AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.698

En cab fråga till!

Sida 2 av 2
ha
184
hakgle
325i Cab -92
635CSi -85
Molle:

Visst går det att eftermontera en EM-sufflett på en bil före -91. Vad som talar mot det är kostnaden.

Det finns en komplett eftermonteringssats för EM-sufflett. Enligt min prislista kostar den cirka 1800€, här ca 2000$ Länk . Med lite arbetskostnad är totalkostnaden troligen uppe i nästan 20.000 kr.

Att köpa delarna lösa tror jag innebär närheten av personlig konkurs. Jag vet att enbart suffletten utan bakruta kostar 18000 kr. Motorerna går på ca 10000 tillsammans. Bakrutan ungefär 3000 kr. Till detta ska läggas alla smådelar, elektronik, byta klädsel i kofferten och sidopanelen på vänster bak. Hela kitet inklusive arbete borde dra iväg uppåt 60000 - 70000 kr.

Jag vet inte hur ’komplett’ eftermonteringssatsen är. Jag tycker 1800€/2000$ låter billigt med tanke på att bara de två motorerna kostar 900$ tillsammans. För de övriga delarna som behövs finns ju bara kvar 1100$. Jag tror inte att det kompletta eftermonteringskitet är så komplett. Chansen att någon gjort en eftermontering av el-sufflett är inte så stor. Det var detta jag menade.

Det enda ’bevis’ jag har för att det fanns EM-suffletter före 09/90 är att jag kört en 88:a. EM-sufflettens funktion på den var exakt samma som på min 92:a. Dock kan det ju vara så att suffletten är eftermonterad på den jag körde.

Vad gäller instruktionsboken kan jag säga att jag mailat mina sidor om elsuffletten till en hel del människor som vart förbannade för att deras instruktionsbok inte nämner ett dyft om elsuffletten. Om deras bil tillverkats efter 09/90 och deras instruktionsbok tryckts före (09/90) vet jag inte så där får vi ingen hjälp.

Vad gäller ETM håller jag med dig. Inga elschaman på elsufflett för 91. En annan sak som talar mot att det finns bilar före 91 med fabriksmonterad EM-sufflett är en servicebulletin som gavs ut i april 1991. Den har nummer 54 01 91 (2112) och börjar så här:

“An electromechanically operated convertible top mechanism has been developed for the E30 (3-Series) convertible, which allows the top to be lowered or raised without leaving the driver's seat. Other than lowering/raising the windows and releasing/fastening the front of the top frame, operation of the top is accomplished pushing one button.

Visually, the soft top is virtually identical to the manually operated top, with the only changes being the addition of spring rods to aid in proper folding of the top material as it is being lowered into the storage well.”

Å andra sidan finns det inget i ETK:n som tyder på att bilar före 09/90 inte kan ha EM-sufflett.

Jag börjar också misstänka att EM-sufflett inte fanns före 09/90. Förutom då den 88:a som jag kört och nästan köpte…

Den tillbehörslista som du har från 1990, är det en lista som visar eftermonteringstillbehör eller en optionslista vid nybilsköp?

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Pirelli: Jovisst är det möjligt att du kan ha en sufflett från en
elcabbe (även om sannolikheten inte är stor eftersom
det var ganska sällsynt) men jag kan inte alls se varför det
skulle vara orsaken till att det inte funkar. Jag vet inte vad
det kan vara för fel utan att se den i verkligheten, kanske är
ställningen skadad eller skev på något sätt?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
hakle: tack för uttömmande svar. Ja jag vet ialla fall att den
stora sufflettmotorn gick lös på 5600 kr för ett år sen eftersom
jag fick byta den. å andra sidan bytte jag den själv så jag
slapp i alla fall felsöknings- och arbetskostnad.

Med tanke på texten i servicebulletinen verkar det som om
den introduceras under 90 och det stämmer ju med införandet och instruktionsboken och ETM. men det återstår att se hur
det ligger till. Det är ju rätt sent att införa en sån dyr utrustning
till årsmodell 91 om man planerat att modellen ska läggas ned
2 år senare. fast iof sig kom ju faceliften 91. (Något jag funderat på, varför väntar man med cabfaceliften till nästan 3 år efter att
den kommit på sedan???)

