AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.238

Var hamnar m5 e39 - när m5 e60 lanseras?

Sida 1 av 4
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Ja...
Hur mycket tror ni att m5 e39 sjunker med när nya m5:an (e60)lanseras? Ex: Svensksåld, 00:a, all utr, ca 8-9000 mil???
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Personligen tror inte jag att priserna kommer att rasa så jätte mkt mer när E60 M5 börjar komma ut på vägarna för lanserats har den ju redan gjort...

Stora knäcken för E39 M5 var förmodligen premiären av vanliga E60 när den helt plötsligt började kännas gammal och omodern, i kombination med ofta väldigt höga driftskostnader som skrämmer många från köp.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
M5 E39: 200.000:- + (iallafall ett år till tror jag)
Minus för M5 E60 är ingen manuell låda & design.
Den sjuväxlade SMGn är väl ett av M5 E60 största plus och den är ju flera ljusår snyggare än E39 som i mina ögon är den fulaste 5-serien någonsin.
E39 rasar om tre-fyra år när E60 börjar dyka upp på begagnatmarknaden (dvs idag tecknade leasingkontrakt löper ut samt tvåårsbilar av E60 importeras från Tyskland).

Rasar och rasar, sjunker lite fortare i pris är väl mer riktig benämning.
Om en 6-7 år så kan det mycket väl va så att M5 E39 står ruskigt lågt i pris pga att de flesta kommer va livrädda för vanosproblem mm...Redan idag verkar det inte vara helt lätt o kränga iväg en -00:a med säg ärliga 15000 mil för ca 200"...Skulle inte bli förvånad om E39 99-01 lägger sig en bit under 200" strecket redan i år som "standardpris"...Det kan ju t o m bli så att en välvårdad E34T tex kommer stå högre i pris än en E39 redan om 3 år,ni vet tillgång o efterfrågan....Ja menar E34M tillverkades i runda slängar i 12000ex varav mer än hälften var/är 3.6:or,fanns väl ca 3-4000 3.8 sedan o ca 900 3.8T.Sen hur många av dessa som lever idag vet jag inte,o av de som lever finns nog ett antal som e på väg mot den sista vilan...E39 tillverkades har ja för mig i bra många fler exemplar än E34,så risken finns att marknaden kommer mättas...

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är ingen större bedrift att hitta en skaplig M5e39 för under 200´ idag.

Har hört om flera bilar som sålt för mellan 170 och 180' .Då handlar det om -99 och -00 samt över 15.000 mil.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Dawwe@ E39 M5 har tillverkats i mer en dubbelt så många ex
som E34 M5 3.6, 3.8, 3.8 M5touring sammanlagt -
m.a.o. snart (redan) kör vem som helst en E39 M5 varvid en
riktig fin E34 M5 3.8 eller en E34 M5touring redan är på gränsen
att vara en rarität -
en 'stolt' E34 M5 ägare säger så här, på -LA-speed-way- varje
morgon på väg till jobbet ser jag alltid en massa E39 M5:or
men nästan aldrig en E34 M5 men när det händer är det
nästen 'pusskalas' och 'tums up' ;) -
-
snart får -lägre/bredare/snabbare/kompressor/turbo-gänget-
tag i (E39 M5) bilarna och DÅ går det rakt nedför varvid original-bilar i bra skick kommer att hålla pris-nivå något bättre men
förmodligen betraktas en E39 M5 snart som inte mycket att ha
för att ALLA har en och det mesta är skrot -
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Om en M5 E39 ligger runt 200 papp idag kommer den ligga runt 150 papp om ett år, d tror jag absolut.
Sedan kommer de att stanna runt 100 papp så länge d e välskötta med inte allt för höga mil.

Känns så!

Nicke
Visa användare
41
M5-Ike
M5-2001
Såå, Enade vi står, aldrig vi söndrade falla, sälj för fan inte till hyenorna stolta M5 E39 ägare.

Kräng villan, exportera barnen (barnvänligt land), kan du tjäna en slant på frugan?, betala vägskatt o försäkring - åk o njut igen.

Sorry, de kom från hjärtat. eh.
Buspelle
Blir lite lätt patetiskt...många gossar som såå gärna skulle vilja men inte kan....
Alla M5 ägare i Sverige!

-Jag har lösningen!

Flytta till Finland!

