AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.772

Otrevligt bilförsäljarbemötande?

Sida 1 av 3
Har bilens pris eller märke något samband med hur en bilförsäljare bemöter en potentiell kund att göra?

Vad har ni råkat ut för?

Själv var jag för en tid sedan på besök hos en bilfirma i östra Stockholmstrakten och fick ett bemötande som jag inte riktigt uppskattade. Hade tänkt att köpa en ny brittisk bil (vansinne, jag vet), men börjar tveka.
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Jag hade bestämt mig att byta ut min M5:a till en CAB. Jag hade min SAAB på service och medans jag väntade på bilen så kikade jag runt lite i hallen och fick syn på nya 93 CAB. När jag kom hem så ringde jag till en säljare på den firman och det visade sig att det var VD'n jag fick prata med. Allt lät så bra och det var inga problem alls och sedan så talade jag om att jag ville byta in min BMW M5 och det var häller inga problem utan han skulle kontakta BMW och ge mig samma inbytespeng som dom. Nu till den roliga biten vilket fått mig att aldrig mer köpa SAAB!!!

När vi kommit vidare så ger jag honom reg nummret på bilen och då ser han att det är en import och påtalar det för mig och i nästa mening snäser han att tyskimport bilar är 90% bluff och båg...

När jag hade M5:an på service hos BMW så fick jag beröm över hur fin och välskött den var...

När jag morgonen efter skulle ut med SAABen och åka så plingar systemet till att kylvätskenivån var för låg...Den var ju precis på service hos den fönäma och den duktiga verkstan...

Så från nu blir det aldrig mer SAAB... Jag kan bjuda på fler SAAB historier som jag råkat ut för de senaste 2 åren om någon går i SAAB tankar...

/Mikael

Min bil: Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag har en kanske ovanlig historia i sammanhanget. När MB E-klass presenterades sommar/höst -95 svängde vi in för att titta. Premiärdagen och allt. Det var fullt med medelålders/äldre par där och tittade. Jag satte mig direkt i en ny E-klass och det dröjde inte länge innan en säljare dök upp. Han gick förbi alla andra fram till frugan och mig (25-årsåldern då) och började prata på. "Ni måste provköra" sa han. Jag pekade ut på parkeringen mot vår 2 år gamla E34 touring och sa att vi ska inte byta för vi har redan en ny bil. "Jag insisterar" sa han då och drog med oss förbi kön av hugade spekulanter. "Demobilen är inne om några minuter". Så fort den kom in fick vi nycklarna och gav oss iväg i en E320.

Givetvis blev det ingen affär men det var en ovanlig och positv erfarenhet.

Det finns ju sådana också :D

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Förutom arrogans och okunnighet bland säljare har jag varit hyffsat förskonad än så länge (peppar peppar).
Bood, skönt att höra att det finns även positiva erfarenheter!

På tal om morrande och knorrande om importerade bilar, hur skulle Saab-killen reagerat månntro om det var en tyskimporterad Saab istf BMW? I Sverige är alla jämlika, men en del är mer jämlika än andra...
De värsta jag varit med om är på Theanders (BMW) i Lund när jag var intresserad av en 523 de hade inne. Jag hade vid tillfället inte kommit dit i BMWn och var minst sagt klädd casual.

Efter en diskussion med säljaren (som jag dessutom fick dra ur sitt bås) frågade jag artigt om det fanns möjlighet att få provköra bilen.

Fick svaret av säljaren: "Vi brukar begära 5000kr kontant av folk som skall provköra"

Jag tappade fullständigt hakan. Försäljaren gjorde sedan en pudel och poängterade att "...på Theanders minsann lät de vem som helst få provköra så mycket de ville".

Återigen hos Theanders i Lund. Något år senare kommer jag dit i min farsas dåvarande A6 2.4 avant för att hämta en fälgkatalog till BMWn...en annan av de äldre försäljarna påpekar "...att man kan väl inte komma hit i en Audi o be om en BMW fälgkatalog"
Fullkomligt onödig kommentar av en säljare!

Intressant nog har jag fått bra service av de yngre förmågorna hos Theanders. kanske det är bara en generationsfråga?

Bilhandlare är också människor med bra och dåliga dagar. Behandlar man dem rätt så blir man (för det mesta!) rätt behandlad tillbaka.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Har för det mesta alltid blivit trevlig bemött hos bmw.
De kommer fram till en och frågar omman villha hjälp/provsitta mm.

Annat gäller hos andra märkesställen. MB, VW, Volvo bla. där jag ofta blir otrevligt bemött.

MVH
Evol-79
Har båda positiva och negativa erfarenheter, mest positiva dock.

En sak har jag lärt mig, det hänger ganska mycket på hur man själv beter/formulerar sig. Jag har märk att en så liten sak som olika ord kan spela roll. T ex om man talar med en säljare och säger att man är intresserad av en bil de har inne så brukar deras reaktion vara ganska sval. Säger man istället att man är där för att köpa en bil som de har inne och vill titta närmare på den så brukar de dra igång på alla cylindrar för att jaga sin provision och då brukar man få all hjälp man behöver.

