AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.885

Kännsligt Antispinsystemet E39

Sida 1 av 2
Jag tycker antispinnet är lite väl känsligt på min bil, går det att justera?

Nu när ja kör med mina nya vinterdäck och gör en kickdown tex vid omkörning så blinkar lampan trots att väglaget är torrt
Lite farligt när man vill komma om snabbt och motoreffekten bromsas.

Har fått för mig att lite motorstarkere bilar är mer kännsliga då gummit på däcken rör sig vid acceleration...
Nån mer än jag som känner igen problemet på E39?

Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Hej har du helt nya vinterdäck är de ganska hala och behöver köras in.
Däckhandlaren säger ca 100 mil innan de är helt inkörda.

Om jag förstått det hela rätt är det någon form av Silicon som hänger med från tillverkningen som måste slitas bort.

Själv fick jag en rejäl sladd på torr asfalt i en kurva strax efter att jag monterat ditt nya bridgestone odubbade vinterdäck.

Men efter att ha kört in dem tycker jag de känns riktigt bra…
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fullt normalt med ASC blinkande med vinterdäck även på torr asfalt och högfart vid häftigt gaspådrag. Anpassa körsättet efter förutsättningarna så är det inget problem.

///MVH Hasso
Länk
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
klart bättre att ASC ingriper och gör omkörningen odramatisk än att få en sladd. Sen är det faktiskt inte alls så brutalt ingrepp som vissa försöker få det att låta som när antispinnen går in. Du får det att låta som bilen dör.

Har kört hårt på bana i vått väglag och kan säga att ASCn inte alls jobbar i onödan utan är helt perfekt. Nästa gång ASCn hoppar in vid en omkörning så ska du helt enkelt bara låta foten vara kvar med plattan i mattan och låta bilen accelerera så gott den kan, troligtvis hade det inte gått bättre utan den heller.
Men jag tycker det är jäkligt störande när det är torrt väglag och 5+ ute och skall göra en snabb säker omkörning på vägen i 80-90km/h när motoreffekten helt plötsligt bromsas när man ger på gasen...

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Jag tycker att DSC'n på min bimmer fungerar föredömligt
men om du inte tycker om det så kan du ju alltid koppla ur
den.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Tyckte också det var jobbigt på min 525i -01 med vinterdäck (dubb, GY UG500, 205:or). Snustorr asfalt, ändå ströps motorn när man gasade lite. Kopplade ur skiten när det var torr vägbana.
Har inte märkt samma fenomen på e60 med 225:or (ännu iaf).
mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Den ingriper inte i onödan... ingriper den så har du fått hjulspinn... och bara för att du kopplar ur den så accelererar bilen inte snabbare för det... du kanske börjar spinna mer men det går inte fortare för det.

4 Cylindrar är 2 för lite!
Hjulspinn från 100-150km/h det var inte illa hehe, men ja tror att systemet är såpass kännsligt att det känner av när gummit rör sig såpass mkt som det tycks göra vid acceleration med vinterdäck...
Omkörningarna går betydligt fortare när ja kopplar ur Dsc iallafall.

ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Mugge>> Jo tyvärr är (var) det så!. Vid starkt gaspådrag från 70-80km/h på torr asfalt så vore det kul om den var så stark att den orkade spinna loss men så var inte fallet. Alltför känsligt system, i kombination med nya mjuka däck är dessvärre närmare sanningen.
mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
om gummit rör sig så måste det ju resultera i obalans eller?

4 Cylindrar är 2 för lite!
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Mugge>> Nej, det är väl inte nödvändigt. Om gummit/sajpningen rör sig i "längsled", dvs vrider sig ngt kring fälgen, alltså. Som bakdäcken på en dragracingbil i startögonblicket (inga övriga prestandamäsiga likheter:)). Detta är iaf förklaringar som BMW gett på mitt missnöje då jag hade bilen. Alltför känsligt system är väl slutsatsen.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ni som tycker att er antispinn griper in vid rätt ögonblick, vad händer om ni kopplar ur den på motorvägen en torr fin dag med bra grepp. Drar era bilar loss in en burn i 100 km/timme?
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
BMW_MAN:

Ja för F-N den är helt grym. Det bara matar på med riktiga kron-ställ. Bilen som är så tyst och välisolerade lurar frugan som brukar fråga när ovanstående fenomen händer:

- ursäkta mig! men rörde sig inte bilen lite konstigt nu?

