AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.694

525iM Sport 01 vs Volvo S80 170hk?

Sida 1 av 2
Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
Jag undrar hur dom två bilarna ligger till i konkurens.
Både ur det ekonomiska synvinkeln o körglädje, komfort och prestanda. S80'. kännns klumpigare o störe. Väger den mer än min 525iM 01 (1620kg)?
Hur acclererar den o vad är S80 topfarten?
Jag kan tänka mig att volvon är biligare o äga, reservdelar då? Dyrt i förhållande till BMW'n eller?

Men men En BMW är så klart alltid en BMW!
Borde inte ens jämföra men tanken slog mig.....

(En tjatande kompis äger en S80 99'a då, BMW hatare ni vet!)

.:Kristijan:.
BMWn är klart bättre på alla sätt och vis, möjligen att S80:ns standardstolar är bekvämare. BMW är sannolikt billigare att äga på grund av lägre reservdelspriser och billigare service. Försäkringen är dock förmodat mycket lägre för Volvon.

S80 är ingen skräpbil, men någon BMW är den definitivt inte, och valet är väldigt enkelt!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
Just stolarna tycker jag i S80 är inget att gämföra med helskin sportstolarna i min BMW.....Kanske lite hårdare men helt gjutna för ens kropp hhe he he ........

Kristijan,

Håller med dig om att BMWs sportstolar är betydligt bättre än Volvos standardstolar, men nyare Volvo (S60, V70, V50, S80) har stolar som klart matchar BMWs standardstolar (E34, E39) och är mycket bättre än standardstolarna i E36 och E46.

S80 är rymligare än E39 också, en annan fördel.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
Men hur är det med prestandan då?..... S80's vikt? Lite tyngre är den va har jag hört.......

andha45
"BMW:n är bättre på allt" tycker jag är lite onyanserat att skriva.

Jag har haft båda så jag hoppas ha lite koll:

Volvon har bättre stereo, klimatanläggning och backspeglar. Har BMW:n inte xenon får man klart bättre ljus på Volvon. Alla sv.sålda e39 99- har xenon std.

BMW:n ger ett mer homogent intryck, är lite tystare och piggare.

170 hk är en rätt trött historia. 525 är nog klart piggare även om den inte är lika pigg som en 528 med samma hk. Med automat är skillnaden mindre mellan S80/170 och 525.

Bränsleförbr är nog ung. samma, ganska snåla båda.

Försäkringen kan skilja rätt mkt.

Service på Volvoverkstad är dyrare än BMW på BMW-verkstad men om du kan tänka dig en annan verkstad blir det ung. samma kostnad för servicebehovet är lika (Volvo mjölkar sina kunder mer...) Reservdelar är ung. lika

Värdeminskning o andra ägandekostnader tror jag är lika. Båda har tyvärr rätt dåligt andrahandsvärde.

Om inte försäkringen är mkt billigare på Volvon skulle jag köpa BMW:n. Den är mer komfortabel och homogen.
andha45
Är det inte tröttsamt att ha en kompis som är BMW-hatare? Det måste vara ung. lika tröttsamt som alla Volvo-hatare på detta forum... själv varken hatar el älskar jag något märke...
andha45
Styrningen och vägkänslan är klart bättre i e39.
Inredningen i S80 gillar jag bättre än i BMW:n - ljusare och rymligare - men det är en smaksak. BMW:n är mindre plastig och har bättre kvalitetskänsla.
Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
andha45:
Det är inte trötsamt o ha en kompis som är BMW hatare men kan vara irriterande ibland när man inte får tyst på snubben he he h e.....Själv är jag inte alls nån Volvo hatare eller nån annan bilmärke hatare .....Det är bara så at jag Föredrar BMW.....
Alla billar har jo för och nackdelar.....det är bara att enligt kompisen så har volvo inga, just nackdelar ;) .....

måste erkäna att inredningen i S80 är snygg.....
men stereon!? BMW's DSP ? Då har inte Volvo nåt o komma med väl? .....

andha45
Kristijan;
haha, såna kompisar har jag fast de har oftast BMW. Om man t ex säger "superschysst bil men jag tycker stereon är sådär" så blir svaret antingen att stereon visst är bra el. att det inte spelar nån roll.

Ja, inredningen är snygg i S80 fast skulle va lite mindre plastig. Bättre i nyare Volvo tror jag, åtminstone XC90

Volvos org.stereo är mkt bra, den är minst lika bra (lika bra el ngt bättre än) BMW e39 med HiFi-pkt. DSP har jag aldrig kunnat testa ordentligt men det lilla jag har kört i en kombi var det bra. Både LOGIC7 o Volvos största stereo är extremt bra. Org.stereon är hursomhelst bättre i en S80, den är riktigt bra.
Ang. Volvos org. stereo så måste jag säga att ljudet är grymt bra! En bekant till min pappa valde Volvo pga/tack vare ljudet i stereon =)

Pappa har en V70 med hu-603 m. subwoofer. Den spelar riktigt jäkla bra! Har inte hört BMWs DSP och Logic7, men av dom bilar jag provlyssnar (org.) så är Volvo bäst.
andha45
Stora stereon i XC90 med 420W 2 subwoofers Dolby Pro Logic II är ännu grymmare... har aldrig hört något bättre.
När Jeremy Clarkson listade de 100 bästa bilarna hamnade V70 på 50'e plats, enbart p.g.a. stereon som han kallade bilvärldens bästa. Kan tänka mig att han blev än mer populär bland bmw-fanatikerna efter den listan ;-)
andha45
Ja, verkligen.
Volvo o BMW står ej högt i kurs där.
BMW blir nästan alltid sågade... även om sågningen av Chrysler cab (har glömt namnet nu, Crossfire?) tog priset.
mi
15
michka
525iM Touring -01
Ni pratar om ljud. Har ni provat stora pkt i nya 5 serien.
Där snackar vi ljud.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
En detalj. Volvo "automatlådekuliss" är bland det mest avtändande som skapats. Plastkänslan är total. Ungefär i nivå med S60:s "spaceball", eller vad den kallades.
andha45
Jag vet. Jag har både spaceball och ett jätteplastigt mittfack i min S60... =)

michka: kan tänka mig att det är då som Volvos stora stereo. Helt enkelt superbra.

Volvo är plastiga ibland men rätt praktiska. T ex om man ska åka 50 mil en kväll är Volvos strålkastare och stereo till stor nytta (jämför nu med BMW:s halvljus utan xenon... och originalstereon)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Stackars sate ... S60 med spaceboll. Borde nästan tända ett ljus som tröst ;)

BMW originalstrålkastare är sunkiga. Xenon är ett måste. Och originalstereon till Volvon är värt mycket. Men S60:n och jag har aldrig blivit vänner. Har aldrig kommit överens med "kraftöverföringen" som jag till och med kan reta mig på vid snabba omkörningar på landsväg.
andha45
Ja, det är synd om mig. Får njuta av stereon och draget på mellanvarv...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
hm volvo s80 är framhjulsdriven, uuuuuak ett argument om något att ta fram sågen :-)
Nu är vi där igen.

Volvon är säkert billigare att äga. Resten är smaksaker. Att jämföra en M-utrustad BMW med slagskeppet S80 är meningslöst. Vinkla istället frågan, hur många hade hellre tagit en S80 170hk över en 525iM?

MVH,
E38B12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.