AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
19.304

Däck - Budgetmärken från de stora tillverkarna

Sida 1 av 2
er
375
erc
218i Active Tourer -16
På www.dackonline.se finns ju allehanda skumma märken som Nankang, Star Performer, Goodride och Kenda - dessa skulle jag inte ta i med tång. Men, sedan finns ju de etablerade däcktillverkarnas budgetmärken: Sava och Debica från Goodyear, Barum från Continental, Riken från Michelin etc etc. Nu med nya anläggningar torde ju kvaliten på däck från Polen, Tjeckien, Slovenien och så vidare vara hyfsad. Har några här på forumet egna erfarenheter av främst Debica, Sava och Barum? Segmentet jag är intresserad av är 205/60 15" - ägare med dimensioner kring 275/35 18" har nog lite andra krav. Min 316i 1993 ska inte köras speciellt mycket på bana... :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sava har tillverkat hyfsade däck på sommar och vinter under många år, de var borta under några år ibörjan på -90 talet pga kriget.
Men jag har åkt på Sava Exacta sommardäck som fanns i mitten på 90talet och det var riktigt bra däck mycket bättre än de Nokia som satt på bilen innan, har även haft Sava vinterdäck som var helt OK om man ser funktion /pris, detta var "vanliga" dimensioner 185/14-165/15.
Barum har jag åkt på i samma årsmodeller och det var då bullriga, och outslitliga 6000 mil halvslitna. Men är säkert bra mycket bättre nu, skulle välja Sava i första hand av dessa du nämner. Semperit är också ett märke som är hyfsat i lågprissegmentet.

///MVH Hasso
Länk
Är inte Klebér ett märke som ägs av Michelin?
Det sa iaf min lokale däckhandlare när jag köpte däck av honom, och att det inte är nån skillnad på klebér och Michelin förutom priset.
Nån som vet om det stämmer?

Autopower.se - Som en enda stor familj :-)
Jag tycker personligen att man inte skall snåla med sin enda kontakt med asfalten.
Jag vill inte låta präktig, men att utsätta sig själv eller sin familj för fara vid störtregn osv tycker iaf inte jag är värt dom där extra hundralapparna man sparar.

Klebér är ett bra däck som säljs av Euromaster i skåneland. Min pappa har kört på dessa däck flera tusenmil om året i 5-6 års tid. Både grepp och slitstarkhet är helt okej tycker jag. Jag skulle dock inte kalla det för budget däck utan snarare ett standarddäck. Jag har också hört att de ägs av Michelin.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vibilägare har ett test med precis den frågeställning som du ställer Erc!

Resultatet blev att de flesta lågprisdäcken som ligger under "mer erkända" tillverkare ofta är ganska hyffsade eller t om bra på de flesta kategorier i testen. Dock brukar de ha en eller två svagheter som slår igenom.
Lågprisdäcken från Asien fick riktigt dåliga resultat!
Summa summarum var att det var stora kvalitetsskillnader mellan olika lågprisdäck, vissa var rätt bra och vissa var katastrofalt dåliga.

Du kan läsa hela testet här:
Länk

Annars håller jag med Wendtan, däcken är för viktiga för din och andras säkerhet, för att jag skulle snåla på dem. Slår man ut däckkostnaden på hela livslängden är det inte så dyrt ändå, särskilt inte med däck i den dimensionen eftersom de håller många tusen mil.

Skillnaden mellan ett bra och dåligt däck märks oftast först den dagen du måste tvärbromsa och göra undanmanöver i vått, efter ett litet barn eller en älg klivit ut framför bilen...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Min far kör på Barum Bravuris 195/60/15 på sin Peugeot 605 -97 och han är väldigt nöjd. Nu har han förvisso bara haft däcken i drygt ett år, men han har kört ett par vändor på Autobahn utan problem. Jag upplever däcken som riktigt bra jämfört med vad de kostade. Rekomenderas alltså varmt!

