AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.253

Lättvikts (torrcells) batteri till Z3

Sida 1 av 3
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Eftersom Emm har dykt upp bland lättningstrådarna igen så tänkte jag åter lyfta frågan om lättviktsbatterier.

Vi diskuterade detta tidigare i en tråd om fälgvikter Länk ?!?! :-) och om jag förstod Er rätt så var iallafall Z3c och Emm intresserade, några fler??

Är det någon som är kunnig i området? Finns det att få tag på lätta batterier i Sverige istället för i staterna som diskuterades i tråden??

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Enersys batterier tycker jag är intressanta.

Jag tror att jag skulle satsa på 2 st G16EP enligt Länk då skulle jag använda ett batteri till den normala bilelen och det andra till slutstegen. Total vikt ca 12kg. dessutom en hel del plats för de likriktare (eller vad det är) som behövs för att köra dubbla batterier.

/Caspar
Prova Celltech: Länk där den inte helt obekante el-gurun Folke finns...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Blir till att kolla med Folke!! :-)

Annars hittade jag att Enersys har en svensk hemsa Länk samt att batterierna går att köpa bland svenska åf G16EP kostar ca 1.300:-

/Caspar
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Känns som lite överkurs, att fundera på backupbatterier och batterier för helt andra användnignsområden till bilen. Du har idag som std. ett 70 Ah underhållsfritt/förseglat bilbatteri som väger sina modiga kilo. Byt till ett 55 Ah eller ännu mindre(!) av vanlig typ med påfyllning så har du direkt sparat 4 kilo i bakluckan.

Hälsningar/LB

»If everything seems under control; you're just not going fast enough!» M. Andretti
Caspar: G16EO har bara 15aH. det räcker väl inte ?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det skall tydligen vara väsentlig skillnad på torrcellsbatterier och vanliga sura bilbatterier.. Ett 13aH batteri skall enligt insatta räcka till en bil, men jag vet inte om detta stämmer... 2 x 16 borde i så fall vara tillräckligt. Annars får G42EP plats..

/Caspar
eftersom jag inte har en ton bling-bling att driva på min bil så räcker alltså en G13EP för min bil? Sån väger bara 4,5 kg så man sparar ordentligt med vikt mot min 90aH orginal som säkert väger 13-15 kg... frågan är bara om det är verkligen tillräkligt med 13aH

____

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Nu vet jag inget om dessa torrbatterier men det är bara och räkna bakåt för att få reda på vad det MINST skall kunna ge för att dra runt motorn.
En startmotor ligger på ca 1.5 Hkr (1 Hkr = 750W) = 1125W.
1125 / 11 Volt = ~100 Ampere.

Alltså batteriet skall ge MINST 100 Ampere för att orka dra runt startmotorn.
Dom flesta 60Ah batterier klarar runt 600Ampere vid start så man har lite mariginal vid kall väderlek dålig laddning osv.
Annars måste man ju se till att alltid ha ett extemt fullladdat batteri.

Mvh
PeGe
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Här hittade jag en rolig länk där vi ser ström förbrukningen vid en motor start.
Som ni ser så dras det en HISKELIG massa ström under några millisekunder för att sedan normaliseras runt 120-180 ampere.
Nu vet jag inte vad det är motor dom testat på, det kanske är en V8...
Men det är inte långt från verkligheten, våra motorer är ju inte några små 1.1 liters micra motorer.

Länk

Mvh
PG
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c: Som sagt, jag vet inte säkert hur det förhåller sig, bara hört via andra att det skall funka... Jag tror Emm har bättre koll på detta än jag, så vi får hoppas på några kloka inlägg..

PG: Intressant, också intressant att motorn förbrukar uppåt 200Amp enligt texten. Problemen kan alltså vara två. Det ena att batteriet helt enkelt inte orkar dra ut 400A vid starten (riktiga kallstarter blir det inte så mycket av på en sommarbil dock). Det andra är om batteriet helt enkelt inte klarar buffringen under körningen utan tappar spänning.. Får väl stoppa in några kondensatorer till motorn också... he he...

Hur mycket laddar generatorn egentligen??

