|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
En sak jag aldrig snålar på är däck. Speciellt viktigt är det på vintern. Skulle aldrig sätta på något annat än kvalitetsdäck på min bil. Oavsett ålder på bilen. Glöm inte att det enda som har kontakt med vägbanan är just däcken. Det kvittar hur bra och säker bilen är om däcken är skit. Att gummihandlare påstår att lågprisdäck är av samma kvalité som det dyrare märkessäck är bara nonsens. I regel har gummihandlaren stooora marginaler på de billiga lågprisdäcken. Otaliga är de gånger då jag står i anspråk att köpa svindyra Michelin och den grinige gummigubben med den drucknes envishet hävdar att Sumitomo eller Hankook är bättre och billigare. Jag blir så trött att jag bara vill spy... Förvisso kan det finnas hyfsade lågprisdäck men priset tar alltid ut sin rätt. Varför skulle exempelvis Michelin producera ett lågprisdäck som visar sig vara lika bra eller bättre än flaggskeppet? Det skulle vara katastrof för varumärket Michelin. Lågprisdäck är gjorda utan samma omsorg på krav gällande prestanda och marknadsförs till för förare som inte vill bekosta sin bil ordentliga däck. |
|
andha45 |
Jag håller med 100%. Semperit, Fulda, Vredestein kan jag tänka mig att köpa om jag t ex skulle ha en 2-bil i 40 tkr-klassen men bara som s-däck. På vintern duger bara de bästa däcken. Jag tycker inte man kan snacka bort däcktester. Har läst fem däcktester nu i vinter (sv. ams, ty ams, TV, ViB, ABladet) och de pekar entydigt på märkesdäck som överlägsna. Vet ej vad däckmojen får sitt nonsens från... |
|
Däckjättarna har som det tidigare sagts inte bara premium och budgetdäck. Det vimlar av mellandäck också. Här placerar åtminstone jag Fulda, Semperit, Firestone, Uniroyal, Kleber. I detta segment har man förmodligen bäst möjligheter att hitta vettiga däck. I budgetsegmentet, där Riken, Maloya, Debica, Sava, Barum och Pneumant återfinns dyker det ibland upp positiva överaskningar - sist var det ju Barum som var lite väl nära Continental i Vi Bilägares test... |
|
andha45 |
erc; håller helt med om Semperit, Firestone etc. (se vad jag skrev ovan) gällande sommardäck. När det gäller lågprismärken hamnar de ibland bra till såsom Kuhmo KW19 i förra årets test i TV av v-däck och i detta fall Barum. Men de brukar bara hamna bra i ett test, tsf från premiumdäcken som genomgående hamnar bra till. Så för sommardäck kan man köpa mellanprisdäcken men för v-däck väljer jag premiumdäck. Prisskillnaden är oftast rätt liten för vanliga däckdimensioner, t ex 205-55-16 för e46, men för mer udda/större dimensioner kan man tjäna en rejäl slant på mellanprisdäck. |
|
Ok..Gammal tråd, men lika fullt helt gångbar ;) Nu finns det ju på dackonline.se ett litet "däcktest" på i princip alla däck(utom de allra billigaste) undrar hur mycket man kan lite på dessa omdömen...Någon som vet? Jag har funderingar på att handla däcken till min M535:a därifrån ganska snart.. Mvh Janne. |
|
|
lite?>>>>Menar naturligtvis LITA om nu någon bryr sig :) Mvh Janne. |
|
|
Kan väl spinna vidare litegrann då.. Även vissa s.k. budgetdäck kan ju i princip ha lika bra betyg som vissa i premiumsegmentet...Så om man antar att detta betyg "betyder något" så innebär det m.a.o. att man kan få bra däck för billig peng. Ingen med en åsikt om betygskriterierna på dackonline? Mvh Janne. |
|
|
Betygen bygger väl på omdömen från de som köpt däcken eller har dom något nytt system? ___ //Ulf |
|
|
Ok,det förklarar ju en del :) Hmm,gick inte så djupt in i ämnet(har faktiskt aldrig kollat upp dackonlines sida så speciellt förut) ,utan såg att det fanns ett "däcktest" och klickade bara upp det som hastigast.. Verkar ju vara som du säger och då blir ju detta betyg bara en "lite fingervisning" som naturligtvis kan vara "färgat" en hel del :) Mvh Janne. |
|
| Kör f.n. på Michelins andramärke Klebér 1956515 helt ok glidarpuckar till halva priset av Michelin, verkar hålla bra också. Kan rekommenderas./R-däck för ban- och inspirerad körning. | |
rsarits |
Har själv kört på KENDA, ett MYCKET bra däck för de pengarna, dessutom är det på däcktest.com bättre än t.ex GoodYear Eagle F1 på samtliga punkter! Döm inte ut däcken bara för att de har "fel" tillverkare Betänk att nästan all sk kvalitetselektronik ni har hemma är tillverkad i Kina och Korea av samma fabriker som tillverkar lågpriselektroniken, ofta med samma ingående komponenter och annat hölje. |
|
Kenda är roktigt duktiga och stora på skottkärredäck... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.