|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
öjebyn: E39 M5, vad är det som gör den så mycket bättre än en E34 M5? E60 M5 kommer att sjunka kraftigt i början och under tiden. Det betyder att man kommer att kunna få en E60 M5 för ganska billig penning om man jämför med E39 M5. Då lägger man hellre till lite mer pengar och köper en E60 M5. E39 M5 finns i så många exemplar, vilket är en nackdel. Inte lika speciella som E34 M5 som finns i mycket mindre. //Schnitzer |
|
|
Vad tror Palm då !? Jag tror att det finns en del M5 ägare av E39 som kommer byta upp sig till E60, och med det kommer det komma en hel del E39 på beg marknaden i Tyskland. Priset kommer självklart sjunka. Inte som en sten direkt, men utan tvekan krypa ner i pris. Och ang E60 ful eller inte. Har märkt att när BMW släpper nytt så tar det en liten stund att vänja sig vid modellen. När E39 kom första gången tyckte ja de så förjävlig ut. Men nu tycker ja att tex M5:an då e jeevlit snygg. Och får man väl se E60 M5 på riktigt och sitta lite i den, klämma på godsakerna :P Då lär en hel del av dom som har negativ inställning till den ändra sig =) Och att hålla på jämföra fram å tebax på våra kära BMW å smutskasta hit å dit... Vafaan visa att ni är sanna BMW-tokar Det finns inga fula eller dåliga BMW Bara Bra/snygg och Bättre/snyggare :P Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD |
|
|
Palm: Helt rätt! Har att göra med lite grundläggande nationalekonomi, utbud och efterfrågan! //Schnitzer |
|
Buspelle |
Schnitzer: Det kallas för utveckling. E28an var bättre än E12an och E34an var bättre än E28an och E39an bättre än E34an och E60an bättre än E39an och så lär det fortsätta. Sedan är samtliga fantastiska bilar. Gillade E34 skarpt och den har dessutom en form som fortfarande står sig. E39an är dock ännu snyggare och E39M5 är bättre än E34M5 i allt. Det finns inte en enda gren där E34an har en chans. Sorry! Tyvärr slår sedan E60an troligtvis E39an på samma sätt, möjligen med undantag för designen som jag personligen aldrig tror kommer att betraktas som lika tidlös som E39an eller för den delen även E34an. |
|
Palme@ i det stora hela håller jag med dig.... MEN märkesblindhet har ingen någon nytta av, konstruktivt kritik är nyttigt, tyvärr har det blivit för många 'nickedockor´inom BMW på bekostnad av 'enthusiasterna', tyvärr räckar det INTEi längden att -bara- bygger de -bästa- (?) bilarna, kom ihåg hur det gick för Ericsson = inte var det väl fel på telefonernas prestande !!! har du koll på 7-seriens försäljnings-siffror ?? jämför 2004:års försäljning av M5-serien (i Sverige) med året innan !! M5touring register |
|
|
Buspelle: Det är klart att det är utveckling, men jag vet jättemånga E39 M5 ägare som har sagt att E34 M5 var mycket sportigare och roligare att köra. Om utvecklingen bara har gått framåt så är det bara att vara glada, annars vore något fel. En kille som finns med här på forumet som köpte sig en M5 -02 hade en M5 3,6 liters förut. Den tyckte han var lite annorlunda jämfört med E39. Han körde aldrig vinter med den, vilket han gör med E39:an. Jag tycker inte att man kan säga att en M5 som är nyare är "bättre" än en äldre. Finns folk som tycker att E28 M5 är bättre än E39 M5. Jag tror att det är mer individuellt. Många som lägger ut mycket pengar när de köper en bil verkar bli helt besvikna när de får höra att de inte kommer att få lika mycket för bilen som de gav för den, och inte ens inärheten. Om man grubblar över det så mycket så gjorde man ju helt fel som köpte bilen från första början. Far min köpte sin 735 för nära nypriset, idag får han knappt något för den, men inte fasen går han runt och grubblar om det hela tiden. Det är bara att inse fakta och försöka förstå att marknaden fungerar som den gör! Jag tror att de flesta som har köpt/köper en E39 M5 eller E60 M5 kommer inte att få igen det som de gav om priserna ligger som de gör nu (med undantag för service etc). Ingen kommer att betala 250-350k+ för en E39 M5 med x antal mil på nacken om flera år, då E60 M5 har sjunkit i pris. Många funkar så att de vill ha det nyaste som finns! //Schnitzer |
