|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hur gör jag nu? skulle fylla på olja i bakaxeln och får inte loss insekts-skruven ,den är ärrad av rost så nyckeln passar inte ,om jag försöker kommer den att gå runt. tar tacksamt emot förslag hur jag skall få loss den... Äntligen BMW :) | |
|
Köp först en ny mutter till oljepåfyllningen, så du har nåt att sätta dit sen du fått bort den gamla. Ta sen en torx-hylsa i lämplig storlek ( lite större än hålet med andra ord ) o banka in i det sönderdragna insex-hålet. Sen är det bara att vrida av h-e:-) /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
|
Ajaj...Lätt o va efterklok men ALLTID när man skall byta olja i diff respektive växellåda så börjar man med att lossa/ta bort på fyllningspluggen."E30Cabbe"'s tips funkar förmodligen men se till att torxen sitter ordentligt,du får nog bara "en chans"...Man kan ju även värma med en liten gasol-brännare för typ 30kr på Biltema som går på tändargas,men se då till att du inte har nåt bränsleläckage för då kan det gå riktigt illa!!! Om du ännu inte försökt att lossa den så kan det vara som så att du har fått mycket skit i insexbulten,pilla då ut så mycket du bara kak så ska du se ett rätt storlek kommer att gå i!Sällan pluggen är SÅ sönderrostad att den ej går att lossa... |
|
brattwurst |
Ett alternativ är att skaffa ett passande insexbits till en slagskruvmejsel. Eller ett insexbits till en "muttersmack" då lär det nog lossa. Även gasolbrännaren kan funka...se bara till att det inte tar sig. |
|
Om det finns plats för en fet rörtång, kanske det går att få grepp på utsidan. Det skadar inte att dränka skruven i 5-56 (eller liknande) i något dygn. Dlagskruvmejsel eller mutterknackare finns det nog inte plats för, påfyllningsskruven brukar sitta trångt till. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
brattwurst |
En viktig detalj är att du "TRYCKER IN" insexnyckeln samtidigt som du vrider moturs. Jag vet att någon vid ett tidigare tillfälle fått fast insexnyckeln i hålet med Loctite superlim. Dock så gick det ej att få bort den sedan, men pluggen lossade. |
|
tack för svaren ,skall prova slå in en torx imorron. Äntligen BMW :) |
|
|
Annars är en huggmejsel o hammare ett säkert kort, gör ett jack i bultens krage med huggmejseln och knacka sen vidare till den lossnar! ///Magnus |
|
brattwurst |
Rauski. Se upp så du inte slår in hela påfyllningsskruven med gängor och allt. Tror mer på det som någon nämnde tidigare om 5:56 och en stor rörtång. |
|
ok .ska kolla om jag får tag med en rörtång ,det satt typ som flänsar nära.men ska prova som sagt. Äntligen BMW :) |
|
|
Ingen större fara, du slår ju inte inåt utan på bultens ytterkant i rotationsriktningen. Metod som ofta används inom bilmek. ///Magnus |
|
brattwurst |
Mitt svar grundade sig på att slå in en torx i insexskruven. |
|
Du lär nog få ta till en STOR slägga om du ska kunna slå sönder bulten i kåpan, kåpan spricker nog innan...... Slå med milt våld, tänk på att det är en kåpa i aluminum! ///Magnus |
|
brattwurst |
Men "gängorna" till bulten sitter ju i aluminiumkåpan..? Bulten går inte att slå sönder. Men har man otur och slår IN en torx med med för stor kraft så kan insexbulten fortsätta in i klumpen inkl kåpans gängor och allt. (Stort hål) |
|
brattwurst: Nej, det skulle jag inte tro, men skit samma....... Bulten har en krage med tätring...... ///Magnus |
|
|
Hade det varit min bil så hade jag till att börja med skaffat en ny påfyllningsplugg inkl packning. Sedan hade jag tagit närmast passande insexnyckel och sedan svetsat fast den i pluggen o dragit lös eländet. En ny plugg i detta fall är ju det enda rätta då den senare även skall dras fast. BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
| slå dit en torx och skruva bort | |
|
försöket att svetsa dit en nyckel har jag redan provat , men misslyckades , den lossnade direkt ( kanske beroende på att det var kångligt att svetsa liggande under bilen.) Tog bilen till ett annat garage med lyft... sprejade på ännu mer 5-56 och skruvfan lossnade med en "bättre" nyckel än den jag hade (kortare = mer kraft) skorrandet/morrandet är dock ännu kvar ,så nu blir det till att byta lager, nav bulten har en tidigare ägare svetsat fast :( så det blir ett helvete att fixa. får väl kapa av drivaxeln typ o köpa ny drivaxel och ev. nytt nav på skroten...föresten sitter det drivknutar där ock navbulten är fast i den ??? isåfall ny drivknut ...... dyrt, dyrt kom gärna med ideer...och tack för alla tips... Äntligen BMW :) |
|
brattwurst |
Med tanke på att navmuttern är ditsvetsad, så skulle jag föreslå som en sista utväg att försöka med en speciell hjullagerfettfyllare finns Biltema..den pressar in fett i lagret Se Biltemakatalogen sid 214 art 19-299. Går det ej att komma åt med den så försök då med att lösa upp hjullagerfett med bensin samt pumpa in det med en oljekanna..efter ett tag så dunstar bensinen och fettet är på plats. |
|
Rauski: Behöver du drivaxlar har jag 2 st fräscha liggandes som kommer just från en 320i -85! Dom blev över när jag för några år sedan konverterade just den bilen från trummor till skivor. BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Vart skorrar det, i hjullagret??? Var det inte slutväxeln du hade problem med?? Verkar vara lite oklart vart ljudet kommer från...... Muttern på drivaxeln har en låsring runt sig och måste tas bort först, är du säker att nån svetsat fast muttern, verkar väldigt konstigt! Oftast så rostar det kraftigt o mutter är så låg så det är ofta ett problem att lossa den...... Hjulnavets mutter brukar gå att bränna bort med en gassvets om man är försiktig o samtidigt byter hjullagret (Som kan ta skada av värmen) man klarar då drivaxelns gängor o medbringaren! Men är oljudet från slutväxeln, då bör kan du pröva en 75W/140 bakaxelolja + even. tillsats, bör dock köra en 50 mil innan oljans vidhäftningsförmåga uppnått resultat o ljudet avtar om du har tur! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.