|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hundrar om något vet lr kanske har en liten filmbit där man ser när någon fäller en cab på en E30?!? Har ett litet problem med min cab (tror jag) lr så e jag bara förbannat oteknisk när det kommer till den biten, Men problemet är iallafall att när man ska fälla cabben så hamnar själva cabtyget ikläm i framkant!! Man vilj ju gärna inte tvinga ner tyget då plastrutan kanske kan ta skada av våldet... Tacksam för svar! ___Piff___ sex är bra, sex har jag under huven på min bil =) | |
-BeeMWe- |
Det händer. Har du problem med att få ned caben nu kan det bero på att rutans plast blivit hård. |
|
Vet att cabben är ny! därför har jag inte lust att förstöra den!! ___Piff___ sex är bra, sex har jag under huven på min bil =) |
|
|
Du har manuell sufflett? Hamnar ikläm mellan vad då? Främre väggen till sufflettlådan? Sufflettluckan när den stängs? eller? Enligt instruktionsbok ska du fälla ned den bakre bygeln först i sufflettlådan för att sedan komma efter med resten av suffletten. Fäll inte ned suffletten utomhus när det är kallare än 5-10 plusgrader! Bakrutan kan spricka i ett nafs. Dyrt! Det hände mig, men som tur var skulle sufflettyget ändå bytas månaden efter. |
|
| molle, pratar du om E30 cab nu? | |
|
Jo jag har en E30 med manuell cabbe, som sagt tyget kläms i framkant av sufflett lådan (den hänger NÄSTAN ut över ryggstödet på baksätet) Men vet inte om man bara ''knöar'' ner tyget? vill lixom inte göra det!! ___Piff___ sex är bra, sex har jag under huven på min bil =) |
|
|
Anders: Ja e30 Pirelli: Det låter som om tyget viker sig åt fel håll. Tyget som är ovanför framstolarna ska vika sig bakåt innan det åker ned i sufflettlådan. Du har väl spännband på insidan taket (ser ut som bilbälten). Det finns en push up funktion hos dessa som ska putta upp tyget ovan framstolarna så att det sedan viker sig bakåt. (rätta mej någon om jag har fel - dessa finns väl även på manuell?) Hursomhelst det kan inte vara svårt att puffa tyget bakåt med ena handen medan du håller på att fälla ned suffletten i lådan med den andra handen? eller? När suffletten väl är i lådan är det ju försent för att greja till tyget, menar jag |
|
|
det är något som liknar bilbälten men om dom är i funktion vet jag inte men det bör dom kanske, sen är det någon push up funktion du pratar om?! e det ett stag som går från sida till sida undet cabben? Ska testa imorn o fälla cabben medan jag puttar undan tyget o se om det känns rätt! tack för bra förslag! ___Piff___ sex är bra, sex har jag under huven på min bil =) |
|
|
1. Öppna handtagen under solskydden och öppna taket ca 15-20 cm i framkant och lämna det så. 2. Kolla sedan in spännbanden som går nästan precis ovanför huvudet på föraren och framsätespassageraren. Spännbanden ska då böja sig uppåt i en båge för att bidra till att tyget trycks uppåt. Detta puffande uppåt bidrar sedan till att tyget just här viks bakåt innan den sista delen av suffletten åker ned i sufflettens låda. |
|
|
Är det någon som vet om själva cab ställningen skiljer sig ifrån en manuel till elmanövererad? tror att jag har fått oturen att någon har monterat fel cabbe på min pärla!!! :s ___Piff___ sex är bra, sex har jag under huven på min bil =) |
|
|
Exakt vad som skiljer dom åt vet jag inte. Jag vet däremot att det är olika ställning för manuell respektive el-cab. Det är t.o.m. olika sufflettyg. Håkan |
|
|
kan jag ha fått fel ställning på min bil då?? :s Tack för svar!! ___Piff___ sex är bra, sex har jag under huven på min bil =) |
|
|
Rent teoretiskt är det väl möjligt att någon bytt ställning på din bil. Men varför tror du det? Funkar det inte om du gör som molle beskrivit ovan? D.v.s. hjälper tyget att vecka sig åt rätt håll. Du behöver troligen bara trycka tyget uppåt innan du fäller cabställningen. Du hjälper alltså spännbanden på traven lite. |
|
|