Listan jag har är gäller eftermonteringstillbehör för 1990 och
den är kopplad till denna katalog Länk
fast för 1990 som sagt. Allt som finns i katalogen är prissatt.
Men katalogen innehåller kanske inte allt som man kunde
köpa i ETK?
ha
184
hakgle
325i Cab -92
635CSi -85
Molle:

Att faceliften på cabbarna kom 3 år efter sedanerna ingår nog i BMW:s strategi. Cabbarna kom ju i produktion 3 år efter sedanerna. BMW:s taktik för att hålla intresset vid liv för en modellserie är ju att göra något nytt i stort sett varje år på modellserien. När en ny modell kommer så släpps först 4-dörrars, nästa år kankse det är touringen, ytterligare ett år senare cab + coupé. Parallellt med detta kommer det starkare motorer för att hålla uppe/öka intresset. Därefter är det ju i princip dags för facelift på den först släppta modellen.

Det kan vara beräkning av BMW att ge E30-cabbarna el-sufflett till faceliften för att hålla intresset vid liv de sista produktionsåren.

Jag har inte kollat igenom hela katalogen som du länkar till men visst tycker jag det ser ut som om det finns mer tillbehör i ETK:n.
EL
34
EL
325i Cabrio -90
molle325 skrev:
>Men vad är det som talar för att em sufflett fanns
>09/90 och tidigare på vanlig E30 egentligen?

Vet inte om frågan fortfarande är aktuell längre det är ju en ganksa gammal tråd ;-)

Min bil är i vilket fall bygd våren -90, 12.03.90 står det under baksätet (vad det datumet står för förstår jag inte riktigt). Det står också tillbehörskod 0375. Men mycket riktigt så står det inget i instruktionsboken om elsufletten och beskrivningen på insidan solskyddet är också för manuell suflett.
ha
184
hakgle
325i Cab -92
635CSi -85
375 är ju mycket riktigt svart EM-sufflett.

Är du säker på att bilen är byggd på våren 90? Kan det inte vara så att 12.03.90 ska tolkas som december 1990?

Har du dom 7 sista siffrorna i chassinumret så är det lätt att plocka fram vilket som gäller för din bil.

Håkan
EL
34
EL
325i Cabrio -90
Säker är jag ju inte men jag tror inte tyskarna kör med amerikansk datum? Om man slår in den i datorn står den också att den är byggd på våren. Den har ju gamla snygga utseendet. Men eftersom 902 tydligen var nån sorts pressupvisningsbil så är det kanske förklaringen.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
EL: Stämmer som Håkan skriver. Helt klart är att EM suffletten kommer som extra nån gång under 1990, frågan är bara när. EM suffletten kom 03/90 som standard på M3C så 03/90 kan det ha varit tekniskt möjligt att beställa EM sufflett till en 325:a. Men EM sufflett finns inte i extrautrustningslistan från 01/90, dock finns den med 09/90. Kanske skulle din bil visa den nya EM suffletten för pressen eller i broschyrer? En sån bil borde i så fall komma på våren 90. Kolla när din bil är tillverkad på www.realoem.com

För övrigt, den tidigaste 325iC som EM suffletten kom som standard på är den första M technic versionen av 325iC med kod 798 som tillverkades i omkring 250 st perioden 05/90-09/90.

/molle
EL
34
EL
325i Cabrio -90
Det var den sidan jag använt och min bil är byggde 03/90 enligt den. Inte konstigt om en pressbil har den ny fräcka elsuffletten även om man inte kunde beställa den ännu. Eller så gick det att beställa den fast den inte hunnit in i listan.
EL
34
EL
325i Cabrio -90
Men min elsuflett funkar inget vidare. Den vecklas inte ihop nog mycket utan man får hjälpa till och trycka ner den lite. Kan man koppla bort den och använda den manuellt? Vill ju gärna undvika att knäcka motorn eller något annat i mekanismen. Tänker mig att om man tar bort de två stagen från motorn så går det att fälla upp och ner manuellt. Fast hur gör man då med suflettluckan? Kan man köra upp och ner luckan med knappen och fälla sufletten manuellt utan att man sabbar något? Nån gång när jag får mer tid så kan jag ägna mig åt att få det att funka som det ska men jag har rätt mycket att göra och vill kunna köra med taket nere.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ja om den går trögt är rådet att inte köra med den, bara en tidsfråga innan något dras sönder! Det låter som den är dåligt injusterad om den inte vill gå ner.

