|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kan behövas några tons downforce....denna lär ju göra jobbet... Synd på en M3 bara... Länk | |
| Håller med dig,förstöra en m3:a så+hur kan man tona bakljusen svarta på en 96:A bra mycke snyggare med vitt. | |
|
Det vore intressant om något oberoende institut kunde göra en studie över hur mycket sådana där groteska "evo-vingar" egentligen förstör bilens marktryck vid högre farter. I min lilla teoretiska värld så behövs det många 1000 timmars forskning och utveckling för att komma fram till hur en vinge bör utformas för att uppnå optimalt marktryck på en viss bilmodell. I sådana här fall känns det snarare som om vingen ger bilen lyftkrafter, alternativt förstör aerodynamiken så mycket att toppfarten sänks rejält. Jag har även hört talas om att någon styling-nisse körde över 200, och flax -så var Evo-vingen bortflugen, och med sig tog den bakluckan. Min, högst personliga och icke vetenskapligt ogrundade, teori/åsikt är således att en eftermarknadsvinge av "universaltyp" förstör bilens högfartsegenskaper ungefär lika mycket som den förstör bilens utseende :) Motargument mottages med glädje! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
känner en kille som hade en sån vinge på sin bil. den tog visst hur mycke mer soppa som helst.. dock upplevde killen mycket mer marktryck. Alpina Power! |
|
| det var det fulaste jag sett.. Den lär ju heller inte göra någon direkt nytta.. | |
|
den räcker inte, man måste ha vingar på dörrarna också, den kommer aldrig att kunna lyfta annars :-) /johan |
|
|
usch!!!!! bjuck!!! "Snabbt ska de gå,, annars får de´va" |
|
| Grymt fult. | |
|
En vinge ger ett drag, oavsett vad. Man får alltid se till förhållandet av drag och downforce. Om vi tar Airforce tex som faktiskt fungerar även om många av er tycker den ser förskräcklig ut, så kan den fungera utmärkt bra på många bilar. Men det kan också bli katastrof. Det beror på vilken vinkel och attack vingen har. Downforce (marktyrck) måste alltså alltid ses i förhållande till draget (motståndet). Summan är att en vinge inte behöver sjukt många timmar för varje bilmodell. Men själv vingprofilen bör det nog läggas några timmar på innan man får till det. Vingen på bilen SER ut att ha ett väldigt högt drag, men det är svårt att säga genom att se på en bild. Alltså, en vinge har i stort sett alltid en hämmande effekt på toppfarten. Men toppfart är sällan allt. Dagens bilar har alltför ofta lyftkrafter vid högre farter. Kan man minska detta till +/- 0 eller - så är det inte fel.Men man får samtidigt se till så man inte tappar toppfart i allt för stora mängder. Att en bil, som Kalle är inne på, tappar vingen vid högre farter är inte otroligt alls. /Anton |
|
|
Jag gillar styling i stort, men aluvingar måste vara nåt av det fulaste nån någonsin lagt på sin bil. Vissa japsar KAN se helt okej ut med aluvinge, men de flesta blir bara löjliga. Värst är det ju om man endast skruvar dit en enorm vinge, utan att modifiera resten av bilen också. Man har ju sett några mindre lyckade vingbilar, renault 19, volvo 340, mercedes från tidigt 80-tal osv. Egentligen är aluvingarna inte ens lagliga har jag hört. Kan skada fotgängare enligt myndigheterna. Om de dessutom lossnar i 200 knyck kan de säkert bli rätt farliga... :/ |
|
| vingen smälte ju verkligen in... lr kansk inte ;o) hehe groteskt | |
| I minsta laget, varför inte löpa hela linan ut?:) | |
|
Haha det där kan faktiskt vara mkt farligt om man kör i riktigt höga farter eftersom den förmodligen genererar ett alldeles för stort marktryck på bakaxeln (om det inte finns en motsvarande spoiler fram)och därmed tappar framhjulen nästan allt marktryck dvs kontakten med vägen.. Kul att märka att den bara understyr när man ska ta en kurva i glada 250 t.ex.. =/ Om man ska använda bilen på riktigt så borde man veta vad man klistrar på för grejjer.. |
|
|
kan dessa groteska skapelser som påstås ge 20 hk verkligen lagliga? 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
skinkan; Blev nyfiken bara: hur ser du att det är en -96:a?... (Har ju ägt en dylik, men vet tyvärr ändå inte...) |
|
haimaul |
Varför måste dom... Länk __ When in this charming car, this charming man... |
|
sani. Jag läste det i annonsen på blocket"m3 96:A för 99500kr" färgen var technoviolett den kom väll 96 oxå? |
|
| de liknar en snöplog | |
|
Hur reagerar SBP om man kommer med en sådan hemsk sak på bilen? 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
| Men fyf*n va fult! Hur kan man förstöra en snygg bil så där. | |
| Okunskap kallas det... ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.