AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.246

Var hamnar m5 e39 - när m5 e60 lanseras?

Sida 2 av 4
Om jag hittar en m5 00 under 200000 köper jag en till!! det är lätt att skriva och värdera om bilar för att skapa kaos på marknaden. jag tror inte nån som har lite medveten om m5 betalar under 200000:- bara för att den är billig!!
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Dejavu@ det gick nog inte upp för dig vad jag menade, vitsen var
att M5 E39:an kommer att bli så vanlig att den inte är intressant
längre för vissa som vill äga det ovanliga -
-
tänk dig att vissa inte vill ha en M5 E39 även av annan anledning,
V8,Vanos m.m. alldeless oavsett priset, E34 M5 (i bra skick förstås) är väldigt mycket mera BMW och har fortfarande mera inbyggt 'körglädje', ett fint exemplar är dessutom REDAN en rarität som en E39 M5 förmodligen alldrig kommer att bli
(det finns för många) -
-
respekt för vad du tycker om BMW's ny design-linje, själv tycker
jag INTE om den (undantag mögligen Z4:an) alla andra med
undantag av 3-serien kanske ser bra ut, kanske det, men 5,6,7
+ 1 serien ser inte längre ut som en BMW, bra bilar kan de vara
ändå men mycket avgörs av 'känsla' när man tycker om/köpa
bilar, att man ha olika smak och uppfattningar är bara sunt
och hälsosamt -
-
avundsjuka ?? verkligen inte ! jag skulle inte vilka byta min egen
E34 M5(touring) mot en E39 M5 varken rakt av eller mot extra pengar - så enkelt är det !

M5touring register
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
E34 M5, speciellt Touring kommer alltid att vara en speciell bil. Fruktansvärt mycket körglädje och som sagt, inte många exemplar tillverkade gör den väldigt speciell. Jag tycker givetvis mycket om E39 M5. Synd att de tillverkade så många exemplar av dem bara.

//Schnitzer

Ska man välja en M5 E39 för att samla ska man med fördel välja en LHD Europamodell tillverkad 2003 eftersom det sammanlagt tillverkades 122st förra året vilket är ett färre antal en M5 E34 tillverkades i dens sista år;) Estorilblå, facelift och navi växer inte på träd har aldrig sett någon överhuvudtaget oavsett tillverkningsår "gäller LHD" en sådan SKA jag äga någon gång får kanske nöja mig med en prefacelift;)

Problemen med M5 E39 kan väll sammanfattas med höga driftskostnader, Vanosproblem och hög oljeförbrukning kan förekomma på 99:or och 00:or samt att kopplingen inte tål att sliras på vad finns det mer som bara förekommer på M5 och inte övriga E39:or?

Angående eventuellt stort prisras när M5 E60 kommer ut så kommer det drabba sena bilar dom tidiga har inte så mycket kvar att rasa, finns två 99: or med navi på www.bmw.de under €20000 vilket innebär inreggade i Sverige för under 200tkr en har rullat 137tkm den andra 150tkm tur att jag inte kan härbärgera mer en en entusiastbil annars hade jag köpt en av dom;)

Mvh Stephan
magpie:

Som svensk medborgare som skulle då FLYTTA till Finland, får du ta bilen som flyttgods... Jag nämner också i mitt tidigare inlägg att FLYTTA till Finland.

Till att besvara din andra fråga angående importbil beskattning går den såhär:

M5 kostar medeltal i Finland 50k Euro.
Skatten är 29% av motsvarande bil i Finland + 22%moms alltså totalt ca 35%. Så om jag då köper en M5 i Tyskland för 25K euro, blir skatten räknad från 50k euro i Fin ca 18K euro, så pris totalt 43k Euro. Så du "vinner" 7k euro på detta, men ingen bilbutik i Fin betalar bra för import. Dom helt enkelt "mobbar" import bilar.
Här i Fin är andelen M5 ungåfär såhär: 80% E34 20% E39, så att ha en M5 E39 i Finland, är nåt UNIKT:)
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Ja...
Vad säger man...
Man blir lite skrämd när m5 e39 rasar så pass mycket som dom gjort sen somras, men skälvklart är det ju fina bilar.
Men det är något med bmw:s 6 cylindriga motorer som iaf jag har fastnat för, kanske är dom bäst att bygga speciellt dom 6 cylindriga. Vet ej. Körde faktiskt en m5 e39 i förra veckan som är en superbil för den summa pengar men tycker att det är lite tråkigt att när man gasar på så känns det inte likadant som i e34:an, det är mer komfort i dom nya tycker jag iaf. I den gamla får man lite mer känsla av fart, muller i cupén, samt att den är lite stötigare enligt min uppfattning. MEN jag hade aldrig tackat nej till en e39 m5!!!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, det är mer komfort i E39:orna. Sportigheten försvinner lite då, tycker jag också.

