|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som alla vet o hört är det omöjligt o få intyg från BMW om ombyggnader o liknande! Generellt i SPB så skall man kunna öka hk med 20% o nm med 10%. Om man nu håller sig inom dessa ramar,så är min fråga! Går det att åka till vilken SBP som helst med detta o få det godkänt,eller måste det vara på ett ställe där de utför registreringsbes? Får en vanlig SBP station skriva något i reg.papperna förutom drag tex.? *MORE POWER* | |
| Jag tror att det är på det viset att du får höja effekten 20% utan att behöva regga om bilen. | |
|
Jo det är nog sant,men som i mitt fall så är det 7hk för mycket i den motorn som jag skall lägga Vissa bes.män ser mellan fingrarna o vissa inte! Ena året kanske den går i genom nästa inte! Skulle vara gott o få det på reg.pappret att den är godkänd med den effektökningen.Då skulle inte det vara några problem nästa gång man skulle bes. den! Frågan var då om en vanlig SBP station kan skriva ner det på reg.beviset! |
|
|
Är ägare av en BMW 535-87 och ska lägga i en bmw 745tic motor i den! Alltså så kommer det att sitta en turbo på motorn,o den syns! Min motor är på 204 hk orgn.745áns är på 252hk. Jag får öka min med 20% alltså till 244.8hk. Vad det gäller nm så brukar bes.inte hänga upp sig på det så mycket, utan det är hk som räknas i deras ögon! *MORE POWER* |
|
Bumse-man |
om du slänger i en rova med katalysator i en bil utan katalysatorkrav är det helt godkänt men du måste regga om den med denna snurra. det enda du behöver är intyg på att karossen klarar det vrid och den effekt den nya motorn ger, detta får du hos bmw. eftersom m5 finns är detta inga problem, eventuellt kan dom kräva m5 bromsar, men det är inte säkert. lycka till! |
|
Ledsen att göra dig besviken,men har redan provat detta! Bmw ger inte ut något intyg på att min bil skulle gå å få godkänd med som M5áns 286hk! Spelar ingen roll om jag så sätter på bromsar från en lastbil på den! De ger inga intyg på det! |
|
Bumse-man |
fan va punchigt!! går det inte att få bilprovningen att inse att det är samma kaross?? har du kollat med SFRO vad dom säger? har en bekant som skall lyfta ner en smallblock i sin 535 e34, kommer att bli grym, motorn är helt i aluminium och väger marginellt mer än m30 snurran. han har kontaktat sfro och enl. dem skulle det inte vara några problem... jaja, vore ju fan om du inte skulle kunna fixa detta, låter ju onekligen som ett trevligt projekt! ;) |
|
Har även varit i kontakt med SFRO de tyckte att det inte skulle vara några problem med att öka min bil med 48hk! Han sa att jag kunde få den besiktad av en bes.man från SFRO o få ett så kallat Tekniskt intyg från dem! Detta skulle jag ha med mig till bes. Men när man hör med bes.gubbarna på SBP så säger de att de vill ha ett intyg från BMW. Jag citerar! -De där SFRO ger jag inte mycket för! Så då står man där igen! Men frågan är om en vanlig bes.station kan skriva något i regpapperna! För får man någon att se mellan fingrarna på en station, att den motorn jag lagt ner ger 7hk för mycket för de 20% man får öka lika så nm. Så skulle det vara bra om de kunde skriva ner på reg.beviset att bilen är godkänd med 20% effetökning! Eller att de bara skriver dit TURBO effter 535i.Så tror jag att det inte skulle vara några problem sen att bes. bilen.Likså om man skulle bli stoppad i en Poliskontroll och de ser att det står Turbo eller "0% effektökning så säger de förmodligen inget om det! *MORE POWER* |
|
Bumse-man |
ge dej inte, du kanske får kolla med en annan besiktningsstation, gärna på en mindre ort. och har du ett intyg från SFRO så borde ju pliten lita på det!? ta annars kontakt med tekniska avdelningen på sbp, hör vad dom säger ring;087592300. tycker även du skall berätta för en sfro killa vad tönten på sbp sa, då tar det nog hus i helvete ska du se ;) ha´de |
|
Har även ringt till Tekniska på SBP för ett tag sedan! Fick prata med ett (ursäkta uttrycket)RÖVHÅL! Han bad mig nästan dra åt helv.. och sa till mig att det är bättre du köper dig en annan bil istället! Så dom ger jag inte ett gnota för! Få se hur man skall göra,men på ett eller annat vis så ska det gå! *MORE POWER* |
|
|
Flyttimport funkar tror jag (köp en "krockad" e28 med tuv godkänt trim från tyskland och leta på nån som ska flytta hit) Dyrt är det men är det viktigt med godkänt så är det anars så är det bara att upplysa bes mannen att motorn är "strypt" till 230hk (har kört igenom bes med 3,5l motor i 4 år med min 528 och det står ju med STORA sifror 3,2/3,5 på insuget) så det är väll bara att ha en bra ljug beredd i fall att |
|
