AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.033

skall importera bil nu i början på nästa vecka. hjälp!

Sida 1 av 2
stimpenbmw
Skall importera en bmw nu i början på nästa vecka.
Hur går det till.
Har läst alla artiklar etc här en vill ändå ha lite hjälp.
Jag köper trafikförsäkring hos länsförsäkringar här i sverige innan jag åker ner.
Jag åker ner.
Träffar han jag skall köpa av.
Vi gör upp affär.
Hur blir jag ägare till bilen? Vad för papper skall jag skriva på? Jag skall väl skriva på det där fahrzeug grejset vad det nu heter. Ägarbeviset.
Vi åker till "Zulassungsstelle" typ TüV eller Dekra (asso e detta deras besiktningsställen eller?)
Så får man röda export skyltar efter ett tag. Dan efter då förmodligen.
Är det sedan klart att köra hem med den?
Vad händer när jag kommer till sverige? Jag kan väl bara köra hem med den eller skall jag rinag efter svenska skyltar eller dessa får jag efter reg besiktningen?

Sedan så e bilen avställd. Men vad jag vet skall bilen vara påställd, försäkrad och försedd med exportskyltar för att komma ut ur tyskland.
Att ställa på den kan väl tysken snabbt göra på TÜV då eller? Kanske tillochmed samma dag jag skall ha den?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ett hett tips är att så länge du är kvar i Tyskland, så håll ett bra öga både på bilen och Fahrzeugbriefet. Det är ganska vanligt att den tidigare ägaren "tar tillbaka" nåt av det innan du hinner lämna landet.

Normalt köper man interimsskyltar i tullen i Sverige, så får du köra bilen hem.

Jeppe
Du behöver ej fixa försäkring innan du åker ner.
Om du köper röda interimplåtar i Svenska tullen för 900:- så ingår 1månads trafikförsäkring.
Tysken behåller sina plåtar och hos deras "bilregister" får du exportplåtar (inkl.försäkring) att använda på resan genom Tyskland. Allt går att lösa samma dag, men det kostar pengar, är omständigt och tar tid, se till att försöka få allt gjort tidigt på morgonen !!

För andra bra tips, kolla Importguiden här på bmwpower.

===========
V8-power
Hej,

det låter dumt att betala för de röda skyltarna...sedan 1 oktober 2001 får man köra en vecka i Sverige på dessa i en vecka. Gällande trafikförsäkringen är det dumt att köpa den i tullen...det är mycket smartare att köpa den av ditt eget försäkringsbolag. Själv har jag LF som HELförsäkrar bilen hela vägen (tror inte stöld ingår i tyskland, belgien etc) för 1500:-

Lycka till!

Simon
Simon

Det blir ändå billigare att köpa röd-plåt för 900:-, du måste ju köpa exportplåten i Tyskland och då ingår alltid försäkring genom Tyskland och Danmark.

===========
V8-power
Ett litet tillägg, enligt EU-regler ska du egentligen kunna köra på den Tyska exportplåten även igenom Sverige, men det begriper inte det Svenska rättsväsendet !!

===========
V8-power
Robert.O
I +tyskland finns det två typer av interimsskylltar. 1 gul , den är till för bruk innon tyskland dvs till gränsen, kom med en sådan till danska tullen och de säger stop.. Sen har vi en röd vilken är dyrare detta är en inrenationell skyllt och gäller i princip i hela europa ink turkiet tror jag. De´nna kan man köra på hela vägen hem .Försäkringen följer skylten , inte bilen , gäller inte skylten i "ausland" gällerinte försäkringen. Köp rött . Vanligast i sverige är att men ser "dumsnåla" idioter i sina nya fina bilar körandes helt oförsäkrat bland stadens gator och torg.(om bara länsman visste) Vad händer om den finniga tonåringen kör på någon forgängare?? Ingen försäkring... Kom nu inte dragandes med trafikförsäkringsföreningen , det är de som står för den röda skulten insverige, har man gul skyllt på en obesiktigad bil i sverige är den obenhörligen oförsäkrad, basta. Annnat gäller efter att den blivigt registrerad, då torde i konsekvensen namn t.f.f gå in eftersom att bilen då är svensk men avställd..

R

stimpenbmw
asso skall jag köpa skyltar i tullen i sverige också?
Jag köper ju röda export skyltar i tyskland. De skall ju gälla i hela EU?
Måste jag först köpa röda i tyskland och sedan när jag kommit till tullen köpa röda svenska skyltar?
Om tullen ej är där vad gör jag då? Kör jag hem med mina tyska skyltar då?
Om jag köper tyska röda skyltar, varför skall jag då köpa en trafikförsäkring från mitt bolag?
Det är ju försäkring med i de röda tyska exportskyltarna.
Robert.O
1. köp en skyllt i tyskland. (uppvisa leg)
2. Lös en interims försäkring ityskaland.
3. Ställa av bilen i Tyskland.

