|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Allt är relativt, kall motor på sommaren tar mindre ström är på vintern, helt klart men i båda fallen mera än en driftsvarm motor. Inget går sönder direkt, en risk som finns är att det kan bli avbrott inne i batteriet pga överbelastning, sker det efter start eller just i startögonblicket så är det samma sak som att lyfta av batterikablarna under drift. Resultatet blir att generatorn tappar referensspänningen och drar iväg till 40-50V eller mera, varvid stora och dyra skador kan uppstå i bilens el och elektroniksystem. 16Ah är ju inte mycket till en stereo heller, man tömmer batteriet på en kort stund, är det riktigt stora slutsteg osv så blir förhållandet samma som för startbatteriet. Jag skrev fel innan, det var inte Z-modellerna som hade specialbatteriet utan cabriolet. Man kan säkert testa med de små batterierna men man bör känna till riskerna. Det bör finnas några kilo att hämta på andra ställen i bilen tycker man, t.ex aldrig tanka mer än max halv tank. Detta lättar ju bättre än ett mindre batteri.... FP |
|
|
Tack för utförligt svar Folke!! Kan man skydda sig mot sådana eventuella spänningsspikar?? En säkring gör väl knappast någon nytta!? I mitt fall så är förvisso stereostegen väldigt rejäla (antagligen max 2600W RMS), men det kommer också att sitta 3 x 1F kondensatorer emellan som buffrar lite. Halv tank?!?! Blir helt hopplöst, normalt räcker tanken på en Z3M ca 25-30 mil så ännu mindre.. nej tack.. Dessutom skvalpar en halvtom tank mera vilket hjälper till att sabba körningen.. Problemet att lättningen är att det finns ganska lite som kan lättas bak i bilen och mycket som vill in där... Därför vore ett lätt batteri toppen. Alternativet skulle vara att hitta plats under huven och byta den mot kolfiber. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Folke, nu ser jag att det finns ett gäng batterier till cab. allt från 55aH till 90 aH. är det 55ah som du menade var lättare? P.S själv har jag 90AH i min, tänkte inte på att ju mer AH desto tyngre när jag köpte min... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
p.s2 visst finns det viktangivlser i riktiga ETK? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Man kan inte skydda sig mot att en kraftig generator pumpar ut max om batteriet kopplas bort, ärligt talat skulle jag inte ta denna risk i en BMW. Men ett batteri på 45-55Ah skulle kanske funka om man inte står stilla och spelar osv. Om du verkligen seriöst tar ut de effekter på stegen som du nämner så är ju små batterier tvärt emot vad man behöver, tyvärr. Tänk på att kondensatorer aldrig kan tillföra nån effekt, möjligen kappa snabba toppar. All effekt kommer från batteri och generator. Om du verkligen har steg som kan ge över 2 kW ut så behöver de ungefär det dubbla in på matningen vilket ger runt 300A eller mera, dvs du behöver en generator som ger mer än så för att inte urlladda batteriet, även när du kör. Tror knappast du kan få in större generator än c:a 140-160A på din motor och beroende på vad som sitter original så kanske du även får uppgradera drivning, remmar och hjul osv, drar med sig en del jobb, En omöjlig ekvation om man dessutom vill ha små batterier tyvärr. Om du vill jaga vikt seriöst, har du kollat på fälgar och däck, det skiljer rätt många kilo mellan olika fabrikat. FP |
|
| Men jag som knappt har stereon på när jag kör (gillar att höra motorljudet :-) borde väl inte ha några problem med ett litet torrcellsbatteri som amerikanska M Coupé-ägare säger sig köra omkring med utan problem, särskilt som jag även har motorvärmare på bilen som jag kör höst-vinter-vår (ok, nu är kanske även en motorvärmd start en form av kallstart eftersom man ändå ligger långt ifrån motorns arbetstemperatur, men +20-30°(?) är i alla fall bättre än -10-20°)? En så snabb och enkel viktbesparing på ca 10-15 kg i skuffen känns trots allt lite lockande... | |
