|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
brattwurst |
Tror snarare det är "totalstopp" i kylaren, tag bort kylaren och spola igenom den, om du spolar in vatten i det övre hålet så skall det rinna ur det nedre hålet. Annars är den igensatt, därav det höga trycket i k-slangarna, eller så är termostaten stängd hela tiden och då cirkulerar ej vattnet ut till kylaren = Överhettad när du kört ett tag. Naturligtvis så ska du även LUFTA som någon nämde här, öppna luftskruven när motorn är varm, låt det rinna ut en dl eller mer i omgångar, gasa upp lite i varv samtidigt som du öppnar luftskruven. |
TobbeBMW |
Hej!! Det ska vara övertryck i systemet, ett par kilos tryck om jag inte minns helt fel, eller om det var ett kilo. Iallafall, OM din topp är sprucken eller om kompressionen på annat sätt kommer ut i kylsystemt kan du testa på följande sätt: 1. Starta motorn 2. Skruva av locket till exp.kärlet 3. Toppfyll exp.kärlet (ända upp till kanten) 4. ställ dej och titta noga, kommer det upp bubblor ur exp.tanken (och systemet är väl luftat) så har du en läcka och kompression kommer ut i kylvattnet. Jag hade samma problem på en tidigare bil, det synen inte i oljan eller så, den tog lite vatten och gick upp i temp väldigt fort men fungerade annars fint. Hoppas på det bästa nu bara. |
|
Halloj halloj nu e allt skoj Jag har monterat allt själv Jag är självlärd mekaniker men aldrig haft Bmw innan Men nu går bilen som en dröm tack vare era tips ;-) Jag ringde en bmw expert o han sa hur man ska lufta o jag gjorde exakt som han sa så nu är bilen kanon Tack för alla tips Bra tips lyder här Luftning 1.Ta bort luftnippeln helt 2.fyll på med vatten o glykol i exp kärlet ända tills det rinner över i Luft nippel hålet 3. halleluja nu är bilen så luftad den kan bli svårare än så är det inte behövs ändast lufta 1 gång om man gör så som skrivet tänk va lite telefon expertis kan vara bra Mvh Mange |
|
brattwurst |
Men du måste ju ha motorn igång för att få den nödvändiga cirkulationen på kylarevattnet..annars kan du ej lufta hela systemet, det kan ju ligga stora luftfickor kvar i värmepaketet, Man luftar "alltid" med motorn igång... Du måste besitta stora kunskaper inom ämnet motorreparationer eftersom du lyckats med bravaden att montera toppen utan att få ventilsallad,mm. Har du dragit toppen till rätt moment nu då ? Hur många Nm drog du till ? Vet du om den nya toppen var planad ? Kolla även totalmåttet då många är planade åtskilliga gånger, har för mig att toppen endast kan planas 1/10mm sedan är den förbrukad. |
|
Hej igen Jo har jobbat med Bilar i 10 år nu så det har blivit en del Olika topp reparationer dock ingen Bmw 325 innan men jag renoverade ju denna toppen och slipade in alla 12 nya Avgasventilerna Men Luftning OBS ska göras med Motorn avstängd enligt Bmw expert all luft trycks ut i och med att du får vatten ända upp till luft nippeln Rinaldo i Jönköping är en av sveriges skickligaste Bmw mekaninker Toppen är dragen efter Bmw specifikationer har för mig det va 90 newton Enligt bmw och Haynes Mvh Mange |
|
|
Men om du fyllt ända upp så har du ju iså fall för mycket vatten i systemet, vilket betyder att det inte finns något ytrymme för expansion. Så jag antar att du sugit upp lite vatten ur expansions kärlet så du får rätt nivå? |
|
|
Stämmer bra det Men man ska göra så här för att verlikgen få ur all luft Mvh mange |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.