|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har precis inhandlat en bil men automatisk växellåda, har kört många mil med automat växlade bilar men jag har aldrig ägt en innan. Jag tänkte dra upp en diskussion om för och nackdelar med manuell resp automatisk växellåda. Något som man bör tänka på när man har automat växlad bil? vilken växellådstyp föredrar ni om ni får välja mellan manuell eller automat (SMG / Step bortser vi ifrån i det här fallet)? Hur påverkar växellådstypen ägande kostnaderna? Aldrig en rak 4:a igen! | |
|
Att tänka på: * Att stå HELT STILL när man lägger i eller ur iaf backen * Att oljan i automaten behöver bytas med jämna mellanrum, även om verkstaden hävdar motsatsen Föredrar: utan tvekan automat. Jag har heller inte manuell tändlägesinställning som rattspak - också något man hade förr. ;) Ägandekostanderna: Drar en hel del extra bensin över bilens livslängd, om den behöver repareras så kan det kosta en slant men å andra sidan så behöver man inga dyra kopplingsbyten. Mvh Björn |
|
|
Som bruksbil föredrar jag helt klart automat. Men som lek bil manuel. Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Är inne på Abbes linje, i en bekväm långfärds/bruksbil är automat helt underbart på alla sätt och vis. Det går dock inte att komma ifrån att en bil med manuell växellåda är betydligt roligare när vägen börjar svänga. Det beror även på vilken biltyp man talar om: Z-bil = Givetvis manuell låda. 3-serie = Manuell låda, alla gånger. Alldeles för liten och "snärtig" bil för att göra sig tillsammans med automatlåda. Cabrio kan möjligen vara undantaget. 5-serie = Spelar egentligen ingen större roll. Men stor motor med bra bottendrag= automatlåda. 520i=manuell låda. 7-serie = Alltid automatlåda. V8 = Automatlåda Diesel = Automatlåda Motor med dåligt bottendrag/spetsig karaktär = Manuell låda Helst ska man alltså ha en av varje, eller en bil med SMG II / SMG III- låda som kombinerar det bästa av två världar! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Glömde en viktig parameter: Min uppställning förutsätter att det är 90-talsbilar med 5 eller 6-stegad automatlåda. Gamla 3/4-stegs-automater är i mina ögon ungefär lika upphetsande som havregrynsgröt med majonäs. E3 har dispens :) Alltså: en BMW från 80-talet bör ha Manuell växellåda. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Jag håller i stora drag med Kalle. Jag håller dock inte med om att SMG2 kombinerar de bästa av 2 världar. SMG2s automat läge tycker jag går att jämföra med en "standard" automatlåda med momentomvandlare. Skall man ha en SMG2 bil så skall man utgå ifrån att man vill växla manuellt. Annars kommer man bli besviken, det är jag helt övertygad om. Det är framförallt mjukheten i en automatlåda som inte existerar på en bil med SMG2. Hur SMG3 känns får framtiden utvisa. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Automat ---------------------------- + Bekvämt som bara den ----------------------------- -Drar mer bensin -Långsammare -Dyrt att byta låda som rasar förr eller senare -------------------------- |
|
|
Beror mest på var man kör tycker jag. Vid all landsvägskörning föredrar jag manuell låda, oavsett bilstorlek och motorbestyckning. Vid stadskörning med mycket krypkörning, köande och allmänt seg trafik är automat klockrent rätt. Vid stadskörning där man kan, i huvudsak, köra i egen rytm föredrar jag manuellt, men automat är inte fel. Hade jag en liten bil för att köra omkring i Stockholmstrafikens köer skulle jag mycket hellre ha automat på en sådan än på ett stor landsvägslok som t ex 7-serie. |
|
|
I begynnelsen vevde man igång bilen. Vevar man igång bilar nuförtiden? |
|
|
Det skall vara VEVADE. MVH Lasse |
|
|
Jag håller med! Det känns inte 2000-tal att flytta omkring några kugghjul i en låda med en pinne :-) Skämt åsido, jag tycker att bägge har sina klara fördelar. Jag är dock otroligt nöjd med automat i en 3-serie. Bensinförbrukningen är förvånande låg också. Den drar mindre än min förra bil, som hade manuell låda. En nackdel är att man har lite dålig känsla för vad som händer med drivhjulen, när man gasar och det är halt. Lite dålig direktkontakt med drivhjulen liksom. Man möts bara av en blinkande antisladdlampa, men det är väl en vanesak. M v h |