|
Folke: Jodå, visst är det sådan extrem effekt. MBQuart tror jag har koll på vad de anger.. Men, är det inte så att snittförbrukningen blir väldigt mycket lägre när det gäller musik?? Det går ju inte att jämföra med en 2600W glödlampa direkt... Visst tillför inte kondensatorerna någon ström utan fungerar som en buffert, detsamma gäller ju batteriet även om det är en lite större depå. Hur mycket laddar en normal generator?? Enligt något inlägg någonstans skall motorn själv dra uppåt 180A, kan det verkligen stämma?? Om batteriet skulle kollapsa (torde väl kunna hända ett "normalt" batteri också), vad kan gå sönder då?? Det är ju inte massor av elektronik i en Z3'a.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar det är rätt mycket elektronik i motorn, DSC, ABS osv. Emm: jag kör inte så väst mycket stereo hller. använder mest radio med navi moh har orginal steg som jag inte kör på högre än nödvändit för att kunna hålla en konverastion. den tanke jag nu har det är att byta till lätt batteri under sommarmånaderna endast och köra vår/höst med min original på 90aH ( kör inte på vintern) fast Folkes inlägg skrämmer mig lite... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Inte meningen att skrämmas, men det är bra att känna till vad som kan hända. Visst blir medelförbrukningen vid musik i regel lägre, men precis som med motorer, ibland gasar man på eller hur om man har resurser? Annars skulle 2x50W räcka utmärkt. 180A stämmer inte alls, en normal generator brukar ligga på 80-120A, bilen i sig förbrukar kanske 30-50A beroende på vad man räknar som "bil". Med allt tillslaget så blir det urladdning i vilket fall, och nåt extra till stora slutsteg osv blir det definitivt inte. Det finns massor av elektronik i Z-bilar såväl som i de flesta, BMW såväl som andra. Det är mycket ovanligt att normala batterier kollapsar helt, vanligast är kortis i enstaka celler men med så små som vi pratar om här och med den förbrukning som det trots allt är så skulle iaf inte jag chansa. Som vanligt, man kan aldrig få någonting för ingenting, FP |
|
|
Ok, tack för info Folke!! Får kolla upp BMW batteriet (det lätta till cabbarna) om jag kan hitta vilket det är. Är det bara lättare pga mindre amp eller är det någon annan typ? Sedan blir det kanske ett torrcelssbatteri i kupens förvaringsfack för stereon, eftersom det måste in en laddningsdelare som bara laddar extra batteriet när det andra är fullt torde det inte vara några problem förutom att stereon kan bli strömlös, men då har man ju motorsången!! :-) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Är osäker på hur vikten skiljer på batterierna till cabben, dock vet jag att det var extra skakstarkt. Ett mindre batteri har alltid mindre blyinnehåll och därmed lägre vikt. Hur har du tänkt koppla ihop två batterier? Systemet är vanligast i husvagnar och båtar där man inte vill riskera att tömma startbatteriet men laddningen sker parallellt så snart motorn är igång. Du måste ju utnyttja båda batterierna alltid så snart motorn är igång, att enbart ha t.ex 16Ah till stereon ger inte lång speltid. Enklast är med ett kraftigt relä som drar så fort generatorn börjar ladda och lägger ihop båda batterierna. Alternativt en kraftig diodbrygga som fördelar laddningen men i vilket fall så har du bara 16Ah att tillgå vid stillastående och med diodbrygga så måste generatorn byggas om för att kompensera spänningsfallet i dioderna. Diodbryggan resp. reläet måste tåla den tänkta belastningen med marginal = stort och dyrt. Jag kan inte riktigt inse fördelen, förutom eliminering av risken att tömma startbatteriet vid stillastående. Om vikten är stort problem så skulle jag nöja mig med mindre batteri och så får man försaka möjligheten att spela när man står stilla. FP |
