ha automat.

mageng: var hittar du värden som pekar på att manuella drar mer soppa än automat i stadstrafik?

bjoerk: fortfarande accellererar manuella bilar snabbare än automat, i alla fall enligt modellguiden. Och i de allra flesta fall (fortfarande enligt modellguiden) drar manuella bilar mindre soppa. Eller har jag missat nåt?

----
Projekt Ascona B: Länk
ojay: Förr var skillnaderna stora. Idag är de mycket små. Både prestandamässigt och ekonomiskt. Fast visst är manuella bilar fortfarande snålare och snabbare om än marginellt.
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
I Kalles tidigare inlägg tycker han att 520i bör vara manuell. Jag hade samma tankar också men ändrade uppfattning när jag provat den 520i -01 som jag köpte. Med den "nya" 2.2 l 170 hk motorn går den med automat helt underbart. Den växlar som en varm kniv i smör samtidigt som den sticker iväg som ett skott vid grönt ljus. En perfekt tätortsbil som ligger stadig kring 0,9 i förbrukning. Vid långkörning 0,7 !, otroligt för en stor tung bil. Således mycket nöjd, det är annat en tidigare Volvo som bara ändrade motoljud när automaten växlade ned, det gick varken fortare eller långsammare!

/Ola
Skön, skönare, BMW
Ola/Sailor,

520i 170 hkr är ett gränsfall :) Jag antar att de nya motorerna med dubbel-vanos och allahanda finesser har betydligt bättre bottendrag än min "gamla" M50. Detta tillsammans med att automatlådorna blivit ännu bättre borde göra att din bil har likvärdiga prestanda med min. Har inte åkt/kört någon 520i 170 hkr.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Föredrar faktiskt manuell roligare och köra bil lite mer känsla så att säga, har även ägt en saab turbo sensonic låda, tyvärr kass.
Min första bil var en Opel kadett 1,2 liters årsmodell 76 automatare, inte så vass men den hade sin charm den också.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
ojay:OK, värdena bekräftar inte stadstrafik utan blandad körning.
Ex i länken är e36 Länk
Andra modeller drar ju mer med auto, som man befarar men vissa mindre eller lika, som 545i -04, 740i -94, 850i tidigt 90-tal, mfl. Alla äldre automater tex e28 är betydligt törstigare än manuell.

Infon om stadstrafik kommer från en som bytte till manuell låda på en 535 -90.

Achtung, ein zerstörer! Tauch!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.