AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.744

ställa upp pumpen på 525tds -95

Sida 1 av 2
hallå...
någon som har en aning om hur man ställer upp bränsle pumpen på min bil??? skulle vara gott o ge den lite mer soppa!!! men hur??? nån??
mvh Tobbe!
Far till BMW och dinglar med en femhundring.
nja, skulle inte tro d... e mekaniker själv... skulle aldrig få för mig o lämna in nått sånt....
gör dom sånt på bmw föresten???
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
varför inte chippa den?

Joakim E
för att den gått 32000 mil.. o så e de mycke dyrare... större rasrisk! kan inte göra d själv (tror ja)
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
min har gått 35,000 och den är chippad, har kört så i 15,000mil utan problem förutom ett turbobyte då den gammla läckte olja.

Joakim E
hmm... oki...
hur mycke gör d i %???
turbon e ny på min =)
ändrar chippet mängden bränsle eller var gör d???
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
micklade dit chippet och stälde laddtrycket, det gör man genom att sätta på ett slang "kors" på slangen som sitter på turbon och ett litet munstycke. tror det var slangen som går mellan turbon och wastgaten.
pumpen är bara justerad elektroniskt.
tja vet inte vad det gör i % men en jäkla skillnad är det

Joakim E
jaha... så den går inte o mixtra me alls utan chipp asså... då får d nog bli d tror ja...
har inte kollat än men e de inte ställbar wastegate på dom?? kanske de inte e.... ingen aning... (än)
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
det tror jag nog det är men tyckte det var lättare med ett munstycke, simplast att få rätt laddtryck på en gång utan allt för mycket skruvandes.
nog går det säkert att mixtra utan chipp men har ingen susning om hur man gör.

mitt chipp är ett "hemma bygge" en kopia av superchip en gammal polare höll på med att trimma volvo bilar för en massa år sen då passade jag på att fixa ett billigt =) rättare sagt han fick lite mat skrovmål så var han nöjd, men nu har den lille skiten slutat med allt sånt.

Joakim E
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Dingle-tobbe

vad du än gör, börja inte mixtra med t-kors och hemmameckade chip å allt vafan det nu kan vara!

Ska du vara säker och få bra resultat, kontakta KCR!
De har en liten låda du pluggar in mellan pumpen och boxen som styr pumpen. Ger ca 30-35 hästar och runt 70-80Nm! Kostar några kronor, men det är det värt! En begagnad box kan du nog hitta för ca 2000kr!

Min bil hade gått 32000 mil när jag stoppade i boxen, nu har den gått 34300.. inga problem.. Men.. tala med KCR, de kanske har andra erfarenheter av din bilmodell!

Har en sådan på min passat -96. Orginal 90hk/202Nm, numera 115hm/270Nm. STOR skillnad! Märker däremot ingen skillnad i soppaförbrukning!

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Du kan även kontakta DieselMeken här på forumet!
Länk

// Erik

----
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Kan man ställa upp laddtrycket vid montering av en KCR box?

Vad är det för ladd original?

Hur fungerar det med automatlåda? Hört att den börjar varva mycket innan den växlar, eller?

Blanka däck AB
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
är ingen fara med ett tkors, bara du inte micklar dit för stort munstycke. och ett "hemma chipp" är ju ingen störra fara om du vet vem som gjort det, tex det jag har är en direkt kopia av superchip finns ingen skillnad i det, problemet är bara att hitta just de sakerna som ska in på chippet.

set annars vanliga sättet att sställa laddtrycket på är att sätta in en ventil i tex kupen de flesta trimfirmor säljer sånna men då är ju risken att man sitter och höjjer det hela tiden och sen har man haveri som följd

Joakim E
Om man nu, av någon konstig anledning, får för sig att slänga på en pysventil ska den vara av "kultyp" samt kompletteras med en turbotrycksmätare.
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Jag köpte box på BSR till min 525 tds -98, fast det var dyrare än 2000

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Camata >> Det går väl inte att sätta en dumpventil på en diesel!? Måste väl ändå finnas ett luftspjäll för det!!!

Tobbemal >> Jag menade en begagnad box..

// Erik

----
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
nej du kan inte stoppa en dump på dessa men han menar nog en såkallad "pysventil" en du reglerar laddtrycket med

Joakim E
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Joakim E >> Du reglerar laddtryckmed en TRYCKKLOCKA/WASTEGATE. En DUMPVENTIL/PYSVENTIL sitter på röret från IC:n till insuget!

Anledningen till att en dump inte funkar utan luftspjäll är att det inte blir nåt övertryck i röret. Övertrycket skapas när man släpper gasen, då stängs spjället vilket alltså skapar ett övertryck som får dumpventilen att öppna och släppa ut trycket. Detta skapar ett pys!

Wastegaten öppnar när turbon vill ladda mer än tillåtet. Hur mycket turbon får ladda regleras bestämmer man genom att spänna fjädern i wastegaten. Däremot är det inte alla wastegates som tillåter att man ställer trycket själv. Då kan man göra som du beskrev tidigare i denna tråd, man sätter en T-korsning på slangen från turbon till wastegaten. Detta lurar wastegaten att tro att turbon inte laddar lika mycket som den gör. Dessutom är det ett väldigt o-precist sätt att ställa trycket. Att dessutom öka trycket utan att låta motorn få mera bränsle är mycket dåligt för motorn då man lätt kan smälta t.ex. en kolv!

// Erik

----
Heinz_killer

När har jag sagt att det handlar om en dumpventil?
Om jag hade snackat om en dumpventil så hade jag väl skrivit det?
...och med en pysventil reglerar man inte laddtrycket, utan man släpper ut en del av luften som går från kompressorhuset till WG:n, vilket gör att WG:n inte öppnar lika mycket som den är inställd för.

Sååå.
Vad har vi kommit fram till?

Jo:
Wastegate reglerar laddtryck.
Dumpventil släpper ut övertryck.
Pysventil släpper ut luften från komp. hus till WG.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.