|
|
Inte för att jag varken har ägt eller kört M5 E39 eller M5 E60 men har ägt en 528i E39 och nu en 530d E60 så kan jag ju säga att det är ljusår mellan grundbilarna och jag har ingen anledning att tro att det skiljer mindre på M modellerna. Sedan är ju designen en viktig del och gillar man gamla bilar så... Som bruksbil (även M5 skulle hamna i den kategorin) så vill jag ha nya bilar, bara tanka och köra. Medans entusiastbilen gärna får vara äldre. Designmässigt tycker jag att BMW behövde lyftet som 5-an, 1-an, nya 3-an och Z4 kom med. Har svårt för nya 7'an men den gamla var ju redan död.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
Buspelle |
Schnitzer: Personligen känner jag ingen som haft både E34M5 och E39M5 som tycker att E34an skulle vara bättre än E39an. Sedan kan man ju alltid ha nostalgiska eller andra preferanser i sina bedömningar (tycker själv att Amazon var den bästa Volvon), men strikt sakligt är det naturligtvis ofrånkomligt att de olika modellerna av M5 överglänser varandra. Vi talar om några av de absolut bästa bilar som byggts av en av världens bästa biltillverkare och det är givitvis så att denna biltillverkare hela tiden utvecklar och förfinar sitt koncpet, allt annat före otänkbart. Därför är varje ny modellgeneration bättre än de tidigare. Beträffande prisutvecklingen får man aldrig tillbaka sina pengar i något bilköp. Det gäller E34, E39 och alla andra bilar (nästan). Tror däremot att E39M5 på sedavnligt sätt planar ut prismässigt och framgent knappast tappar mer än vanligt för denna typ av bil. Värsta prisfallet har definitivt varit. Att vara ägare första året är inget kul.... |
|
Jag vet en sak som är bättre med E34: LMM ;) Alvarligt talat så är M5 E34 och M5 E39 ganska olika i sin karaktär, E39 är bättre när vi pratar om prestanda och komfort. E39 har mer utrustning tex navi då det är en nyare bil. Men E34 är mer körglad, sportigare i sin utstrålning och har bättre byggkvalite (handbygd). E60 verkar vara en mer sportig M5:a än E39, får se efter en provkörning. Den är absolut snabbare i alla fall! |
|
|
Schnitzer@ buspelle@ BMW AG skulle aldrig ge klartecken till att en bil byggs som enligt gängse 'mätvärden'är sämre än dess föregångare, sedan går utvecklingen OCH TYVÄRR även ///M-inriktningen MERA mot KOMFORT än SPORT - därav är en nyare BMW bättre än dess föregångare -total och objektivt sätt - MEN det hindrar inte att man -speciellt med förkärlek för sportig körning- UPPLEVER att en E34 M5 är -roligare- än en E39 M5 och en E28 M5 är även den mycket -roligare- än en E34 M5 - bra bilar allihop och enligt utvecklingens regler blir de bättre hela tiden men 'känslan' försvinner mer och mer och det är DET som många saknar - - det är inte utan anledning att många är överens att den första M3:an (E30) var den bästa, vilken bil har vunnit mest på tävlingsbanorna för BMW ??? sedan är den senaste M3:an säkert en bättre 'komfort-glidare', utan tvekan ! - det gör absolut INGET att man ha olika uppfattningar, missförstånd bör däremot undvikas, vad det gäller är = HUR skall framtidens BMW ser ut ? var det inte av en visst anledning som vi blev intresserat i just ///M-bilar ?? att prioriteringarna är olika precis som smaken och själva kör-upplevelsen är också ofrånkomligt, det handlar alltså INTE om FÖRSVAR eller ANKLAGELSE (hoppas jag) bara om debatt-inlägg - det finns en BMW till var och en av oss, eller hur ? M5touring register |