/Caspar
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Caspar & Co.: Dessvärre är jag inte själv särskilt tekniskt insatt i detta med torrcellsbatterier, men jag har i alla fall ett par länkar med bra info :

Länk
Länk

Om någon av er vill ta tag i detta så kan jag tänka mig att hänga på, men jag har inte tillräckligt starkt intresse i nuläget för att ta några egna initiativ beträffande inköp (största problemet ur mitt perspektiv är att få till en estetiskt acceptabel installation, eftersom ett torrcellsbatteri är så mycket mindre än originalbatteriet och därför behöver stagas fast ordentligt...).
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det var ju en del att läsa, återigen efter att ha ögnat igenom den första artikeln och den andra tråden så verkar ett 16amp torrcellsbatteri som G16EP funka till bilen. Min tanke är två stycken vilket storleksmässigt blir ganska lagom, dessutom lyfts hela stereon och dess massförbrukning av ström från det "vanliga" batteriet. Perfekt för att spela musik med avstängd motor mao!! Vikten blir änså bara 12kg, dvs närmare 15kg under orginal..

/Caspar
Visa användare
142
luis
BMW M5
så om jag vill helt enkelt ersätta min befintliga batteri vilken ska man köpa och vart ska man köpa o pris? verkar mycket enkel lättning

eftersom folke är forumets främsta el-expert har jag mailat honom och bett att ta en titt på tråden.

____

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Strålande Z3c!!

Luis: G42EPX torde gå att använda rakt av, sammar mått (ungefär som orginal) och 42A torrcell torde räcka. Blir dock bara ca 10kg lättare än orginal.

/Caspar
Visa användare
142
luis
BMW M5
mått spelar ingen roll det går att fixa me lite tid men vart kan man köpa batterierna? vill gärna ha en om det funkar.

Jag skulle inte ens försöka gå ner mot 20-30Ah eller ännu mindre, för att spara vikt osv. Finns en anledning till att blyvikten är lite högre i startbatterier än bara storleken i Ah räknat, de skall tåla vibrationer, temp. växlingar, stora startströmmar osv under lång tid.
Det är ingalunda torrt eller fritt från elektrolyt (syra) i ett förseglat batteri, den är bara bunden i t.ex glasfiber (AGM) eller i form av gelé i dessa batterier, därför kan de inte fyllas på och de kan vändas på sidan osv.
Som redan nämnts är startströmmen från ett par till flera hundra A när startmotorn just kopplas in på en kall motor. Ett batteri på t.ex 16Ah kan nog ge ett par hundra A några gånger men kroknar sedan snabt, plattorna blir varma och böjer sig, förbindningar och areor inne i batteriet och mellan cellerna är helt enkelt för tunna och små.
Man kan nog gå ner från 80-90Ah till kanske 50-60Ah och spara några kg men räkna med kortare livslängd. BMW har för övrigt speciella lättviktsbatterier till nån Z-modell har jag läst, dessutom extra skakstarkt eftersom batteriet ingår i bilens vibrationsdämpande system genom sin speciella placering.

FP
Då måste det väl vara M batteriet? 61218381730 och 70AH enligt ETK. Men det är samma i 1.9 - 2.8
och dem är inte särskillt lätta...

____

Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
folke: Ser du några risker med att testa ett torrcellsbatteri i bilen? Vad kan hända mer än att det inte orkar dra igång startmotorn om det är riktigt kallt ute -- kan det uppstå några motorskador eller andra defekter, och kan det underlätta (tillräckligt) om man i så fall har en motorvärmare installerad? Jag har läst om den del amerikanska M Coupé-ägare som bytt till torrcellsbatteri utan problem, men det kanske beror på det milda klimatet hos vissa av dem?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Folke: Vad menar Du med kallstart? En vanligt start med kall motor eller en vinterkallstart med riktigt nedkyld motor? Det andra förekommer väldigt sällan (nåja aldrig då) och motorn har iallafall hitintill alltid startat direkt.

Jag vill ju helst ha två batterier i bilen, så att stereospelning med kärnkraftverket inte drar ut startbatteriet, så min tanke har varit 2 x 16amp... om det funkar i praktiken. Undrar egentligen samma som Emm, kan det ge några skador i övrigt? Är det bara starterna som kan ge problem?

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.