//Schnitzer

Visa användare
41
M5-Ike
M5-2001
Bra summering Dobo, tycker jag, ärligt och rakt. I nämnd ordning.

Och Schnitzer likaså, (respekt var ordet någonstans (m5toureg)) - ett bra honörs -ord. (2900st ger respekt)).
Tyvärr kan inte en "sport-knappen" öka på bullret och trolla bort komforten ännu. Frugan sa just att vi kan behålla dottern (barnbidrag) påtvingat av samhället)). Och (frugan) tyckte jag ska sluta skriva härnu för vi behåller bilen (2018 mil) för gott.

Det blev många "Colon" ovan, undrar vad det betydde på latin nu igen?.

Take Care.
bayrischemotor, tusan det stod ju "flytta" redan på tredje raden. Dags för nya glasögon kanske..?

Tack för klargörandet i andra frågan.
ti
9
timse
M5 -99 (ögonstenen)
540iA -97 (trotjänaren)
Hej allihopa,

det verkar som detta utvecklade sig till att bli en M5 E34 vs. E39 tråd....tycker jag är synd!
Båda bilarna är naturligtvis helt fantastiska, men på olika sätt. Själv valde jag E39 för att den kombinerar vardagskomfort med superprestanda......en E34 är väldigt mycket "BMW" men känns lite gammal i mitt tycke. Nu till vad tråden handlade om från början; priset på M5 E39 har ju sjunkit väldigt mycket på sistone...åtminstone i Sverige. Kanske det hänger ihop med vad som skrivs här på forumet? Det är klart att många blir livrädda inför att köpa en M5 E39 om dom läser om alla ev. problem med vanos, koppling m.m. dom kan råka ut för. (Visst, man kan ha otur och det kan bli dyrt, men det kan det ju bli om en E34 är nedsliten också!) Just nu får man ju en M5 E39 för inte så mycket mera pengar än vad en fräsch E39 528i kostar!!....helt otroligt tycker jag. Tyvärr tror jag att det är lite desperation bland säljarna som gör att priset på M5:or sjunker.....och köparna är inte dummare än att de gör en internet-search och påpekar vid samtal med säljarna att "det går att hitta M5:or för xxx tusen i Tyskland eller på Blocket" och detta i sin tur gör att säljarna för att kunna konkurrera om de fåtalet M5 köparna ofta måste sänka sina priser. Det här reflekterar ju tyvärr inte vad en fräsch och välvårdad M5 egentligen är värd!...i alla fall inte i mina ögon. Själv tror jag inte att E60:n kommer att påverka priserna på E39 nämnvärt, i alla fall inte på kort sikt. M5 E60 köparna tillhör ju en helt annan inkomstkategori än de som köper en begagnad M5 E39, så det borde inte påverka antalet köpare ännu på många år (säg 4-5).
Kort sagt, jag tror det är fyndläge på M5 E39 just nu....och visar det sig att priserna går ner ännu mera kommer jag att ta med mig M5:an i graven...Ingen idé att sälja då!

/T.S.
Timse: Vad man värderar en/sin bil till o vad man kan få den såld för e ofta två skilda summor:-(.Jag värderar min bil till ca 85-90 men skulle i bästa fall få den såld för 65-70 om jag har tur...
Att just E39 kommer få ett "tapp" beror ju dels på att det finns gott om "importobjekt" kvar i tyskland...Jag kommer nog precis som du ta me min E34 till graven:-)

En aspekt till på det hela: Nu när E39 ligger hyfsat lågt i pris kommer allt fler ha råd att köpa/importera o olycksstatistiken kommer att öka hos försäkringsbolagen vilket gör att premien kommer höjas,detta i sin tur kommer påverka priset då många kanske har råd att köpa bilen men ej att försäkra,alltså förblir de osålda o då sänker väl säljaren priset,en ond sporal det här.För övrigt samma "öde" som E34 redan råkat ut för....En bil i 40-50"-klassen kostar ca 20" att helförsäkra/år i Sthlm om man e runt 25 har ja för mig...
Hur man än vrider o vänder på det så är ju trots allt försäkringsbiten en viktig del!