|
Går inte o strypa motorn då den inte överrenstämmer med orginalutförandet=inte avgascertifigerad då! Visst går det att fixa en tyskbil,men fyfaan vilket krabb! *MORE POWER* |
|
|
Är det teoretiskt möjligt att köra bilen utan aggregat? Vet att de flesta bilar med turbo går som en påse nötter utan överladdning.. Finns det ingen möjlighet att tex modifiera ett chip som ställer om tändkurva o dyl just för besiktning? Då åker du ju iof på att byta grenrör 1 gång per år för besiktning men värre saker finns ju... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Jag har haft detta i tankarna också.Har även tagit reda på om 745án går att köra utan agg.,och det går.Ingen räser precis men ändå! Men det är ju det om man skulle bli stoppad i en Poliskontroll det kör i hop sig lite! Du kanske förstår? *MORE POWER* |
|
|
Jo. Kör själv en volvo (ursäkta) 142 med turbo som åka till jobet bil så jag förstår vad du menar.. Men är det inte så att du vid alla förändringar på en bil , som kräver omregning, får köra i ca 20 dagar innan du måste in och regga den? Då kan dom ju inte ta dig för nått iaf.... Nog för att det är bra mycket roligare att få den godkänd o klar men det är inte direkt lätt med BMW. Hur har alla E28'or med M5'a motorer gjort? Hur är det som i tyskland med intygsbiten? kanske lättare att få ett intyg därifrån? MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Jag kommer samma fråga: Hur har alla E28'or med M5(S38) motorer gjort ??? //Ticco OO=00=OO __--------__ E28 528iA -86 BMWCS # 4508 200SX -90 200SX OGS # 17 |
|
|
Är det inte så att man får regga om en ex. ombyggd 518 med 535 motor som är standard om allt annat t.ex. bromsar också är uppgraderat till den modellen? Är det då det strular med intygen? E28:an fanns ju åtminstone som alpina modell med turbomotorn, det var inte länge sedan det provkördes en sådan här på BMW power. Jag vet att jag har sett ett par lagliga sådana kärror här i Sverige, frågan är om dem är flyttgods? ge inte upp dina planer, om du lyckas få igenom den så har du en dräpare på G, kolla då in tuomas billiga ställbara trimsats 252-400 hk. Och om du inte får igenom den... tja räck upp handen om du tror att snuten hinner ikapp! :) RAWLAW |
|
|
Jag var oxå inne på ett sådant bygge, och har fått samma svar som Jonas...det stora problemet är precis som Jonas har skrivit...bmw själva dom hjälper inte till för 5öre med något alls...kanske något för bmw cluben att påpeka lite, eller???? Alpina är ett eget bil märke dvs bmw är en bmw och en alpina är en alpina. |
|
Bumse-man |
men hur är det då om man vill kränga på en torbo på befintlig motor? kan man då hävda att man inte ökat effekten mer än 20%, och då anse detta godkännt? det vore ju lite punchigt om man fick byta kam, öka volym, montera öppet filter chipstrimma osv osv, men INTE montera turbo!? nån som undersökt detta?? funderar bara lite hur man kan tolka de regler som finns? /jens |
|
Det du säger Bumse-man ligger lite i det! Hur faan ska det tolkas? I deras vägtrafikkundgörelse står klart o tydligt ,jag citerar: Ombyggt fordon får inte ha motor med högre effekt och vridmoment än vad fordonstill.. lämnat uppgifter om som högsta tillåtna.Om denna högsta tillåtna effekt och detta högsta vridmo.. skall uttnytjas,skall de speciella vilkor som fordontill.. angivit vara uppfyllda. Saknas uppgifter från fordonstill.. om högsta tillåtna motoreffekt och vrid moment,godtas för bil generellt en effektökning på 20% och en vridmomentsökning på 10%.Har fordonet ändrats i de avseenden som i det här sammanhanget är av betydelse från trafiksäkerhetssynpunkt,får även större effektökning o vridmomentsökning än de generella tillåtna ökningen godtas om riksprovplatsen bedömt ändringen tillfredsställande.Den högre effekten får dock inte uppgå till mer än 10kw/100kg tjänstevikt. Kolla man då på detta så står det inget om att man inte får öka hk med turbo. Det står inget om att motorn måste vara avgascertifigerad vid ökningen. Det som jag tycker är lustigt är att om man byter motor som jag tänkt o göra så måsten den motorn vara avgascertif....mm. Vad som skulle behövas vid ett sådant här tillfälle borde ju vara bänkpapper på motorn.Då ser de ju hur mycket hk o nm man ökat.Och att de håller sig inom gränserna. Detta borde ju faan funka,eller vad säger ni? Sen att man laddar satan efter bes.. ska de ju bara skita i! *MORE POWER* |
|
Bumse-man |
precis precis... ;) detta måste kollas närmare! får väl ta och rina nån nisse på tekniska och kolla vad dom säger... kommer med rapport i veckan. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.