Om man ska köpa däck i det övre prissegmentet så finns det i mina ögon bara två val: Michelin eller Continental.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Allt är en fråga om vad/var däcken skall användas till. Oavsett om du funderar på däck i det övre eller undre prissegmentet.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Kalle:
Får man fråga vad du har emot Good Year?
På vår förra bil (volvo V70 usch) så körde vi med Good Year Eagle F1 och dom fungerade utmärkt.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Har själv Barum Bravuris 225/60-15 på min 735:a. Helt ok däck i förhållande till priset. Mina är tillverkade i Frankrike och inköpta hos Däckonline.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag håller med Wendtan och Johan B - däck (och andra säkerhetskomponenter) ska man inte snåla på! Det som står på spel är min, min familjs och mina medtrafikanters säkerhet, hälsa och i värsta fall liv - om det kostar mig 30 öre extra per mil att åka på det bästa däcket jämfört med det billigaste, är det ytterst väl investerade pengar, och en väldigt liten peng i sammanhanget!
Sen är det givetvis som acey säger - 'bästa' däcket är även det en kompromiss, vilket man väljer beror på var och hur det används.

/// Gunnar E.
Fredrik,

Har inget alls emot Good Year, men erfarenheter och "hörsägen" gör gällandes att Good Years däck inte har samma livslängd som Continental och framförallt Michelin - trots att de kostar i princip lika mycket. Då blir valet enkelt för mig. Jag kör själv på Good Year UltraGrip som vinterdäck för närvarande och är mycket nöjd! Hur livslängden är på dessa kan jag dock inte uttala mig om än.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Vettiga, om än kanske lite väl självklara, kommentarer. När det gäller Semperit (Continentalägt från Österrike) har jag en hel del erfarenheter - genomgående goda. Continentals produkter hyser jag största respekt för, och är mitt personliga förstahandsval när det gäller premiumdäck. Barum, som alltså ligger under Continental, känns riktigt vettigt. Synd bara att namnet låter som en traktortillverkare eller något... :) Lutar år att testa Debica Furio (550,-/st), Sava Intesa (530,-/st) eller Barum Bravuris (570,-/st). Besparingen jämfört med en uppsättning Continental PremiumContact är faktiskt en dryg tusenlapp - en tusenlapp som har massor av användningsområden på en 11 år gammal 316i...

Min övertygelse är att däckjättarna Continental, Good Year, Michelin, Pirelli etc knappast låter sina helägda dotterbolag tillverka dåliga produkter - även om spetsprodukterna självklart återfinns i de dyrare märkena.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
erc,
det är just det som är min poäng med resonemanget - även på en 11 år gammal 316i är en tusenlapp på 'bästa möjliga' däck en av de bästa investeringarna du kan göra. De där tre metrarna i minskad bromssträcka på regnvåt asfalt är kanske vad du behöver för att hinna stanna när ett barn springer ut på vägen, eller den där älgen bara dyker upp ur skogen!

/// Gunnar E.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
gunnare,

Med bra däck för en lite lägre kostnad finns ju utrymme för nya bromsar, stötdämpare, vindruta, allehanda stag etc etc etc :) Jag begriper också att ett däck för 1500,- levererar bättre prestanda än ett för 500,-. Men - i jakten på låg milkostnad på en gammal bil får man vara kreativ. Observera att jag inte överväger fullständigt okända taiwanmärken eller småländska regummeringar... Eller, ännu värre, att behålla de fem år gamla Bridgestonedäcken med bara lite drygt lagligt mönsterdjup. Låt inte detta bli en diskussion kring ämnet premiumdäck vs. budgetdäck - alla på ett BMW-forum har vett att uppskatta det bästa, och ibland betala för det. Törs man fråga vad din 518i -87 är skodd med? Sprak nya Michelin Pilot Premacy för 1650/st?
Bu
24
Bumsy
525iA E61 -06
körde på nakang däck på min förra bilen en volvo 850 turbo. hade dimensionen 215-35-19. tyckte inte att de va några fel på dem alls. inte ens vid blött väglag. inte slets de onormalt fort heller. körde ca 300 mil med dem och efter de så såg de fortfarande nya ut. nakang däck kommer från yokohama.
Kör med Toyo däck. Funkar kanon
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Tror tyvärr att våra enskilda erfarenheter här är av mindre värde. Dels därför att vi knappast kan göra en vettig jämförelse mellan olika däck och dels för att vi inte kan mäta däckens resultat på ett objektivt test.

