AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.205

Besikta med mer hk.?

Sida 2 av 2
man måste ha kontakter, för med femhundra hästar går den aldrig igenom.Den kan däremot vara typad med turbo och på så sätt har han ställt ner laddtrycket till 0.01 bar och passerar utan problem
Annars är det ju lätt att bara skifta motor till original för varje besiktning.som amatörbyggt fordon får den inte ha mindre än 8kg\hkr heller.
som i mitt fall så har jag två likadana bilar,en besiktningsbil och en ombyggd.(bara att byta plåtar)
allt går bara man vill.

helgonet
Bumse-man
tjena helgonet! har du inte lust att tala om vart du kommer ifrån? vore kul om man kunde kolla in ditt bygge då jag tänkt mej ngt liknande själv.

/jens
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Det är väl så att de flesta 535:or utom svenska har 218 hk och skulle man få intyg på det skulle max effekten bli 261,6 hk...
Bumse-man
snackade med bilp.tek.avd. idag, och det verkar fasen omöjligt att trimma en bil nyare än -75. jävligt surt faktiskt, han snackade ngt om att sfro skulle försvinna också, nu med nya eu-regler och skit... men men... man får väl vara lite olaglig...
JO
158
JONAS BMW CS:4338
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Du fick möjligtvis inte prata med en viss Håkan Westerberg??
Han har jag pratat med ett antal gånger.Var det han du pratade med, så förstår jag varför du lät så negativ i ditt inlägg!

*MORE POWER*
Bumse-man
kan vara, men jag har för mej att han hette karlsson...
bmw-newbie
Turbo skulle det vara problem vid besiktningen???? Bygg en låda av tex plåt eller motsvarande och vips så har du en dold turbo! Frågar han vad det är så svara att det är en provisorisk avgas temp mätar modul! Han har väl ingen rätt att pilla på den eller??? Har jag fel???
Jo
744
Jonhny
745 -85
Bråka inte med besiktningsmannen. Man tjänar nog inget på att vara kaxig och tro att han är dum. Eftersom bilen inte är helt original så är den inte avgascertifierad det skicket...
la
248
lappen
m536i 85
Jag tänker då skita i intyg dåjag besiktar e28 med M5 motorn de är väl bara åka in och se glad ut.Sån jädra otur att man ska träffa på en bmw expert är ju ganska liten sen att det står Mpower på ventilkåpan är ju inte så konstigt det är ju en Mbil. Men sen kan jag ju tycka att det är väldigt konstigt att det inte ska gå att få ett intyg från bmw jag menar annars får man väl försöka i tyskland då dom måste ju veta skillnaden mellan t,ex M5e28 och M535i och då borde man kunna få ett intyg därifrån eller hur men som läget är nu är det nog bara försöka se glad ut när man kommer till besiktningen

imenhoteb
ja?.......man undrar verligen om inte ni har fel bilar?...:)...Om jag kör in min mustang 360 hk orginal motor till besiktning... så no problems....om jag trimmar den till 560 hk eller mer... så går den igenom besiktningen i alla fall...;)...Men då e det ju ingen bmw eller?...:(

TN
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En sak som inte uppskattas är ju när folk helt uppenbart står och ljuger om "provisoriska avgas tempmätarmoduler" eller liknande... Dessutom så även om turbon inte syns, så hörs och känns den väl? Annars är den ganska meningslös...

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Länk
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Jag tror att det kan vara svårt med intyg från en BMW M5 E28, har nämligen hört (är inte 100%säker) att denna ej tilvlerkades av bmw själva. men jag är som sagt inte helt säker på detta.

E28 M535i TwinTurbo

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Det bästa om man har turbo måste ändå vara att plocka bort insugsröret, då fungerar ju inte aggen längre.. att det blåser friskluft ur dessa kan väl inte vara otillåtet. Sen sätter man bara tillbaks originalluftfilter provisoriskt. då suger den genom originalluftfilter. Om besiktningsmannen då har minsta lilla kunskap om hur en turbo fungerar så kan han inte klandra en för att man kör överladdat. Däremot kanske det finns regler och bestämmelser mot att man inte får ha turbo i motorrummet, ens om den sitter tejpad med gaffa runt batteriet..

E28 M535i TwinTurbo

Jo
744
Jonhny
745 -85
Så länge det sitter en turbin på avgassidan så e det nog kört.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns regler och bestämmelser som säger att du inte får ha en turbo i motorrummet, detta är riktigt. Men vid en kontrollbesiktning ska det räcka att göra som du säger, detta är också helt riktigt.
Reglerna är under omarbetning, problemet är bara att alla inte kan enas om hur regelverket ska se ut. Det införs också nya regler pga krav från EU som kan komma att påverka detta, därför drar det ut på tiden lite.

Jeppe

Länk
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Smidigt, då slipper man krångla med grenröret varje besiktning.
Man kanske ska ha med ett utdrag ur regelverket för säkerhetsskull, som man kan visa för besiktningsgubben.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Prova att söka lite bland tidigare inlägg här på forumet. Detta har diskuterats många gånger...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tror "gubben" har tillgång till samtliga regelverk på jobbet faktiskt.
Dessutom finns inget regelverk som tillåter att besikta med en turbo över huvud taget, det är en intern överenskommelse mellan Vägverket och Bilprovningenm pga svårtolkade regler.

Jeppe

Länk
mag
Många som besiktigat sina modifierade bilar använder 2st bilar av samma modell och färg en som man åker och besiktigar (och kanske vardags kör med?) och en som man buskör med, samma skyltar används naturligtvis då....

Ett sätt att klara sig från flygande besiktningar är att se till att huv låset är av så att huven ej går att öppna, då får man inställa sig nån dag senare för inspektion. Natuligtvis ser man även till här att kunna öppna huven med en annan sladd i fall det är man själv som vill in och inte farbror blå.

En kompressor kan man ha i motorrummet, dock utan rem. Detta ska vad jag förstår endast ge ett påpekande.

//Magnus
mag
Vad jag fattat efter att ha pratat med en del* och sökt här är att det är i princip omöjligt att få igenom en såpass trimmad bmw ärligt.

*bilbyggare och SBP

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.