|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hur många är det som bygger s50 turbo? resept ? | |
|
Tjenare... Är väl ett gäng som gör det nu verkar det som... B1 här på forumet håller väl på och så håller väl Limmet på å knåpar ihop något också tror jag.. Jag håller också på med en s50b30 maskin. Blöcket är inne på plandeckning nu också ska det honas, toppen ska planas. nya vevlager och ramlager. Smidda cp-pistons lutar det åt just nu. originalstakar, ställbara kamdrev= borplockad vanos. kompisen håller på å tiggar ett rostfritt grenrör. Sen spå blir det förmodligen ett autronic, större spridare typ 465cc och bosch 044 pump och en lagom snäcka. siktar på 450 - 500hk. = rolig gatbil/busbil, inget stripp-bygge för mig inte. Mvh Hebbe och en vassare koppling givetvis. |
|
|
En liten fråga Hebbe..Varför plocka bort vanosen, jag har sett att fler brukar göra så? Det är väl den som gör effekten på orginalmotorn, bra bottendrag och klipp på toppen. |
|
|
håller åxå på att bygga... inte lika häftigt som hebbes där dårå men:) ska testa med orörd motor i sommar och köra väldigt lågt ladd.. omsvetsat insug så man slipper den stora gummibälgen och så det får plats i motorrummet... annars så är det en t04e, rosenkrantz 50mm wg och 50mm dump, sen blir det antingen en progressiv btr eller ett anpassat chip och större spridare... catchtank och en 044 pump.. intercooler vet ja inte än, får se vad som dyker upp:) enda förhoppningarna jag har är att den ska gå bättre än den gör som sugmotor så... bara en fråga, kör man oljereturen i tråget eller blocket på s50? Länk |
|
| oljereturen dras till tråget vad jag har hört på s50. | |
| Ok! själv håller jag på med en s50 b30 med smiddakolvar,h-profilstakar,oringat block,portad topp,omslipade kammar, eget insug, störrespridare 750cc,kkk 31 turbo med 71mm innlopp,60 mm wg, dubbla 044 pumpar,! jag ska dra returen i blocket! | |
| Samma för mig s50b30 med smidda venolia och h-pofil stakar. Fyrlink med ford 9 tum axel cheva preppad automat låda målet är väl under 1000kg med bra chassie och säkerhet. | |
| Sikko: Blir den klar tills ivår? Kul med lite med dragrace bmw:s | |
| Inte vår men till midsommar ungefär mycket delar som saknas och vintern är kort. Ska bli kul med fyrlink om man får det att fungera korrekt. Jag har köpt lite chassie böcker för kvälls läsning. Vi ses säkert när den är klar ;). Blir ärtan klar till våren? | |
| Japp den är strax klart. Blir väl bromsbänk i januari förhöppningsvis! | |
|
Bygger en S50Bxx T, långsamt och med eftertanke :) |
|
|
Hmm, det är tydligen flera S50 byggen på G!! Kul.... Själv har jag en som ska hamna i min 3,0 CS -73 hade jag tänkt, men tja, vi får se vad som händer.... Kommer iaf inte ut till sommaren... Det blir smidda kolvar, troligen värre stakar, lättviktstryckare, vassare kammar, justerad topp och en turbo och ett sprut... Riktig bromsning siktar på iaf 600... Tror det kan vara lagom för mycket i den bilen.. Hur som helst så kommer jag att ta hem kolvar troligen Wiseco till skapligt pris... Om någon är intresserad så är det bara att maila till oskar_67@hotmail.com //Jesper |
|
|
Bygger åxå s50 spec: Ny Motor, E36 M3 Motor -95- (S50B30) Smidda JE Pistons custom kolvar Carrillo Custom stakar Portad topp med större avgas ventiler Block med större pinnbultar till ramlager Och stödgördel Pulsdelat grenrör 48,3mm Rostfritt Turbo schwitser Sg400 specad för ca 950HK 2st 38mm tial Wastegastes 4tums downpipe 3,5tums avgassysten 1600cc spridare Stor IC med dubbla cellpaket Hoppas på bromsa över 800hk!, vi får väll se Styrsystem: antagligen haltech e11 (har inte bestämt mig än) Har säkert glömt nått. Satsar på att vara klar till våren Mvh Limmet Www.Limmet.se |
|
|
Jag har kört c:a 100 mil med 0.3 i ladd på original block. Sedan jag fixade laddtrycksläcket gick den riktigt bra. Tyvärr räcker inte pengarna till att gör klart iår, så det blir: Original botten. (7300 mil) Planad topp men sandwich packning. (kan ordna vattenskurna om någon vill ha. 800:-) Planad topp Oklart med sprut, men lägger pengarna på sprut innan jag byter kolv+stakar. PPF grenrör med Garret T4 turbo. Har kört original insug, förstärkt med kolfiber. Bygger nytt i Alu + kolfiber till i vår. Tänker stanna på runt 450-500 hk, så grejjorna håller tills jag har råd att bygga bottendel. Länk Här finns info om hela mitt bygge. Länk www.reptil.nu |
|
|
Jag har dragit returen i tråget, finns en utmärkt "utbuktning" på tråget precis där turbon sitter, som gjort för oljeretur. Länk www.reptil.nu |
|
|
hmm va ja som tabba mej i vanlig ordning:) tänkte inte på att ja har 525 m50 tråg så ja får nog hitta på nåt, de löser sej... jävligt kul å se att de e så många s50 byggen på g, lite mindre kul att ALLA kommer ha värre spisar än en annan:) Bilen: Länk |
|
|
B1 är lite intresserad av en packning. Hur många lager är den i? Alltså en Stållamell-packning typ eller? Tjocklek? Mvh Hebbe |
|
| Nej, jag fick inte tag i stållamell packning. Estorilmongo tipsade om att man tar 2 st originalpckningar, och lägger en stålskiva emellan. Jag har fixat det nu. Vattenskurna i 0,7 mm rostfritt. Det ger 8,6:1 i komp. | |
|
Ok.. 8.6.1 med originalkolvarna alltså? och det ska ¨ålla för hur mycket effekt då?? Laddtryck? Mvh Hebbe |
|
| B1 kommer du ihåg vad packingen kostar? gissar på en 1000kr st? | |
| org packingen? glömde de! ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.