-M5 E39 i sin billigaste version här kostar 47.000€. Så problemet är löst:)

Jag hoppas innerligt och tror inte att M5 E39, som är fin, och inte sönderkörd kommer att kosta 150k kronor om ett år. Eller motsvarande 15k euro i tyskland... Då kommer det i Finland inträffa en explosion av import av just M5. Vi har nu rikligt med importerade M5 E34, men det har nu avtagit, eftersom ingen riktigt vill ha dom här mera. + att priset för dom är ju fortfarande högt i Finland.
Som det är nu ligger skatten på en M5 E39 vid cirka 20.000€, men om deras pris sjunker t.ex i sverige, kommer många importera och dra ner marknadspriset i Finland, även för Finska M5'or, och detta leder igen till ytterligare sänkt skatt osv... Blir en farlig spiral som konstant faller neråt snabbt. Detta hände med E34 M5..........

Kan för övrigt inte fatta M5 E39 prisras. Den är nu vid ca 300-200k kronor, 200k är ju inte ens en tredjedel av ursprungspriset! På bara 6år. Otroligt. Men det är nästan samma sak här på andra sidan "ån", ungefär 60-65% av ursprungspriset på M5 är borta efter 5-6år...
M femman:
Den sjuväxlade SMGn är väl ett av M5 E60 största plus och den är ju flera ljusår snyggare än E39 som i mina ögon är den fulaste 5-serien någonsin.

Då vill du inte veta vad jag tycker om M5 E34:ans 80-tals utseende jämfört med M5 E39 och dagens bilar.

m5toureg:
en 'stolt' E34 M5 ägare säger så här, på -LA-speed-way- varje
morgon på väg till jobbet ser jag alltid en massa E39 M5:or
men nästan aldrig en E34 M5 men när det händer är det
nästen 'pusskalas' och 'tums up' ;) -

Om du ser så många M5 E39:or rullande på vägen så kan det inte vara så mycket fel på dem eller?

Mycket skitsnack om M5 E39:or från de som ej har en.

Dejavu:M5 E34 e ju en 80-tals bil så de e klart att den ser ut som en sådan oxå:-). Men håll med om att E34 har åldrats med värdighet iaf:-). Alla har sin smak. Personligen tycker jag att E39 M5 ser "coolare" ut än M5 E34 men kvaltitetskänslan verkar helt klart ha sjunkit på de nyare M-bilarna, samt även på vanliga BMW. Jämför "känslan" i tex instrumentpanel, armstöd mm på en E34 med en ny E60. E60 skriker ju plast känns nästan pinsamt...

E39 har en utmärkt kvalitetskänsla, mycket bättre än E34, som ofta hade stora skarvar här och där i inredningen... Dock är jag inte lika nöjd med E46'ans kvalite invärtes.
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
jag undrade bara hur prisskillnaden skulle se ut om ett tag!
Hyfsad tumregel brukar vara 50% efter 3 år, så en tredjedel av nybilspriset på 6 år är väl rätt normalt.

Varför skulle en M5 vara lättare att sälja i Finland? Den är ju troligen privatimporterad från Tyskland till Sverige, och båda länderna är populerade av mätarskruvare utan en seriös försäljare i sikte. ;) Skämt åsido, vi resonerar väl många gånger på liknade sätt i Sverige?
magpie:

Jag menade att om ni vill komma med er M5 E39, som ni skulle få såld för 200k kronor i sverige och vara villiga att sälja den för 35k euro i Finland, skulle den vara snabbt såld:) Eftersom den här normal skulle gå för ca 45K euro.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
he he, att det alltid skall grälas.. Personligen tycker jag att E60 är det bästa lyftet BMW gjort designmässigt, E39 var MYCKET snyggare än E34 osv. Det mesta blir snyggare, utom 7-serien tyvärr...

Spontan gissning är att de beg priser man får ut på E39'or redan har sjunkit rejält pga E60'n även om annonserna ser annorlunda ut. En bilaffär är alltid en dålig affär. Efter 3 år får man max 40% av nypriset om man byter in den, efter 6år 20%...

Min E60 har hitintills tappat >30% på mindre än ett år (kollade just inbyte hos BMW). E39'an tappade 80% på 5½ år.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
På vilket värde betalar jag som säljare fordonsskatten när jag importerar (eh, eller exporterar kanske) bilen till Finland?

Av ett försäljningspris på 35k euro i Finland, hur mycket har jag betalt i fordonsskatt när jag tog in bilen?

Eller, säljer jag bilen i Sverige och låter köparen bekymra sig om fordonsskatten?

Nyfiken? Jo, men om man inget frågar får man inget veta.
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Såtillvida inte Finland är väldigt annorlund i sina skatteregler jämfört med alla andra EU länder så borde det vara den förste finska ägare som står för skatten. Vilka procentsatser som man betalar har jag ingen aning om, kolla på finska tullens hemsida (lyckligtvis på svenska) Länk

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.