|
|
Buspelle: Ja, det värsta prisfallet har varit. Det var ju som du säger den första ägaren som fick ta den smällen. Men ändå som med nästan alla andra modeller så sjunker de mer. Ta som exempel E34 M5. Först fick den sitt största fall då han/hon köpte den ny. Sedan låg priserna något stabilt ett längre tag. Då vet jag många bilar låg på 150-200k kronor. Sedan så introducerades en ny M5. Precis när den kom så sjunk den inte så nämvärt, men när E39:an hade varit ute på marknaden ett tag och fått lite av sitt fall så började E34:an att gå neråt. Idag hittar man många under 100k kronor, några exemplar över 100k kronor. De flesta ligger i alla fall under 100k kronor och har börjat stabiliserat sig. Nu börjar det skilja mer mellan "lik" och bra skötta etc. Han som precis hade köpt sig M5 -02:an fick ca 100k kronor för sin -90. I originalskick, servicebok osv. Har för mig att den hade gått runt 15k mil, men är inte 100% säker. Det är faktiskt ganska bra betalt för en -90 med allt original, få ägare mm. För vissa E34 M5 som är i originalskick, fina, rätt servade etc. så finns det chans att de kan få ganska bra betalt för dem. För att inte tala på M5 Touring som verkligen är speciell. Till sist som M femman säger och som alla vet, "handbyggda"! //Schnitzer |
|
|
m5toureg: Håller med. Ibland tycker man att det blir lite tråkigt när det går mot att tillverka bilar med mer komfort. E39 M5 och E60 M5 har ju en del krav på sig att bilen ska vara bekväm, ha komfort, utrustning med ny teknik osv. Då är det nog svårt att få in samma sportighet som på de äldre. Därför uppskattar nog många E34 och E28 för sportigheten. Åtmindstone gör jag det. Jag tycker ändå att BMW har lyckats bra på sina M5 modeller. //Schnitzer |
|
|
några ord från nybliven E34 M5-ägare: "" 2 weeks of M Well it has been 2 weeks now I have owned the M5! Wow is all I can say.. This car is a great car. Drives better than my A3. More fun that R32. I took such a Risk with this M5. Never driven a E34 or even a M5. Just went for and it appears to be paying off. Have now gotten a Owners Manual in English so I have a refference point for things that come up on the Computer and using the car etc. Very useful. Had Avon ZZ3's fitted all round to her yesterday and boy what a difference. So much more grip and power can be planted better. The old tyres where very worn. Even tho this car is LHD I still love it, even more so at the moment as Iam running on German Plates still. The car feels like new. The doors are heavy and solid. This is a truely good car. Now having driven her a few times, I am getting used to RWD. Amazing how easy it is to syke yourself out with having it. Not ever owning a RWD car. Getting used to it is fun, but fun must be controled due to her power and wieght. If it goes round too far its going to expensive depending on where Iam at the time. The noise and sound from the engine is truely awesome not to mention the punch and power that you get! She maybe heavy but boy is this car well manared and fun! Steering is light but not too light, that you don't feel what the car is doing. When BMW built this car they built it Motorsport History and car passion as this reflects throughout the car while driving her and also just looking at her. This car is everything I could of wanted and more has the low miles, the options and fun that I wanted. For under 10k this is truely a awesome car for the money! Its just proves that Big is fun!! Also a big thanks to MCP Motorsport for helping to source and bring back this beast! "" M5touring register |
|
|
Han verkar tycka om den bilen väldigt mycket. //Schnitzer |
|
|