Visst kan du koppla bort de två stagen till sufflettställningen och köra manuellt med suffletten och elektriskt med luckan.

Minst spänning i de två stagen brukar man få om man stannar i det läget när luckan är helt öppen och suffletten uppfälld med bakre bågen nere. Då kan man kliva in i baksätet och lossa stagen därifrån. Är det mycket spänning så det inte går att få av stora staget, kör motorn lite fram och tillbaka med knappen i detta läge tills du hittar ett läge då det går att få av.

EL
34
EL
325i Cabrio -90
Jag har nu tagit bort de två stagen men jag får fortfarande inte sufflettluckan att stängas helt om man inte står och hänger på den, speciellt med suffletten nere. Går det att justera något så att den går i lås åtminstone? Det mindre staget fick jag inte loss den främre delen av, hur sitter det fast? eller det kanske får sitta kvar där.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Hur är det när suffletten är uppfälld och sufflettlådan tom? Kan luckan stänga och låsa ordentligt då, eller kan du lyfta upp/öppna luckan för hand lite i framkant?

Om ja, då behöver luckan justeras. Det finns en mängd justeringspunkter mikrobrytare, vajrar, stag och man får gå stegvis fram. Du kan se en stegvis procedur på Länk
Börja med att kolla vredet som sitter på insidan av sufflettlådans bakre vägg.

Om nej, då är det suffletten som inte är tillräckligt hopvikt som gör att luckan inte kan stänga.

Du menar stag nr 2 eller kanske vred nr 4 Länk

Vred nr 2 sitter med sprint om jag inte minns fel. Men du kan låta det sittta kvar om du vill. Linda in staget i något mjukt tyg och tejpa runt om så att det inte skadar lacken i sufflettlådan.

Vred nr 4 sitter med en vanlig skruv med en specialskalle med två hål i. Kommer inte ihåg om den är väster eller högergängad. Men låt den sitta kvar. Ta däremot bort vred nr 18 annars kan nr 4 skadas om de hakar i varandra.

EL
34
EL
325i Cabrio -90
Nr 2 menade jag. Tog bort nr 4 och lät 18 sitta kvar. Skruv nr 17 hade gängat upp sig och skruv nr 16 har gått av. Nått av vreden såg sletet ut, tror det var nr 18.

Nr 25 är det instruktionen som sitter i solskyddet? Jag har en instruktion för manuell sufflett. Undrar vad man ska med den till i en bil med elsufflett, den förvirrar ju mer än den hjälper.

Den har svårt att stänga sig både med suffletten uppe och nere. När suffletten är uppe låser luckan om man trycker ner lite försiktigt i framkant, det funkar inte med sufletten nere. Hur får man ner suffletten mer? Får försöka justera in luckan och se om det funkar då.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ja det går lika bra att ta bort 4 istället för 18. Bara ett av dem kommer väck så att de inte fastnar i varandra ifall sufflettmotorn (vred nr 18) skulle gå igång.

Ja nr 25 är instruktion som finns på fyra olika språk. Den är inte samma som instruktionen för manuell.

Eftersom den stänger dåligt även med tom låda är det luckan du ska justera i första hand (se tidigare länk). Luckan brukar hjälpa till att trycka ner suffletten den sista biten så det är helt ok så länge det inte är större krafter som krävs.

Man kan justera suffletten själv men det är betydligt jobbigare än luckan eftersom det innehåller en mängd inställningar. Blir det fel kan man lätt dra sönder axeltappen till vred nr 4 (=dyrt). Om vi får ork så kommer en instruktion på websidan efter sommaren.

/molle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.