|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Som rubriken säger, hur gör ni? Jag har både sämskskinn och en såndär gummiskrapa, men jag gillar ingen av dom! Skinnet lämnar en ful hinna på bilen som blir ful när den torkar och gummiskrapan...Ja, gummiskrapan tycker jag lämnar små, "fina", repor (som försvinner vit puts). Nån som har nåt bättre förslag? Motorvägstorkning funkar nog inte iaf! =) /Erik | |
|
Gör som proffsen, skaffa dig en lövblås, mellan 5-1000:- på Järnia. :-) Länk |
|
|
Antingen lufttorkar jag bilen, med en bra torkanläggning vi har på jobbet :) Annars så blir det "köra torrt metoden". men bäst gillar jag blåsa med tryckluft och ett sämskskinn, då detta skapar bäst resultat. Ett tips är att du inte ska dra eller trycka hårt när du torkar. Utan skinnen ska endast nudda lacken lite lätt för att bilen ska bli snygg... Skinnes ska ofta mjukas upp i RENT varmt vatten... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Tvättade bilen på OK idag och köpte en gummiskrapa. Testresultat, Gummiskrapa vs. sämskskinn: Eftersom man ändå behöver använda sämskskinn efter skrapan, så känns skrapan onödig!Kanske man slipper att vrida ur sämskskinnet så ofta när man använder skrapa.Men jag tycker att skrapan känns överflödig!Med andra ord, har du skrapa, så behöver du ett sämsskinn också, och har du ett sämskskinn så behöver du ingen skrapa.Båda kan säkert repa lacken lika illa. /A |
|
|
Dock så tror jag att skrapan är mycket värre för lacken än ett bra sämskskinn...... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Kör med skinn när jag svampar bilen, annars blir det motorvägstork om jag kört igenom en autotvätt. Ang. fula fläckar efter skinnet beror nog på att skinnet inte är helt rent när du använder det. Helt nytt skinn bör tvättas innan användning. MVH |
|
bustorp |
ErikR: Prova att skölja rent skinnet noga i varmt vatten (det kan vara någon typ av konserveringsmedel i det) innan du skinnar nästa gång. Är skinnet riktigt rent och det fortfarande blir flammigt så är vattnet skitigt eller kalkhaltigt. Lufttorkning + skinn måste vara det bästa annars. Själv använder jag oftast skrapa + skinn. Syntetskinn eller riktigt spelar ingen roll, bara det är riktigt rent. Med ett regelbundet inarbetat lackskydd, rätt handlag o rätt tvätt o torkgrejor så blir det inga repor. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Jag har testat skinn, skrapa och motorvägsmetoden, alla har sina klara nackdelar tycker jag. Vad som däremot funkar riktigt bra är ett stort rent bommulsbadlakan. Det suger åt sig vattnet mångdubbelt bättre än både äkta och syntetiskt skinn, repar defenitivt inte och det går klart fortast. Ska man nämna en liten detalj som kan störa så är det att det kan ligga lite "ludd" kvar på bilen efter torkningen, men det blåser av på nolltid. Största problemet är att smuggla ut dem utan att tjejen märker det ;) |
|
| Undvik tryckluften om du inte vill ha dimsmörjolja på hela bilen. | |
|
Simon01 Tycker inte jag får dimsmörjolja på min bil vid lite tryckluft här och där. Lacken känns len och torr... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
På vintern får bilarna självtorka. Stor risk för repor och annat gör att jag inte vill torka med något. På sommaren används skrapa/microduk. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Självtorka på vintern? Då har man en isbit när man kommer tillbaka från GDS-hallen. Iaf jag. Jag får börja skölja skinnet noggrannare och se om det blir nån förbättring. Låter redan sämskinnets egna vikt utgöra "trycket" mot lacken. Hur funkar självtorkning på sommaren? Blir det inte märken efter vattnet då? Tycker att det borde hamna damm och sånt i vattnet då den står och torkar.. /Erik |
|
|
Jag brukar använda Turtle Wet Wax tillsammans med Turtle Syntetic skinn... Sprayar på Wet Wax efter tvätten(då bilen fortfarande är blöt) och torkar av det med det syntetiska skinnet, men glöm inte att ta på dig solbrillor så att ögonen inte skadas pga glansen :) Wet Wax använder jag bara till tvätten, brukar annars vaxa bilen ordentligt med sonax hårdwax. "En gång BMW, alltid BMW" |
|
|
Jag använder mig av Micro`s microfiberduk. Fungerar perfekt! MVH / Jacob |
|
| Erik: Hur mycket torkfläckar det blir om man låter bilen lufttorka på sommaren beror till största delen av kalkhalten i vattnet. Somliga samlar på sig regnvatten som de sedan vattnar bilen med efter tvätt. Det funkar faktiskt bra eftersom regnvatten inte innehåller något kalk och således inte lämnar några fläckar. | |
|
ErikR: Eftersom jag ännu inte har körkort så blir det inte så många vändor till GDS-hallen under vintern och dom få gångerna det blir av så brukar det inte vara något problem för mig i alla fall. tvättar oftast inte när det är typ minus 20 grader. Brukar ju inte bli så smutsigt då. Tvättar hemma istället när det kryper upp över noll idag och igår tvättade jag bilarna här hemma. Bara att ställa in i garaget och låta torka! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Torkade idag med syntetiskt sämskskinn. Därefter körde jag lugnt ner från OK:s GDS-hall till mitt garage, dvs kanske 4 km som den får lufttorka en aning. Om den inte var helt torr efter sämskskinnet, så var den det nu iallafall. En skrapa skulle jag inte våga släppa loss på lacken... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Använd ett bra sämskinn eller ett syntetiskt sämskskinn typ super skinnet det är skonsamt mot lacken! "Finskt sämskinn, det sämska som finns" /Sickan i Jönsson ligan på Mallorca. |
|
bustorp |
Olof: Det beror inte på skrapan om du får repor. Om det är grus du är rädd för så är risken större med skinn kan jag lova. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Jag har inga vetenskapliga bevis för det, men det känns som att sämskskinn är tryggare. Det spolar man ju av emellanåt och ytan känns grusfri. I en skrapa finns det ett utrymme mellan gummit och hållaren där det kan fastna grus och skräp som sen finfördelas ner på gummilisten som man drar mot lacken. Sen känns det som att skinn är ett skonsammare material än gummi. Om det är så i själva verket vet jag ej, jag går bara på min inre känsla.. :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Jag använder en silliconeskrapa och ett mjukt syntetskin och har aldrig haft problem med repor från grus osv. Ett krav är ju att man är väldigt noga när man tvättar bilen så man verkligen får bort all skit. Jag upplever att skinnet sliter hårdare på lacken än skinnet. En ren gummiskrapa är självmord för lacken men en i sillicone är mycket mjukare och följsammare. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.