Varpå jag svarar:

- Nej då, vägen är lite spårig just på den här sträckan.

Frugan svara:

- Ja jag tänkte väl det....

Ett typiskt exemple på en vanlig dag för en BMW ägare.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det måste vara en 518 du pratar om. :-D

Nej, skämt åsido, jag har själv retat mig på antispinn som går in allt för tidigt, håller den på och joxar vid omkörning i 70 km så är den definitivt för känslig...
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Men bromsar den verkligen motorn så mycket då?
Är det inte bara lampan som signalerar att systemet är med och håller lite koll på dig?

Har en 528 som visserligen inte blinkar i 100km/h på torr väg. Men vid en vanlig acceleration från rödlusen eller liknande upp till ca 70km/h och HALT väglag kan den blinka ganska friskt utan att jag upplever att den stryper motorn så mycket. Att den stryper motorn känner jag nästan bara när det är riktigt halt och just när jag ska iväg, när man står och spinner alltså.
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Hej! Jag kan hålla med om att systemet verkar vara väldigt känsligt! På min 540 så börjar lampan blinka vid omkörningar eller om jag håller full gas tex på trean och fyran (jävlar om bilen orkar spinna då!). Torrt väglag och åtta grader varmt med. Om jag samtidigt som lampan blinkar trycker ur ASC så drar bilen bättre och inte får jag nå hjulspinn heller. Gjorde märkning på däck och fälg för att se om fälgen hade vridit sej i däcket men det sitter precis lika.
Däcken är dubbade 225/45 17. Så inte vet jag om det är nå fel eller bara känsligt system? /Janne
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det finns inga känsliga system, bara känsliga förare.... ;-)
*Springer iväg*

Dubbade vinterdäck spinner ganska bra så det har man varit med om ett par gånger, men det är inget jag tycker är för känsligt.
På sommaren är det aldrig något problem längre.
Så det kanske är olika mellan däck helt enkelt och inte systemet i sig?

/Hammar
Ve
121
VeeEight
318im cabbe -93 E30
den sissta E30:an
530i -94 V8 i molekyler
328i -98 åxå i molekyler
318is -89 åxå i molekyler
530ia -03 Touring
oftast när det gäller vinterdäck så rekomenderar däckshandlaren att använda smalare däck än sommardäck, plus att man går upp en dimension på höjden. dessutom så har du som oftast en mjukare gummiblandning i vinterdäck. Detta tillsammans gör att ett vinterdäck rör sig mycket mer än ett vanligt somardäck.

Det vrider sig inte i fälgen utan gummit i sig vrider sig...

Antispinnet är så pass känsligt att ett bakdäck bara behöver vrida sig en tusendel extra mot de andra för att det skall ge en signal till datorn.

Är detta bra eller dåligt???

jag kan säga som så att BMW:s antispinn inte bara ser till att sluta spinna, det är så väl fungerande att det till och med i de flesta fall klarar att häva en sladd pga att det reagerar så snabbt...

vill ni ha ett antispinn som inte reagerar snabbt. köp då en ford eller nå annat skräp. BMW:n räddar liv.

slutligen kan jag säga: om ni tycker att det blinkar utan anledning så köp bättre däck. man har nu konstaterat att man inte alls behöver det gammla systemet av vinterdäck där dom va smala som cykel däck bara för att man inte skulle få planing i snömoddet. dom moderna (lite dyrare kvalitets) däcken är nu lika breda å låga som sommardäck tack vare designen som för undan slask å mod vilket medför att däcket vrider sig mindre.
Tycker inte att 215/55-16 är spec smalt...
Gislaved Nordfrost3 dubbat kör ja på och tycker lampan blinkar jämt så fort ja kör om en bil på vägen...
Värre ju fler plusgrader det är ute har ja märkt...

Problemet har även Mercedes har ja hört... Är det så att bakhjulsdrivna bilars system är hårdare ställt tror ni?
Kompisen åker Volvo V70 och har aldrig märkt nåt sånt på sin bil säger han..

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
m-julle. Fullt normalt :) det blinkar då och då här med :))
Har för mig att jag läst ett servicemeddelande där det förklaras som fullt normal pga vinderdäckens mjukhet balnd annat.
Finns egentligen ingen anledning att köra på så att lampan blinkar, dels för vinterdäckens slitage, samt att griper systemet in så "gör man nått fel", :)) inte heller!!

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.