|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej, jag importerade en BMW 1995 från Belgien, jag fick göra ett körprov i jordbro vilket kostade 10875 kr. Nu fick jag ett brev från en advokat som stämt staten och fått rätt. Han vill att jag skriver på en fullmakt så ska han driva mitt ärende och för detta vill han ha 50 % av pengarna han lyckas driva in. Är det någon här som har någon erfarenhet av detta? Om JK anser att fel begåtts borde jag väl kunna driva detta själv? Någon som gjort det? Någon som är i samma sits? | |
| Det låter mer som en bondfångare, tycker jag. Hur har han fått tag på ditt namn & din adress? Vad är det du har råkat ut för, som är så lukruativt att han är intresserad? | |
|
Svenska advokater får inte jobba för "provision" på skadeståndet. Detta är totalbluff! //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Har även jag fått ett brev från dem. Låter dem gärna försöka få tillbaks pengar som jag betalt för avgastester mm. Om man läser breven så framgår att det ej är advokaten utan ett företag som anlitar en advokat för att föra ens talan och få ev provision. Har varit i kontakt med advokaten i fråga och allt verkar ok så långt. har gett dem fullmakt att föra min talan. Det går säkert att föra sin talan själv men detta lär nog ta ett tag och när det inte handlar om mer pengar så är det nog inte värt besväret att själv sätta sig in i allt detta. |
|
| Men vad handlar sakfrågan om egentligen? Vad är det man kan stämma staten för? | |
|
Sakfrågan gäller att staten tvingade bilimportörer som importerade bilar efter 1 jan 1995 att genomföra ett avgasprov. Detta var i strid med EG-rätten. I ett mål har nu JK betalat ut 3 489 031 kronor till ett företag som företräder bilimportörer. Jag har ca 35000 kr att kräva in och tycker inte att det är lite pengar som vissa gör, istället kommer jag att driva detta själv och se vart det hamnar. Angående adresser mm. är det offentlig handling som det bara är att begära ut. Fortsättning följer... |
|
|
Är det reglerat vem som står för rättegångskostnaderna om företaget/advokaten förlorar? Om det redan har processerats kring ett sådant fall borde det vara prejudicerande och då finns det egentligen ingen anledning att låta ett företag sköta den processen igen...känns spontant sätt inte så seriöst upplagt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Stog nått om detta förra veckan i lokalpressen där någon fått tillbaka pengar som staten felaktigt tagit ut i avgifter när han importerade en bil i början på 90-talet. Det hade nått med avgasreningssystem mm mm som kostade en massa extra pengar helt felaktigt pga fel EU -regeltolkningar bland annat, orkade inte lusläsa artiklen. ///MVH Hasso Länk |
| Johan B, precis min åsikt! Varför ska jag betala advokaten 50 % för att kräva skadestånd då det redan finns ett prejudicerande fall? Jag ska kontakta JK idag och yrka skadestånd, av en händelse var jag på en endagskurs i jobbet förra veckan som rör just skadeståndsansvaret för kommuner. Kan bli bra med de kunskaperna nu. | |
|
Vad är det byrå och vad heter advokaten som har kontaktat dig? Och vad är det för prejudicerande mål ni talar om - har ni målnummer? Intressanta teorier kring prejudicerande mål förresten. Tänk, har vi bara ett prejudicerande mål i bagaget så vi avskaffa stora delar av rättsväsendet i ett huj. Jag menar: "Om det redan har processerats kring ett sådant fall borde det vara prejudicerande och då finns det egentligen ingen anledning att låta ett företag sköta den processen igen...känns spontant sätt inte så seriöst upplagt!" |
|
|
Johan B's fråga känns som väldigt intressant i sammanhanget. Om advokaten står för rättegångskostnaden vid en ev förlust så är kanske 50% en vettigt "riskpremie". I utlandet är väl detta mer eller mindre praxis, vet ej om det är otillåtet i Sverige som någon skrev ovan men skadestånden är ofta så små att advokaterna inte vill göra denna typ av deal. Jag skulle nog hugga direkt på erbjudandet OM de står för kostnaderna vid en ev förlust. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Joxxe" Vad har du lagt ut 35000 kr på? Tycker detta verkar vara en mycket hög summa och skulle gärna vilja veta vad du räknar in för något. JohanB" Företaget som anlitar advokaten står för kostnaderna. Ang kostnaderna så tycker inte jag att det mer än rätt att vi delar på det då jag aldrig hade fått vetskap om möjligheten utan deras hjälp. För min del handlar det endast om ca 5000 kr så det är ju inga jättebelopp precis. Jag tror även att det finns en gräns på vad de betalar ut. Om jag skulle driva mitt själv skulle det nog kosta mer än att låta företaget ta hälften av ev skadestånd. |
|
|
Precis som sagts tidigare så kan en svensk advokat inte jobba för "provision" på skadeståndet. Det är däremot vanligt i USA, som ett exempel. Jag tycker annars ppeellee är inne på rätt spår. Nu känner jag visserligen inte till sakfrågan i detalj - utan förlitar mig endast på andrahandsuppgifter - men erfarenhetsmässigt så är det svårt att driva en juridisk process utan rätt bakgrund. Det blir väldigt lätt fel och så står man med brallorna nere. Jag är fortfarande mycket nyfiken på vilken byrå och vilket ombud det är som driver frågan. Om någon har er har möjlighet att skicka handlingarna som pdf till min mailadress så är jag MYCKET tacksam. |
|
|
Mixtus" Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det ej Advokaten som tar provision utan företaget som anlitar advokaten åt mig. Detta är väl förmodligen ett sätt att kringå dessa regler. |
|
| Jag har fått svar från JK och det verkar inte vara några problem att få tillbaka pengar om man har genomfört ett körprov i Jordbro. Däremot är det inte lika enkelt att få tillbaka pengarna för komponentkontrollen. Jag vet inte om de ersätter kringkostnader som hotell och resa eller "bara" avgiften för körprovet men det får jag snart reda på. Mitt råd är därför, har du genomfört ett körprov (10875-12875 kr) kan du enkelt själv kräva in pengarna men om du endast behövde göra en komponentkontroll tycker jag att du skall anlita brännvinsadvokaten. Huvudregeln om tio års preskriptionstid från fordringens tillkomst gäller beträffande dessa skadeståndsanspråk. Det innebär i princip att preskriptionstiden räknas från den skadegörande handlingen. I mitt fall har jag ett år på mig. | |
| Liket lever! Efter 10 månaders väntan tröttnade jag och hörde av mig till jk, svaret jag fick var att det kan ta två år innan beslut fattas, bara att vänta alltså... | |
|
väntar med spänning! - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
| Äntligen! Blev uppringd av SVT som frågade om jag ville ställa upp på en intervju i rapport, varför då frågade jag? Du är en av många som får skadestånd för kostnader vid bilimport. Tackade nej och kastade mig på telefonen och ringer hem och ber grabben kolla posten, han öppnar ett brev från JK, 33 500 kr fick jag! | |
|
Ojojojoj!!!!!!!!!! Jultomten kommer tidigt i år hör jag... Grattis får man väl säga! /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
| Riktigt kul att du fick pengarna. Men borde det inte ha blivit en hel del ränta sedan 1995? Men det är väl så det går... | |
|
Han betalade väl 10 875 och fick nu ut 33 500. Får väl anses om OK, med statliga mått mätt.... Riktigt kul att du fick tillbaka pengar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.