Nu har du två skyltar (tillse att de är röda)
ett brief med en stämpel på som det står "export" på samt en liten grön bok som alla fördragsstater (a.i där bilen får framföras med denna skyllt) uppskrivna samt lite papper som kvittens på försäkringen. Du är även ca 80+80+60 dem fattigare men å andra sida behöver du ingen svensk skyllt eller försäkring. Denna gäller (fritt val men priset påverkas) 2 veckor.

Och du , numer finns det ingen tull vid våra gränser, Schengen kallas det. Tullen gör tillslag inne i landet istället.

Du skall inte köpa någon svensk försäkring, vill du ha högre omfattning än trafik måste du komplettera med detta från ett svenskt men trafikbiten går bra från tyskland.

R

stimpenbmw
Robert O. Jag läste i importguiden att bilen jag skall exportera måste ha export skyltar, vara försäkrad (dessa två fixar jag ju med skyltarna) och PÅSTÄLLD.
Bilen jag skall köpa är nu avställd.
Men skall bilen ämdå ställas av i tyskland då den skall exporteras kan man kanske bara ta bilen till TüV då den e avställd och fixa allt och köra hem.
Eller måste tysken först ställa på bilen för att sedan ställa av den igen när jag skall ha den?
pjotor
Jesperado: Ursäkta, men du skriver att det är "GANSKA VANLIGT" att säljaren snor tillbaks bilen eller fahrzeugbriefet innan man hinner lämna landet.
Är det 50% chans eller vad i h-elvete menar du. Bara för att du kanske har hört talas om det så är det nog inte GANSKA VANLIGT.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Låna tyskens skyltar och kör hem, skicka sedan tillbaka dem till han.
Så brukar jag göra!
Robert.O
För att exportera bil måste man avregistrera inte avställa som jag skrev. förlåt. Stämpeln ibreifen blir tilltrotts densamma. Alltså Köp skyllt (röd) , avregistrera , lös föraäkring, kör hem...

Och du LME , tysken brukar inte låna ut sina personliga skultar till diverse bilhandlare från andra länder.. Kan kosta dem pengar...

R

stimpenbmw
Kan ej låna hans skyltar eftersom den är avställd.
Vet ej riktigt varför men han sa det.

Sedan blev jag konfunderad. I importguden etc snackar man om att få export skyltar på ""Zulassungsstelle" typ TüV eller Dekra".
Men tysken sa att de får jag på ngt som heter "Landratsamt".
Vad är TüV igentligen? Bilbesiktning? Skall jag dit där ens?

I importguiden står det att han köpte en försäkring hos länsförsäkringar innan han åkte. Varför gjorde han det då försäkringen på de röda skyltarna gäller i sverige?
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Jag har aldrig råkat ut för att Tysken inte lånade ut sin skylt.
Han får den 2 dagar senare ju.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det har hänt mig två gånger (en gång lyckades det, en gång försöktes det). Vet flera stycken i min bekantskapskrets som råkat ut för det. Jag jobbar på bilprovningen, och flera av våra fasta kunder som importerar bilar har råkat ut för det. För att använda ditt utmärkta språkbruk skulle jag väl kunna säga att det kanske inte är så satans innihelvetes jävla vanligt, men vanligt nog för att varna en nybörjare för.

Jeppe
Vad blir det för bil?
stimpenbmw
bmw 530 -95. läder, klima, svartmet, 14000mil.
Har du verkligen kollat att det lönar sig att åka ner ??
BMW är ruskigt billigt här hemma i Sverige nu, speciellt E34 !!

===========
V8-power
Robert.O
Landratsamt = statskontoret ungefär.

Tysken måste följa med dig dit, du kan inte avregga hans fördon. Då kan han förklara för kassörskan vad som gäller sen tar hon hand om dig.

Att bilen är avställd hjälper inte, den skall avregistras i tyskaland inte ställas av. Risken är hyffsat stor att de kommer blåsa dig, det luktar mygel, man exporterar inte avställda fördon. De kan ju i praktiken sno till baks bilen efter regbeiktning här i sverige(med nyckel duplett) och kan med sig sina skyltar (som de då ställt på igen) skriva på dessa på bilen och köra hem i sin bil. Har du riktig otur stöldanmäler de bilen efter 3 veckor och din "svenskreggade bil" blir ett "nur scweden farzeug", dvs intepol kommer att jaga dig...

Briefen skall vara stämplad, (export) av tysk myndighet och du skall ha sett att de gör det innan du lämar pengarna.

R
Ps Det finns gott om "nur Suede autos" , de ni

stimpenbmw
Han e inte en bil exportör precis. Utan en privat pers som säljer sin bil. Han hade ej räknat med att en från sverige skulle vilja ha den. Den finns i södra tyskland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.