AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.127

Autozeitung: BMW M5 vs Mercedes CLS55

Sida 1 av 2
Zafiro
[QUOTE]
The M5 wins this comparison not only due to the fact that he's the clearly sportier car, but also because he has a much better chassis and costs 10 000 € less. The daily use capability is great in both cars.[/QUOTE]

• The AMG-Torque Converter dissapoints while cruising at lower speeds...

• M5 more comfortable in daily use - higher door frames, CLS too small, driver can't see the front of the car, passangers in the back can't see anything...

• CLS has 18" Wheels as standard... (Less accellerating Performance with 19")

• M5 V10 Engine reacts awfully fast ...

• When you drive in the corner, M5 has much more grip ...

One thing that surprised me is that they thought M5 is more comfortable, not what we heard before. But of course its personal, some prefer the comfort in Mercedes, others in BMW.
Länk

[b]M5 / CLS 55[/b]

0-100km/h: 4.4 sec / 4.7 sec
0-200km/h: 13.9 sec / 14.6 sec
80-120km/h: 1.9 sec / 2.6 sec

[b]Slalom (18 m):[/b] 66.7 km/h / 64.3 km/h
[b]Laptime around their track:[/b] 1.43.2 min / 1.45.0 min

[b]Brakes ( Cold/hot):[/b] 34.8 m, 34.9 m / 35.0 m, 35.1 m

[b]Sound in dB:[/b]
100km/h: 64 dB / 66dB
130km/h: 69 dB / 71 dB
180km/h: 78 dB / 74 dB

Comfort (front): 138 p / 135 p
Comfort (back): 75 p / 69 p
Gearbox: 96 p / 90 p
Consumption: 54 p / 68 p
Slalom: 84 p / 72 p
Handling: 138 p / 132 p
Traction: 51 p / 41 p

[b]Summary:[/b] 3317 p / 3275 p

Close game and M5 finally won......
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
CLS:ens bakdel är ju något fruktansvärt ful, ser ut som hela bilen säckat ihop.

Z3MPOWER
Fin läsning :)

Håller med z3mpower: CLS:en ser rent bedrövlig ut, speciellt bakifrån.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Instämmer med övriga, CLS:en ser ut som en krockad 7-serie baktill.

Imonerande prestanda för M5:an..... *hmmm, om jag säljer huset så har jag....*

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Evol-79
Ur just den vinkeln så håller jag med om att MB ser något "säckig" ut, snygga fälgar dock .

Jag gillar CLSens former. Coupe-look-a-like conceptet tilltalar mig.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Tycker CLS är ganska snygg, snyggare än vanliga E-klass. Men M5...bilarnas bil. M5 E60 = min nästa bil ;)
andha45
I tyska ams vann CLS 55 AMG över M5 =)

Jag tycker också CLS är snygg. Det tror jag alla jag känner tycker också, utom möjligen vissa BMW-entusiaster.

Bra jobbat av BMW att kunna erbjuda så hög komfort i M5 - den är t o m tystare än den mindre sportiga CLS.
CLS är riktig vidrig. Bara tanken att göra en 4-dörrars bil till en Coupé? Pinsamt resultat. Tacka vet jag MB:s E-klasse, där fick de verkligen till det.

Trevligt att M5 vann, märkligt om den inte gjorde det i AMS. Verkar vara en oseriös tidning ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Jag tycker CLS är en speciell men trång skapelse. Dessutom är den "gubbig" inuti, men det är ju de flesta mercedes, de har ju en aningen annan filosofi än BMW, och tur är ju det!
andha45
Ja, tur att de är olika.

Minns att det tog ett tag att vänja sig vid e39:s inredning efter e34. Sen ville man inte ha tillbaka e34. Nu när man är van vid e60:s inredning vill man ha den och genast känns Mercedes lite äldre och "gubbigare". Men det passar ändå bilen. Tycker CLS är en mkt snygg och cool bil, inte illa heller att gubbiga Mercedes bygger limousiner som är M5-snabba (S600L gör 0-200 under 15 enl. test, precis som CLS55)
CLS, cool???
andha45
Jag tycker den är cool. M5 är också cool. Allt är ju relativt...
CSL är en inressant bil men "cool" är kanske inte det första ordet som kommer upp i mitt huvud när jag ser den(det är platt).
MB har många snygga modeller/karosser, men denna CLS ser för bedrövlig ut. Jämför med SL 55 som är grymt snygg.

/Lazze
Länk

andha45
OK, jag ska fundera igenom saken... SL är grymt snygg. Alla SL är snygga och när de slutar vara nysnygga blir de gammalsnygga (om in förstår vad jag menar...).

Tycker nog fronten är lite för "hög" på CLS, baken gillar jag. Jag gillar även baken på e60. Annars brukar ju bilar vara snyggare fram än bak... (jfr S60 el. e46; snygg fram, inte speciellt snygg bak...).
Ibland är baken snygg, men när man ser "fronten" så kan en facelift vara på plats ;-)) (o)(o)

/Lazze
Länk

andha45
Ah, du tänker på din faceliftade e39. Snygg!
e39 är annars en av de bilar som jag tycker är snygg från alla håll, må vara att den känns lite mesig i typ vermontgrön med 15" kapsel utan shadowline o xenon...=)
Håller med dig om e39.
Men jag syftade inte på bilar denna gång....:)

/Lazze
Länk

andha45
Nu förstår jag!
andha45
"(o)(o)"
Det är så mycket konstiga symboler på nätet nuförtiden...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.