Även om olika däcktest kan ge något olika resultat så har jag valt att läsa ett flertal sådana och sedan grundar jag mina köpbeslut på dessa test. Vissa däck har tex överlag klarat sig förträffligt (tex Continental Premium Contact som jag nu kör på - kostar bara 980 kr för 205/55-16").

Till enklare andrabil har jag dock tidigare kört på ett billigt däck som klarat två tester riktigt, riktigt bra (bättre än en del "märkesdäck). Detta är Debica Furio. Tyvärr så måste man nästan titta på varje däckmodell separat - en annan modell av samma märke kan vara sämre.

Men visst finns det också rent generellt en tydlig fördelning i testerna: Märkesdäcken går bra och de okända däcken från främst sydostasien är direkt livsfarliga. Men ingen regel utan (viktiga) undantag!

Vad gäller vinterdäck så har ju Gislaved Nordfrost 3 länge dominerat många tester, medan flera märkesdäck har det svårt i det nordiska klimatet.

MVH/PTR
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
erc,
jag förstår ditt resonemang, och håller givetvis med om att man ska lägga pengarna där dom gör mest nytta säkerhetsmässigt. Särskilt med en tight budget är det viktigt att prioritera, och har man en tusing kan ju en bromsrenovering eller nya stötdämpare vara det bästa att investera i om just den detaljen är dålig på bilen!
F.ö. sitter det för tillfället dubbade Michelin Ivalo på min 518i, dom går på tredje säsongen nu men är inte nämvärt slitna. De var bland det bästa som fanns när jag skaffade dom. Sommardäcken (Michelin Pilot Sport) är det bara 3-4 mm kvar på, så de är uttjänta och ska ersättas till våren. Med kvalitetsdäck, såklart.

På 120d:n däremot, har jag inte så bra däck som jag skulle önska. Där har jag Goodyear UG500, som inte alls passar bilen och mina körförhållanden. Se annan tråd på forumet >>> Länk .

/// Gunnar E.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
När det gäller vinterdäck - och det är ju faktiskt mer säsong för det än sommardäck nu. Testvinnande vinterdäck har jag upplevt som mycket svajiga och direkt oroliga vid det väglag man till absolut största delen kör på, alltså torr eller fuktig asfalt. Kör man en del på kontinenten går ju alla dubbdäck bort och även Q-klassade däck som blir livsfarliga i plus 5-10 grader och högre hastigheter. Har viss erfarenhet av budget- och mellanprisdäck när det gäller vinterdäck. Debica Frigo Directional har visat sig fungera utmärkt och att Semperit Winter-Grip var bra överraskade mig inte.

Egentligen borde man ha tre uppsättningar däck, sommar - dubbfria vinter - dubbade vinter. Det är svårt att hitta en bra kompromiss, framför allt i mellansverige!
andha45
Michelin och Conti liksom GY är oftast eller alltid bra däck. Däremot är det inte säkert att de håller så länge. Conti Premium Contact har tyvärr rätt dålig livslängd.

Semperit, Vredestein, Fulda och Klebér skulle jag välja som mellan-/lågprismärken. De håller hyfsat och är alltid mycket bättre än skräpdäck.

Sen beror det på dimension. I vanliga dimensioner som 205-55-16 el 195-65-15 är det tveksamt om man tjänar något på att köpa billigare däck men på mer udda dimensioner kan det skilja en rejäl slant.

Regummerade sommardäck skulle jag inte köpa (men tyvärr finns vissa bilhandlare som förser beg. bilar med sådana...)
andha45
Har just läst ett nytt tyskt däcktest. Lågprisdäcket Trayal blev helt sågat medan Conti, GY, Michelin o Pirelli klarade sig utmärkt i ordningen: Pirelli, GY, COnti, Mich
195-65-15
Kan tyvärr inte länka då jag fick filen skickad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.