AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.957

Hut torkar ni era bilar?

Sida 2 av 3
1BJÖRN:

"Jag upplever att skinnet sliter hårdare på lacken än skinnet."

Nu får du förtydliga dig? :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Olof Ovenholm:
Sliter och sliter men jag får lättare tvättrepor om jag bara torkar bilen med skinnet än om jag torkar den med sillicone skrapa.

Det var så jag menade. =)

Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Länk

Det är denna skrapa jag använder. Har provat alla andra på marknaden och detta är den som är bäst.

Alla andra jag har provat sliter som f*n på lacken.

Länk
På sommaren brukar jag också tvätta bilen hemma på framsidan, men jag vill inte spola ner en massa avfettning och salt i dagvattenbrunnen så här under vintertider! Bor mitt i ett radhusområde, ibland händer det att folk frågar "är det där så bra mot naturen?". Använder biologiskt nedbrytbart bilschampoo för er som undrar =)

Den där silikonskrapan var intressant, men måste man inte använda skinnet ändå? Skrapor brukar inte komma åt så bra under lister och på ställen med många "detaljer"?
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
ErikR:
Jo man måste ta med skinnet runt rutor och lister mm.
Ska du prova skrapan så är det mycket viktigt att bilen är tok bra svampad så man inte dra med sig nått skit med skrapan!! Självförvållade repor är ingen höjdare!

Länk
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Har alltid använt gummiskrapa+sämskinn och det blir perfekt varenda gång...blir det repor har man inte tvättat bilen ordentligt...har själv aldrig fått en enda liten repa!

BMW325IM
Mr_Knight
Håller med 1Björn, gummiskrapor bör inte användas på lack, däremot är en Ren silliconeskrapa ett bra kompliment när man torkar bilen. (plus att det går betydligt snabbare)

Brukar efter tvätt dra av fönster samt dra lite lätt dra av lackerade ytor, har man bara koll på att skrapan är ren är det lugnt! Sen använder jag bara syntetskinn för att ta bort det sista vattnet.

Lämnar skinnet en yta efter sej är det nog dax att köpa ett nytt. Har skinnet legat blött en längre tid blir det snabbt mögel och annat som gör att det tappar sugförmåga, iaf som jag uppleft det.

Lufttorka bilen skulle jag nog aldrig göra av flera anledningar...på vintern fryser bilen ihop, på sommaren kan skador i lacken uppstå om den får stå i solljus samt kalkfläckar.

//Martin

BMW -Äg den, Kör den, Njut den!
Visa användare
107
yoodina
328 coupe - 96
sämskinn är klart det bästa. (den dyra modellen)
min pärla glänser som bara den efter varje tvätt.
gäller att gnida skinnet rätt mot lacken =)

"riktiga brudar kör BMW"
Jag tycker att ett synthetiskt sämsskinn funkar utmärkt! Men jag har även provat nån silicon skrapa med dubbla kanter som skulle vara så bra, jag var noga att rengöra den före med lite varmt vatten och drog bort det med handen sen när jag skulle dra den längs hela taket så blev det repor hela vägen iiiii. Tur att det inte var på bmw:n. Så kör på skinn istället för skrapa mitt råd.

/ KEN
Länk
Visa användare
26
MoMmo
520 -88 Silver
värsta e när man tvättar bilen och sen vill man polera den , då maste man f*n torka tort hela bilen. mycket jobbigt kan aldrig få den helt tort.

Undrar om det e ok att polera bilen om en inte är 100% torr ..

/

BMW: BECAUSE I’AM WORTH IT
Njuren
JA anväder en skrapa som säljs på TV SHOP.Hittade den faktiskt ute och kände igen den från reklamen som ja trodde var för bra för att vara sann.Men den var sann.Den e sjukt bra.Det blir snustorrt oh då menar jag grovsnustorrt när man kört den över lacken.tar 5 min o skrapa bilen torr.OTROLIG faktisk.den har blått handtag.

BMW - i nöd och lust?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
150 km/h

-Never feel sorry for yourself.-
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Använder rena diskhandukar för att torka bilen efter tvätt. Skinande blank och kruttorr efter 5 minuters arbete.. och inga "vattenfläckar" som blir efter lufttorkningar..

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Jag använder autosmarts vaxtvätt och efter tvätten siliconskrapa från micro + wettex disktrasa = SUPER FINT =) skulle vilja prova den nya metodens torkning men den har nog inte kommit hit än Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har numera införskaffat äkta sämskinn som funkar kanon! (syntetiskt funkar inte lika bra)

De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel.
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Testa OK:s billigaste sämsskinn...fungerar toppen bra!!
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Mitt motto är; varför göra något som tiden kan göra åt dig! Bästa sättet att torka bilen blir således att ta en glass och vänta... ;-)

M.v.h. Mikko Luiro
BMW CS 05396
bustorp
Kass att man inte kan handla på Micro via nätet.
Dom ligger ju inte så bra till geografiskt alltid...........
Har ganska bra grejor ibland. Det var bättre förr.............ju förr dess bättre.

Ju fler öl man dricker, desto bättre fattar man vad man skriver.....

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Jag brukar alltid köra med hårfön:)......garanterat repfritt
bustorp
varabo:
Hur hinner du med att skita ner bilen........:) ?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.