ti
9
timse
M5 -99 (ögonstenen)
540iA -97 (trotjänaren)
Dawwe:

håller med om det du säger om att man själv gärna värderar bilen högre än vad den senare säljs för....så är det ju bara.
Däremot tror jag inte att en fin M5 är så mycket billigare i Tysklnad (dvs. om man bortser från de sunkiga exemplaren hos bakgårdssäljarna i de tyska förorterna) än vad de är här hemma. Därför borde inte priserna heller längre sjunka pga "importobjekten".
Det du säger om försäkringsbiten stämmer ju tyvärr....höga premier=värdeminskning. Jag fattar det inte.....varför drar BMW-bilarna till sig dessa övermodiga keps-raggare som sedan drar upp olycksstatistiken? Hoppas ingen tog illa upp men det är lite tröttsamt att det ska gå ut över entusiasterna samt de "vanliga" bilförarna.
Nåja, det är många aspekter som spelar in i värderingsfrågan....hoppas bara att alla inser vilka kanonbilar man får idag för rena rama kaffepengarna.

/T.S.
ro
50
rotax
525IM -02
Man gör väl ingen förlust på en bil så länge man inte säljer den!
Oavsett om det är en Skoda eller Bmw
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hittade en M5 E39 på en BMW handlare i Tyskland. 18.800 EURO är inte farligt. Kommer en BMW-handlare att ta det priset så kommer det alltid att finnas andra handlare som tar ut ett mindre pris. Det är vad jag tror!

Länk

//Schnitzer

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
CITARe: E34 verses E39

--------------------------------------------
""
I too own both a 95 and an 00. I concur with most of what has been said here. The only exception is the "only marginally faster from 0-70" statement. The E39 will blow my e34 away at any speed. It's not even close

However, I agree the E34 is lighter feeling and more neutral. It certainly sounds better. It's more involving and you feel more connected to the road.

I have suspension done on the e39. With these mods it's on a handling par with the e34 with the exception of the E39's weight. The E39 is a porky beast. I have tracked them both and they both understerr moderatly.

IMHO these are the two best M5/s built, including the new model. Although I have not driven the new beast I hate it's looks, V10 and all I'll keep the ones I have, They are both sexy works of art.
T från en som äger både en E34 M5 och en E39 M5
""
UNQUOTE
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
E39 är enligt mig mycket snyggare än en E60! Jag vet att rätt många delar min uppfattning. Precis som många föredrar E34 framför E39 så verkar rätt många föredra E39 framför E60 rent utseendemässigt. Därför tror jag att värdet kan stå sig i viss mån så länge folk efterfrågar den modell de föredrar. Men ju äldre modellen blir desto lägre blir priset... oundvikligt eftersom det finns så många som rullar omkring. M5 E39 är ju ingalunda en raritet när allt kommer till kritan.

Jag köper hellre en M5 E39 än en E60... utan tvekan. E60 är ju inte ful, men den ser lite skum ut. Den växer med tiden dock. Först ansåg jag att den var just ful, men nu accepterar jag den i alla fall. Fronten är fin men jag har ännu inte riktigt vant mig vid det udda bakpartiet.

E39 är absolut inte den fulaste 5-serien någonsin. Det är E28 som är det! Fronten är skitsnygg men jag har aldrig gillat den fula sluttande bakdelen. E34 ser maffig ut och är en mycket lyckad design. Jag tilltalas dock mest av E39:ans former om vi snackar 5-serie.

Men smaken är ju som baken... ;)

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Även om många kommer att tycka mer om E39 i Sverige så kommer priserna i Tyskland att falla. De vill ha det nyaste som finns på marknaden och bryr sig inte om vad det kostar. Speciellt många högt uppsatta vill nog inte åka runt i en E39 som många tyskar tycker börjar bli gamla. Sjunker priserna Tyskland så kommer dem också att sjunka i Sverige, för folk kommer att importera och sälja dem billigare. Blir dem billigare här så kommer många fler att köpa dem här. Byter dem upp sig från E39 till E60 och får bilen för ett bra pris så kan de släppa bilen för ett lägre pris än vad många andra har.

//Schnitzer

öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Har sålt min M5 E39, har en E34 kvar. Har haft både 3,6 3,8 och 3,8 Touring. Anser att E39 är en mkt bättre bil. Den känns bara lite farlig att äga. Men jag tror aldrig att M5 E39 kommer att kosta 150 om ett år. Priset bromsas av E34 M5an. Man kan inte sälja en E34 M5 i gott skick för 5000:- Det stannar alltid upp! Jag tror en M5 E39 kommer att kosta ca 170 om ett år, denna bil som kostar det är INTE ett bra ex!

mvh Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.