|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag bytte jag äntligen termostat på min 320i-92 e36 & nu funkar det kanon & det kommer värme som aldrig för men det kommer ej värme när den står på tomgång utan bara när man kör så kommer det värme annars blåser det bara kall luft. Har luftat systemet typ i 10-15 minuter till det kom bubblor och glykol ut ur skruven till avluftningen. Temperatur mätaren stod då rakt upp på det normala. Vad har jag gjort för fel eller krävs det ännu mer luftning av sytemet?? Någon som haft liknande problem & löst det?? Tackar för alla tips & råd Mvh Marconi | |
brattwurst |
Du ska lufta tills det "slutar" komma bubblor,,gasa samtidigt som du luftar, det skall spruta ut kylarevätska. Öppna luftningsskruven ordentligt. Lufta i flera omgångar OBS Med motorn igång. |
|
Bara att lufta vidare. |
|
| hur länge ska man göra det ungefär? | |
brattwurst |
Tills det inte kommer ut några luftbubblor..... |
| När jag kört en stund med bilen så motorn blev varm öppnade jag huven. Märkte då att själva slang från höger som går ut ur termostathuset var vamt medans den vänstra slangen som går ut ur termostathuset var kall och hård. Vad kan detta tyda på? finns fortfarnade lust kvar i systemet eller?? | |
parolof |
ja alldeles för mycket lust i systemet:-) |
brattwurst |
Marconi. Det är "GARANTERAT" termostaten som ej öppnar = ingen cirkulation. Byt termostat eller kolla om den sitter åt rätt håll. Tag bort termostaten lägg den i en kastrull med kokande vatten termostaten skall då öppna helt vid 100 grader. Öppnar den sig ej så är den kass = Byt. Kolla noga ned i kastrullen så du ser när den öppnar som en liten kolv som glider upp på en pinne. |
|
Oki jag har precis bytt termostat, och nu kommer ingen värme vid tomgång fast så fort man kör så kommer det värme som aldrig förr. provat att luftat systemet som jag sagt tidigare i forumet här:) några andra förslag kanske?? |
|
brattwurst |
Kylareslangen innan termostathuset samt den utgående slangen skall båda vara varma. (När motorn är driftsvarm) är bara den ena slangen varm/het så har ju inte termostaten öppnat. Är det en Pirat termostat du köpt..de funkar inte alltid så bra. |
| Nopp ingen pirat del, kanske krävs det mer lusftning av systemet eller?? | |
brattwurst |
Marconi Är båda kylareslangarna varma vid termostathuset ? både ingående samt utgående ? Om den utgående ej är varm så vet du vad som felar. (Motorn skall vara drifsvarm) |
|
Brattwurst Endast den från termostahusets vänstra sida är kall. Och har precis bytt termostat i dagarna. |
|
brattwurst |
Macroni. Men då är ju saken klar: Termostaten öppnar ej. Prova med att köra utan termostat, då får du värme i alla slangarna, samt kanonvärme även på tomgång. (Prova) Personligen tror jag att termostaten sitter felmonterad. |
| Termostaten skall väl sitta med den lilla pilen uppåt eller? om du förstår vad jag menar. | |
brattwurst |
Yes...och pilen skall stå kl 12:00 (Vill jag minnas?) Säkert någon här på forumet som vet ? Testa i vilket fall med att köra utan termostaten på prov. |
brattwurst |
Tycker att motorn borde bli överhettad om inte termostaten öppnar ? går tempmätaren upp på rött ? |
|
Nej den går upp till normal temperatur, mätarn står rakt upp. Ska prova att lufta systemet igen tror jag. Om inga andra förslag finns.. |
|
brattwurst |
Om termostaten ej öppnar, så hjälper det inte hur mkt du luftar. |
| Va? Måste man sätta termostaten i nåt visst läge när man monterar den? Hur i så fall?? | |
| Har precis lyckats att luftat min 320 efter att jag bytt topplockspacknineng!..........fan.........luftat...... e ....nån fel?????? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.