Det är speciellt med handbyggda bilar tycker jag iaf. Det tråkiga är som någon säger här på tråden är att det har tillverkats så många e39 m5or, förlorar lite av sin "specialitet" då enligt min åsikt. Man ser många fler e39or än e34or. Men m5 e39 är en väldigt snygg och skön bil att köra, med en brutal kraft. Tv/navi är inte helt fel heller. Får se hur dom står sig prismässigt om ett tag, kanske sjunker lite till efter sommar. Kanske blir aktuellt med ett sånt inköp då om ett fint objekt till rätt pris med få ägare hittas! Nu till fråga: - Vad tror ni den skulle hamna på ungefär (mellan tumme och prkfinger) till sensommarn??? |
|
|
M5 -99 med 18.000 mil och välutrustad för 165.000 kr: Länk Säger ingenting om skicket eller handlaren eftersom jag inte vet något om det, men jag är övertygad om att fler vagnar som denna kommer att dyka upp i Tyskland under våren. Tyvärr hamnar väl en försvarlig del av dessa i Sverige med "11.000 mil" på mätaren... Hursomhelst, jag tror att E39:an kommer att få lida väldigt mycket för de tekniska problem och risker som finns. Folk blir mer och mer medvetna i dagens samhälle, men å andra sidan ökar antalet strutsar som sticker huvudet i sanden också. "Det man inte vet har man inte ont av"... Jag tänkte själv köpa en M5 E39, men kommer inte att göra det så länge priserna ligger över 100.000. Varför? Jo, för att jag vill inte skrapa rent spargrisen för att köpa detta vidunder till bil och tre månader senare få ett Vanos-ras och tvingas ställa av bilen tills jag sparat ihop 40.000 till reparationen. Det är ju inget man direkt kan göra själv, om man säger så. Fantastisk bil på alla sätt och vis men alldeles för stor risk för min smak. Därför tippar jag på att en "normal" -99:a kommer att ligga på rätt exakt 150.000 kronor innan 2005 är till ända. |
|
|
Som någon skrev, 150 o uppåt. Normalen ligger nog runt 200-250 för en ok bil av de första årsmodellerna lite beroende på färg och mil.... men det var skitsvårt för att inte säga omöjligt att finns en billig och bra M5 e39. Det verkar vara så att alla biláffärer lyder under en naturlag med tre egenskaper och affär kan bara komma till stånd om man är överens om minst två. I anonser erbjuds alltid alla tre 3 men man levererar som säljare oftast bara två och kunden tror nästan alltid att han fått tre. Tre konstituerar ett klipp och är i verkligheten (med bra info) extremt ovanligt utom för vissa på värderingsforumet som alltid gör dessa klipp och numer bor på Caymanöarna efter alla superaffärer. ERBJUDNA EGENSKAPER 1. Brabil 2. Snabb affär 3.Bra Pris VERKLIGHET 1.; bra bil + snabb affär = inget bra pris 2 ; Snabb affär + bra pris = ingen bra bil 3 ; Bra bil + Bra pris = ingen snabb affär Lex Trade |
|
|
liste: Tror precis som dig att de kommer att falla en hel del. //Schnitzer |
|
|
Samma problem med M5 som M3....gammal bil i kombination med skyhög försäkringspremie och driftskostnad= De som har råd att betala det rätta värdet en sådan bil saknar viljan att köpa en tidigare modell, de köper aktuell modell. Vilket i sin tur skapar överutbud, då det finns ganska få som har råd och dessutom nöjer sig med en "gammal" bil. ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
|
Alpina B8: Bra skrivet. Betalade själv 50.000€ i höstas för en -99:) Och dyr i drift är den. Men måga vill ha M5'or och de med riktigt mycke pengar köper ju oftast nya bilar, och tyvärr går ju ofta M-bilar till nån som inte riktigt har råd med den, därav blir affären allt mera riskfylld, (detta gäller naturligtvis inte alla) VANOS problemet är 99% överdrivet. Hur många här på forumet t.ex har verkligen haft vanos ras, och om de haft hur kan de vara säkra eftersom set ofta varit kamsensor eller nåt liknande istället, men BMW gärna bytt ut allt... Frågade BMW i Helsingfors och de visste om 1 vanos ras. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.