AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.250

BMW M5 E34 vs Alpina B10 Biturbo

Sida 1 av 2
BMW M5 3.8 E34 vs Alpina B10 Biturbo E34
Vilken hade Ni valt?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Alpina B10 BiTurbo, den enda utav de jag kört och det gav ju mersmak, vet inte hur M5 är att köra iofs. :)
Dum fråga? hehe
Lätt en Bi-Turbo! Coolare bil får man leta efter! =)

Mvh Tobias
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
som sp ofta är det en kompromiss, båda bilar är -bäst- på olika
sätt annars hade ingen av de funnits och därmed hade frågan aldrig kunnat ställas -
väljer man Alpinan behöver man nog en större plånbok i längden
jämfört med M-bilen men även M-bilen kräver dyrköpt underhåll -

M5touring register
En av varje :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Alpinan är snabbare och ovanligare men den hårdtrimmade sug sexan i M5 har en härlig sång och M5an är snyggare...

Jag hade nog valt Alpinan men helst en (skäms lite) Lotus Omega!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kalle Hansen: Precis!

//Schnitzer

Alpina BiTurbo, även fast en M5 3,8 också är klart lockande.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bi-Turbo är också rolig att köra. Själv tyckte jag att M5:an var roligare att köra, men Bi-Turbon svara ju tusen gånger bättre på lågvarv än vad M5:an gör.

//Schnitzer

Biturbon. Väldigt snygg och otroligt bra prestanda för att vara så gammal.

Fast`n Loud Turbo Proud.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Efter en provtur i En BiTurbo så givetvis vill jag ha båda! Men efter en fråga om bromsklotsarnas pris så insåg jag snabbt att Mitt val hade blivit M5:an. Klart mycekt billigare å äga! Men å andra sidan skulle jag no hellre ta M3 E30 och en bruksig BMW diesel =)

52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Tjaooo... Stog å velade mellan de är två bilarna. Båda är ju mycke bra bilar För sin ålder och de va åldern som låg till grund för valet. m5 är mycke billigare i delar där av m5an bilarna börjar få sina år på nacken.
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Tror inte att en M5 är så mycket billigare att äga. Mycket av delarna på BiTurbon är samma som till 535:an, medans på M5:an så är det mesta special. Fördelen med M5:an är väl tillgången på begagnade delar. Försäkringen blir oftast betydligt billigare på BiTurbon då den går att entusiastförsäkra, det är i stort sett omöjligt på en M5:a.

Bromsklotsarna går att få tag på betydligt billigare än Alpina orginal då de är samma som på någon Mercedes modell.
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Tjaooo... Tog upp de här med delar hos bmw där jag bor och dom rekomenderade att m5 är blånboksvänligare. Dom visade dom vanligaste slitdelar ( stötdämpare. skivor.bromsklotsar.vattenpump.mm) va dyrare och så mycket dyrare att (jag) valde m5an. Entusiastförsäkring har jag på den.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
B10Tobbe: Har också hört att många delar passar från 535i till Bi-Turbo. Vissa saker på Alpinan är nog dyrare, men likaså på M5:an. Såg att du hade haft 2 st Bi-Turbos! De måste ha gått bra.

//Schnitzer

Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
ALPINA B10 BI-TURBO

///325///
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Stötdämparna är med nivåreglering på Alpinan, så om du jämför med vanliga dämpare till M5:an blir det givetvis stor skillnad. De kostar väl dock ungefär lika mycket som EDC-dämparna för M5:an. Bromskivorna fram är dyra, men bak är det väl samma grejor som M5:orna har, om jag inte minns helt fel. Att vattenpumpen skulle vara billigare till en M5:a har jag svårt att tro, BiTurbon har ju samma pump som 535:an.

Vare sig man har en BiTurbo eller M5:a, så är väl just dessa kostnader inget man behöver ligga sömnlös över om man har bilen som sommarbil, och bara kör max 500 mil/år. Om man nu inte köpt ett vrak från början, så lär ju grejorna hålla några år med den korta körsträckan, innan något behöver bytas.

Schnitzer:
Jodå, de gick bra bägge två :)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
B10Tobbe: Hur fort kunde du köra som mest med dem, mätarfart alltså?

//Schnitzer

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
M5:an har också nivåreglering som standard, både 3,6 och 3,8 samt touring.

-M5 E34 Limousine register Länk
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Till B10tobbe Nä sömnlös behöver man inte va!!!!!! Köper man en B10 eller en M5a så får man räkna med att de är dyra delar över lag. Men vad jag har hör och luskat i så är b10 lite dyrare en m5an Dom priserna som jag fick på delarna är inte på kronan men de va så pass att jag tog M5an. Och om man kan köpa bromsklotsarna till en B10 från en mercedes ja då är de ju billigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.