Lika trevligt som det är att bli korrekt bemöt, lika otrevligt är det att råka på någon idiot! Ibland verkar en del säljare tro att det är "deras" bil för 500 000kr som man tittar på och att den bilen skulle motsvara säljarens privatekonomi. Är en sådan säljare dryg så brukar jag be om att få tala med en annan säljare som är intresserad av att sälja bilen istället och då brukar attityden förändras. Har man väl släppat sig till en bilfirma så har man rätt att kräva ett korrekt bemöttande.

Jag anser mig ha fått korrekt bemötande av försäljarna på BMW i Malmö, med en guldstjärna till Förenade Bil i Fosie.

Lite annan struktur var det när man klev in på Kohl Automobile (BMW) i Aachen. Det tog mindre än 5 sekunder, så kom en försäljare/kundbemötare fram och frågade om vi önskade hjälp. Nej tack, inte just nu svarade jag, och sedan strövade vi runt i deras hallar i någon timme utan att bli "störda" av någon annan säljare. Tysk organisation :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Evol-79
Hoppsan, nu verkade det som att jag ofta köper bilar för halvmiljonen?? Det kan jag direkt meddela att jag absolut inte gör. Men i jakt på 996:an så har jag spekulerat och tittat på en hel del bilar i den prisklassen och därmed varit i kontakt med ett antal säljare...utan att hitta godbiten än :(

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Erfarenheter från Umeå:

BMW, Lindholms Bil: jag har alltid fått bra bemötande av dem, både hos bilsäljaren och reservdelssäljaren. Ber man att få provköra en demobil, inget problem bara tuta och kör. Enda gången de har sagt nej var när jag ville köra deras nya 7-seriebil, men så gick den tydligen på 1 mille, och jag tänkte inte köpa bilen, så det kan man ju förstå. Men icke desto mindre, de har trevliga säljare.

Saab, Motorcentrum: kommer jag, en vanlig människa in där, så tittar säljarna knappt åt en. De formligen dyker ner i sin kaffekopp med sin mobiltelefon. Kommer jag däremot in med min svärfar, som skaffar 2 nya Saabar vart 3:e år, så får man både rövslickning och skoputsning. Som vanlig kund blir man lite f-bannad att de gör sådan skillnad på folk!

För ett år sedan fick jag nöjet att kapa deras dryge försäljningschef med fotknölarna. Han skröt upp en Saab 9000-94:a, som jag var spekulant på. Att serviceboken saknades spelade ingen roll enligt honom, det var ju en så gammal bil, men bilen var naturligtvis servad enligt servicebok, för det var ju så viktigt såå. Att bilen var behäftad med ett antal fel, det var minsann inräknat i hans (alltför höga) prissättning på bilen.

Vad han inte visste var att jag hade ringt förre (första) ägaren, och bilen var inte servad ordentligt sedan ny! Nu hade den gått 11000 mil och förste ägaren hade i princip bara bytt motorolja.

Som sagt, försäljningschefen skulle absolut inte pruta, Saab har ju "Rätt pris direkt" (haha). Då satte jag in skrevsparken. Jag sade: "-Denna bil har ett mycket stort problem. Den är aldrig servad enligt serviceboken. Jag har kollat detta med förre ägaren." Varpå svärfar klämde i med: "-Vad är detta för firma egentligen? Detta är inte seriöst! Jag har nyss köpt 2 Saabar här för 600000 kr. Vi kanske ska serva dem någon annanstans."

Försäljningschefen får dagens längsta haka, börjar harkla sig, blir röd i ansiktet. Han gör därpå en riktig pudel: "-vi ska fixa felen på bilen, vi ska serva, du ska få ett bra pris" o s v. Han lät riktigt lättad när jag några dagar senare backade ur affären. Men hade jag inte haft med svärfar hade han förmodligen bett mig dra åt h-vete direkt.

Men det var skönt att någon gång få tvåla till en dryg säljare på hans egen planhalva!
Underbart! Gissar att försäljaren jobbat med att försöka kränga Fiat på 90-talet.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Bra bemötande i bilhallen:
Lindholms Bil, Umeå (BMW)
Thylins, Skellefteå (BMW)
Bilhuset i Östersund (dåvarande BMW)
Porsche-Center i Borås
Volvo, Bilia i Göteborg, har glömt platsen tyvärr, men det var en av de mindre
Carlsson Bil i Örebro (BMW)
Alla tyska BMW-handlare (hittils i alla fall)
Alla tyska Porsche-Zentrum

Inget bemötande alls:
BMW Group Göteborg
BMW Group Stockholm
Bilcentralen i Skärholmen
Porsche-Center Karlstad
Porsche-Center Stockholm
Helmia Bil i Karlstad (Volvo)

Vissa handlare har jag både bra och sämre erfarenheter av, dvs de har både trevliga och helt oinstresserade försäljare. Någon helt genomrutten organisation har jag inte hittat än.