|
|
Inom billjudsvärlden finns det flera lösningar på problemet med 2 batterier, jag är inte jätteinsatt, men det finns färdiga produkter för detta för mindre än 1000:- Det stora problemet är inte vikten utan placeringen av vikten även om jag eftersträvar lägre vikt på hela bilen. Nu kommer jag iofs inte ha några högtalare i skuffen men väl 3 steg, 3 kondensatorer och en del annat. Totalt landar det nog kring 25kg.. Jag vill inte ha den ökningen av vikt bak. Dessutom planerar jag att byta till kolfiberhuv och -flyglar, vilket lättar bilen i fronten och då blir viktförskjutningen ganska ordentlig.. Ny baklucka sänker visserligen vikten bak med ca 8kg men det är fortfarande för lite. Idealet vore alltså att placera batteriet fram i bilen, men platsen är ett problem där.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Nu har jag gett upp planerna på torrcellbatterier. Var hos BMW idag och kollade vikten på orginalbatteriet. Det väger "bara" 18,7kg och är på 70Ah. Jag hade ett 62Ah batteri i bilen så jag köpte ett orginal. 6kg viktvinst känns inte som tillräcklig för att ev riskera motorn och att bli stående utan ström. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Varför inte montera stegen t.ex framför baksätet? Jag hade hellsre satsat på en liten kondesator (väger lite) och rejäl matning till batteriet. FP |
|
|
Hrrrm, baksäte fanns inte med i tillvalslistan för Z3 ;) /Masten "Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Oops. Kanske det finns nåt utrymme bakom ryggstöden osv? Om viktfördelningen osv verkligen är kritisk så får man kanske testa alla utvägar. Jag vet t.ex några fall där man hellre vill att glassiga steg mm med färgat lyse osv skall synas. Funktionen osv är mera sekundärt...) Självklart ingen koppling till några av inläggen här men ibland undrar man.. FP |
|
|
Folke: Jag hade tänkt både en 10" bas och 4 st 6,5" mellanbas högt bakom sätena, men då 10" inte får plats hur gärna jag än vill så hade jag faktiskt tänkt att flytta fram 2 slutsteg. De är absolut inte flashiga utan bara väldigt bra och ser proffsiga ut. Länk De två 1 Farads kondingarna ligger redan på hyllan och väntar bredvid resten av grejerna. Hur fixar jag bättre matning till batteriet enklast?? Byte av generator?? /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Med rejäl matning menar jag det sedvanliga, grova kablar mellan batteri och slutsteg osv. Man får väl närmast koppla upp och testköra en tid och se om generatorns effekt räcker till eller om det sakta men säkert blir urladdning av batteriet. Jag tror medelströmmen blir något lägre än förväntat vid praktisk drift, om man skulle ta ut max effekt från musikanläggning och lite annan utrustning i bilen så blir det garanterat urladdning. Sen beror det ju på hur stor generatorn är idag och vilka alternativt större modeller som går att montera utan allt för vidlyftiga modifieringar av drivning osv. FP |
|
|
Folke: Aha!! Jodå, det blir bra diameter på kablarna. Huvudmatningskabeln är 32mm2 så det torde räcka. Som Du säger medelförbrukningen blir nog lägre vid praktiskt användning, om inte annat så behöver trumhinnorna vila ibland. Jag inbillar mig att ett system som klarar extremt hög effekt inte drar mer ström vid samma volym som ett klenare system..?? Dessutom genererar det bättre ljud då det inte behöver maxas för detta ändamål. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Nja, ingen skillnad där egentligen. Däremot kanske verkningsgraden kan vara bättre eller sämre på olika högtalare, eller snarare mer eller mindre dåligt för bra blir den aldrig med de byggsätt som kommer till användning i bilarna. Men x antal watt ut i ett system drar lika mycket ström från bilen antingen det fladdrar ut i högtalare eller bara blir till värme nånstans FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.