Jag vet att cabben är bytt på bilen (dessutom inte insjusterad) och den tidigare ägaren säger att han har fält cabben två gånger MED problem! Men hur vet jag om det är en eljusterad cabbe igentligen? ___Piff___ sex är bra, sex har jag under huven på min bil =) |
|
parolof |
det heter sufflett, inte "cabben" eller "cabbe" |
|
Har du (eller har haft) el-sufflett så kan jag garantera att den monterades dit på fabriken. Vad som kan ha hänt är att det funnits el-sufflett från fabriken men att den konverterats till manuell p.g.a. krångel. Du kan kolla detta genom att ta bort klädseln i kofferten under sufflettluckan. Där ska du då kunna se att två motorer suttit monterade. En i mitten och en till höger. Du ser troligen också en svart låda bakom den högra motorn. Detta är styrningen till el-suffletten. Ett annat sätt är att ta bort baksätets sittdyna och vända på det. Där ska tillverkningsordern för din bil sitta. Längst ned finns koderna för extrautrustning. Har den monterats med el-sufflett från fabrik ska du hitta någon av koderna 0375, 0376 eller 0377. Koderna 0370, 0372 eller 0373 är för manuell sufflett. |
|
|
Det kan inte vara någon som helst skillnad att öppna/stänga suffletten för hand oavsett man har el eller manuell ställning. När jag smörjer min ställning kopplar jag bort sufflettmotorn och öppnar och stänger för hand /funkar hur bra som helst. Sufflett tyget på elsufflett har en extra tråd i tyget (som jag inte tror fanns på manuella!). Öppna taket i framkant och lyft upp det 15-20 cm. Det finns 4 stag på takets insida som går från sida till sida. Det första vid solskydden det sista vid bakrutans överkant. Mellan det första och andra staget (ovanför huvudena på dom som sitter i fram) ligger en tunn metalltråd inne i sufflettyget som går från sida till sida. Den har en krok i ena änden (ofta förarsidan) och drar man i denna kan man dra ut metalltråden från fåran i tyget. Tråden ett par mm tjock och ca 1 m lång och böjd som en banan. Böjen ser till att tyget mellan första och andra staget viks rätt när suffletten åker ned. Står böjen fel så viks tyget fel dvs framåt och ut över baksätets ryggstöd. Dra ut tråden och vrid på den så att böjen puttar rakt uppåt eller snett framåt och putta (försiktigt) in den i sufflettygets fåra igen. Prova att cabba ned och justera eventuellt igen. Med tiden kan tråden flytta sig i tyget så att man får då och då justera tråden rätt. (Hittar du ingen tråd i tyget mellan första och andra staget är jag säker på att ditt sufflettyg är till en manuell.) |
|
|
hakgle: hur kan du veta att en elsufflett monterats från fabriken, trots att det fanns som extra tillbehör? Varför kan man inte eftermontera elsufflett på en bil före 1991? Jag har inte hittat något som talar för att em elsufflett fanns från fabrik före 90. Har bara sett saker som talar mot detta t.ex. E30 instruktionsboken -90 såväl tysk som svensk har ingen beskrivning för elsufflett utan det tillkommer med 2-3 sidors tillägg som följer beskrivning för manuell from tryck 09/90 Varför finns det inte med under åren 87, 88, 89 i E30 instruktionsboken om det fanns att få? ETM elschema för E30 har inget schema för elsuffett före -91 Jag har en tysk E30 tillbehörslista från 1990 (cab före facelift) med alla E30 tillbehör i tyska DM priser. Ingen elsuffett finns med i denna lista. Jag har dock M3 broschyrbevis på att eh suffletten fanns på M3 from 88. Men vad är det som talar för att em sufflett fanns 09/90 och tidigare på vanlig E30 egentligen? |
|
|
spela roll om det finns el cabbe inna 90 men min cabbe är ny bytt o det kan ju hända att den är bytt till en el cabb fast utan eljustering!!! grejen är bara den att allt rör sig fel vid fällning av cabben!!! ___Piff___ sex är bra, sex har jag under huven på min bil =) |
|
| ha lite problem när jag fäller den också..får alltid tvinga ner den i framkant med händerna..så det är nog ganska vanligt | |
| pirelli86 : Mailade dig angående den silverlackade huven till e30. Hör av dig till min mailadress om du fortfarande har kvar den och ska sälja : m_johan@hotmail.com | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.