-M5 E34 Limousine register Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
523an inhandlades på BMW Group GBG.. fick väldigt bra bemötande....

har däremot fått väldigt dåligt bemötande där innan av andra säljare... beror nog helt på vem man pratar med.

4 Cylindrar är 2 för lite!
Er
151
Eric86
Bmw Ci ("min")
Bmw 120dM -07 (min mors)
Har inte så mycket erfarenhet än (18år) men då jag bessökt Carlsson bil (BMW) i örebro får man alltid ett väldigt trevligt bemötande trots min ringa ålder. All heder åt dem..
Jag är också "bara" 18 år, fick trots detta ett oväntat bra bemötande på Lindholms bil här i Umeå! Var sååååå nära att få testa en e60, ända tills försäljaren såg att min lapp var 3mån gammal
"Vi ser helst att du har en målsman med dig" =)
Trevliga var dom iaf!
Motorcentrum är inte lika roliga att hälsa på, där måsten man jaga försäljarna!
Carsteds är också ett "toppen ställe". Dom försökte få mig att låna hem en Mondeo Ghia, sa att jag skulle jämföra med BMW.. =P
Motorcentralen är också helt OK! Har provkört både en ny A6a och A3 Sportback utan att dom har gnisslat!

Har också upptäckt att om man har med sig en kompis av det kvinliga könet så hugger säljarna nästan direkt! Undra varför?

/erik
Englunds bil i luleå: Less på jobbet, drar ut på lunch i vit thshirt och halvslitna jeans. (Till saken hör att jag är 30 pinnar men ser jävulskt ung ut, läs 20+, inte snygg men ung haha)

Iaf, glider in på bmw , ser en helt underbar 328 e46 -98. Drägglar en stund och går fram til säljaren som sitter just vid bilarna. Innan jag säger något frågar han om jag var sugen :D Vad tror ni, en lååång (på hans inrådan) provkörning och 2 dagar senare stod den hemma hos mig... Kul..

Sedan att min saab råkade ha körförbud som jag bytte in (förträngde besiktningen) skrattade han bara åt när han uptäckte.

Ha de gott!
/R
Tillägg: Motorcentrum i skellefteå (saab) skall ni hålla er borta från. Sura försäljare och strul med service nästan jämt. Farsan har satt i system att systematiskt skälla ut dem. Han bara väntar tills de klantar sig... Iofs så är min far född med en ond ådra :P men det behövs tyvärr när man är saab ägare i stan.

/R
D-diddy
Carlsson bil har nog fått en skopa skit fr. BMW sverige eftersom dom över en natt vart hypertrevliga.
Med undantag av en säljare. Han insisterade att vi skulle göra klart affären innan jag fick provköra, vilket jag tyckte var omöjligt eftersom man inte kan förhandla om något jag inte ens vet om jag vill ha. Det kunde han inte förstå. Att lång leveranstid på Z4 var en anledning till att jag inte ville köpa en, förtstod han inte heller.?! vem vill ha en ny Z4 levererad i oktober??
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Evol-79
kan bara hålla med HD91 om att (de jag varit i kontakt med)Porsche center i Borås är grymt trevliga och tillmötesgående.

Bra:
Förenade bil Centrum (BMW), Malmö
Bilia (Volvo), Lund
Stjärnhuset Bil (MB), Kristianstad
Porsche Center Syd, Helsingborg
Porsche center i Borås
RS-bil (BMW), Växjö

Både bra och dåligt, beroende på säljare:
Theanders (BMW), Lund
Paulssons Bil (BMW), Helsingborg
Hedin Bil (MB), Helsingborg
Bil-Gruppen (MB), Lund

Enbart dåligt:
Mercedes-Benz, Malmö

Katastrofalt dåligt!!
Förenade bil Fosie (BMW), Malmö

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Den som inte tror att man kan bli osynlig har inte försökt få kontakt med en säljare på en genomsnittlig svensk bilfirma.

På en och samma anläggning kan bemötandet vara riktigt olika beroende på vem man möter. Bilcentralen i Huddinge är ett sådant exempel. Oftast hyfsat ibland strålande och i bland en katastrof. Borgs Bil i Vällingby har jag goda erfarenheter från liksom Kneippbadens bil i Nkpg, där jag köpte min förra bil.

Hjälpte min mamma köpa en ny VW i somras och det var en mycket blandad upplevelse. Var runt hos några handlare i Blekinge (VAG och andra) och drabbades av både okunnighet, nonchalans och direkt bondfångeri (de lyckades dock inte fånga några bönder den gången.)

Mercedes-Benz i Stockholm är ett kapitel för sig. Anläggningen i Akalla är snitsig, men det är lögn i h*e att ens få köpa en bil där (ändå måste det finnas folk som lyckats). Bernats i Västberga ger ett lite taffligare intryck men de vill i alla fall sälja bilar.

Den skickligaste säljaren jag mött hittills var en ung kvinna på Saab i Akalla som NÄSTAN sålde en 9-3 turbo till mig för några år sedan. Vi pratade inte ett dyft om bilen utan om mig och det är den effektivaste säljmetoden som finns.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.