AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.967

Hut torkar ni era bilar?

Sida 3 av 3
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Jag skulle vilja höra de som har svarta bilar här, hur dom torkar. För att sitta diskutera att man inte får repor av sämskinn/skrapa även om bilen är 100 % torr kan bara de ´med svarta bilar svara.

Min erfarenhet är att all mekanisk fiktion på lacken repar oavsett om bilen är ren.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Jag använder Lahegas Autotork. bästa som har hänt inom bilvård
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag har en gummiraka som heter Hydra Flexi Blade, som jag fick av en rekondare. Dyr men bra.

Angel eyesen monterade!Min bil: Länk
bmw_patricia:
jag har precis köpt en flaska Autotork (eller rättare sagt: den ingick i en hink med diverse produkter till specialpris hos Autoexperten där vi hade BMWCS-träff förra helgen, se denna bild från Wendtans dagbok: Länk

Hur gör du för att "applicera" produkten? Måste man använda vattenkanna?

/ Joakim

Länk
Den länken funkade inte så bra...nu då:

Länk

/ Joakim

Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Japp du behöver kanna plus för att du ska mäta exakt hur du ska blanda produkten. resultatet blir inte bra om du överdoserar nämligen. anvnd inte på varma ytor för då torkar den in istället. avänd i miljöer högre 10+ grader!
Klart bäst är väl kombinationen att först torka med med tjejens bomulls lakan , sen ta semsskinnet och efter det en duktigresa på motorvägen om det inte är allt för dammigt ..
M3
2
M3_Avus
M3 Coupe -94.
Hmm sämskinn är ju bästa metoden skrapa kan repa mera, om man ska skaffa sämskinn köp nått dyrt och fint inte tex från biltema riktit värdelösa :)

/M3_Avus Blau Pauwah.
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
En sak är då säker...gummiskrapan repar inte bilen om bilen är ren....gummi kan väl inte vara hårdare än lacken? Själv tycker jag att gummiskrapan är perfekt!

BMW325IM
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Såg nu att skrapan jag har numera sälj i Sonax regi på Micro till fördelaktigt pris, rekommenderas. Och nej, inga repor.

Angel eyesen monterade!Min bil: Länk
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
lövblås tycker jag är det bästa sätt på en gummilist längst fram så är man säker ifall man skulle komma imot lacken.
inga tvättrepor där inte..

mvh
Köpte Turtle Wax sämskinnet som ligger i en burk.
Funkar kanon och dessutom är det stort så man kan torka stora ytor innan urkramning.
Men följ inte rådet att förvara den fuktiga skinnet i burken, luktar skunk efter en natt i bilen...
Hmm - ja tryckluft är nog inte det bästa, om det inte blir någon oljehinna så beror det snarast på att smörjbehållaren är tom och bör fyllas på.
Lövblåsen däremot låter som en bra idé. Skölja bilen med avkalkat vatten och sedan blåsa på. Jag brukar använda skrapa och skinn men blåsen låter litet mera macho och grannen kommer nog klia sig i huvudet. :o)
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Använder alltid min mirakel-trasa som kommer ifrån en känd rekond.firma ... har alldrig lämnat efter sig repor eller några andra problem. Tvättas alltid i maskin efter varje tvätt !! Använder även samma trasa i bilen för inredningen.

Körde tidigare med skrapa , men tyckte att dom ibland kunde lämna ränder efter sig (plast/gummi mot lack) . Har provat flera olika modeller.

Skall prova autotork nu nästa gång jag tvättar , återkommer med resultat.

///MVH TONY
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Köpte också Turtle Wax sämskinnet som ligger i en burk. Fungerar uselt! Bilen blir snabbare torr av att jag tittar på den.

Är sugen på Meguiar's superduk (glömt namnet). Någon här som testat?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har tidigare också använt ett Turtle sämsskinn. Min bil är blanksvart och det blir en massa små "dammprickar" från skinnet kvar på lacken.

Köpte sedan "våfflan" från LJ-trading.
Länk

Först skrapar jag av vattnet med en Turtle siliconskrapa på de enkla plana ytorna (tak huv och baklucka) och sedan tar "våfflan" smidigt resten. Den rymmer mycket vatten så man behöver inte vrida ur särskilt ofta. Inga dammkorn och torrt blir det.

Rekommenderas varmt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Skrapa tar jag, plus handuk i skrymslen..

Min Länk Cabrio
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.