|
|
->lars-egert Visst är det modernt med automat. Men på t.ex E39 så släpper BMW inga reservdelar till lådan. En automat innehåller ju alltid slitdelar men BMW tycker tydigen att man ska byta låda för 43000 kr istället..... Därför tycker jag: Köper man ny bil då ska man köpa automat, köper man beggad som rullat upp mot 20.000 så skulle jag aldrig köpa automat. |
|
|
Hur långt kan en automat gå innan man måste byta den? 70´mil? Det hanlar ju om att byta olja i den lika ofta som man byter i motorn, då håller den! Jag tycker att automat är skönt i rätt bil, sjuor gör sig bra, det krävs en stark motor för att det ska röra på dig. Dagens automater är ju i vissa fall dessutom snabbare än manuella har jag hört. Vidare är det ju lättare att dra på med en automat då man alltid ligger på max så att säga, men när du petarsjälv är det ju öppet för fel, slira för mycket på kopplingen osv. |
|
|
Jag börjar tycka om min automatlåda mer och mer för varje mil som går... ;-) Aldrig en rak 4:a igen! |
|
|
Enligt uppgift drar bmw-automater mindre soppa i stadstrafik än manuella. Vissa data i modellguiden bekräftar detta. Jag föredrar klart automatlåda. Ett citat ur "Riktiga karlar käkar inte paté": -"en riktig karl är tillräckligt självsäker för att låta en maskin sköta växlingen" Länk Achtung, ein zerstörer! Tauch! |
|
|
Sportbilar, och alternativt bilar med sprotig prägel, bör ha manuell låda. Alla andra bilar blir trevligare med automatlåda. Några konkreta fördelar med manuell låda ser jag inte. Dagens automatlådor är så bra att varken driftekonomi eller prestanda försämras. Tyvärr lever många fördomar kvar och då automatlåda nämns tänker många på trestegade historier som försämrar prestandan med 400%... |
|
|
Går mot strömmen:) alltid manuell i BMW ,jag vill växla jag gillar att känna synkringarnas motstånd,vill ha höger arm som en förlängning av drivlinan som jag och ingen annan (läs aut) är kapten över.Kan inte skryta med att ha ägt SMG el liknande men har provat det,samt haft en hel flock på tunga sidan,EPS i MB,CAG i Scania,mm alla på tunga sidan har strulat mer el mindre.Har även en MB 250TA som går jättebra med aut men det är ju en MB så den kan ha AUT. Min åsikt i detta,är väl tur att inte alla tänker lika. Har även funderat på om F1 skulle förbjuda alla hjälpmedel undrar hur många av förarna skulle ta sig runt banan. lite off ,,,, mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
3-serien passar bäst med manuell utom M-bilarna där även SMGII kan göra sig väl. 5/6-serien däremot utrustas med fördel med en automatlåda - med undantag av 520i. Därmde inte sagt att det kan var roligare med en manuell låda... det beror lite på användningsområde och körstil. 7-serien kräver nästan automat. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
| Har för första gången en automat, och visst är det otroligt bekvämt men nästa bil blir manuell utan tvekan. Hade det varit ett annat bilmärke hade jag alltid valt automat, men i en BMW som har världens skönaste känsla i lådan (iaf när det gäller standard/familjebilar, nåt annat har jag inte kört)? Nej, vill inte lämna över nåt åt bilen som jag kan sköta lika bra eller bättre själv, då kan man lika gärna köra (förlåt, åka) MB för en del av körglädjen sitter i växlandet :) | |
|
Håller i stort sett med Kalle jag också. 80% av gångerna behöver man bara en automat, det är den resterande 20% när "känslan" kommer in som man vill ha manuell låda. |
|
|
jag gillar min automat... glad att det inte blev en manuell historia... men jag undrar lite hur vinterduglig bilen kommer att vara när man själv inte växlar, där e ju lite pulver under huven ändå? har inget ASC tyvärr... En V8 drar mer än man tror! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.