AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.657

M3 e30 eller M3 gt

Sida 2 av 3
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Ska du köpa M3 E30 kan det nog vara värt att titta i Tykland med tanke på det magra utbudet här hemma. Tror du får räkna med en 100-120000 för ett fint ex med antingen helrenoverad motor eller få mil

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Eller om du föredrar E36 karossen så kan jag rekommendera dig att köpa en Alpina B8, denna modell har nått prisbotten och börjar stabilisera sig prismässigt, kanske till och med stiga lite. Men var noggrann med vad du köper för det kostar att renovera en sådan. Antingen köpter du ett slitet ex för ca 130-150000 och får räkna med att det kostar 50-100000 att renovera till absolut toppskick eller så kan man satsa på en 10000 milare för ca 180000 i bruksskick. Bara att välja, men du blir garanterat helnöjd med körupplevelsen.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Azkikr, jag fumlade ihop begreppen något!

Evo 1 och 2 menade jag, men jag skrev sport evo....men den senare evo 3 (sport evo) är iofs ännu roligare (men svår att få tag på då det bara var 600 ex tillverkade om jag minns rätt, och många gick direkt för tävling...)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
När vi är inne på bilar av den kalibern (sportevo) så får man inte glömma bort Alpina B6 3.5 S, M3e30 med 3.5l sexa, en av mina absoluta drömbilar. Eller Hartge H35, tror jag den heter.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
BjörnB, det är bara ett litet problem med B6 3,5 S, det finns aldrig någon till salu! :-)

Jag personligen tycker inte att M3 E30:n är så obekväm! Visst är det hög ljud nivå i bilen, men det är ju bara den sköna motor ljudet så hörs! :-) GT:n är en ovanlig bil och kommer nog att betinga ett högre pris än den vanliga M3 E36 men som det är nu är det ruskigt sug efter M3 e30:n, jag får lite då och då mail av folk som vill köpa bilen. Innan du köper en M3 E30 vill jag bara varna dig för en sak! Den är starkt beroende fram kallande! Dumma grejer som man kan göra när man äger en sån är att man t ex går in i garaget en söndag förmiddag, tar av bil kappelet, går runt bilen ett par varv och bara tittar på alla vinklar och vråer, sen sätter man sig i bilen och har en löjlig flin i ansiktet. Efter ett par minuter så kliver man ur, täcker bilen igen och möter man sambon som står vid garage porten och bara skakar på huvudet och tycker att man är bar skadad, det håller jag inte med om! Det här gjorde jag i söndags! :-) (Hm... man kanske skulle söka de snälla manen i vita rockar!)

Mina upplevelser med M3 E30 kan du läsa om i min dagbok.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
852
Sörpan
325xi -02
Abbe: :-)))))))))

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Utan tvekan att köpa en fin M3 E30 om du ska ha entusiastbil.
Grejen är att det börjar bli väldigt svårt att hitta en om man vill ha alla "de där" kraven uppfyllda. Jag menar svensksåld, hyfsade mil med full servicebok, originalskick, okrockad samt gärna lite utrustning...

En M3GT verkar inte vara så svår att kirra för ganska låga pengar, tror inte heller d kommer blir så eftertraktade, trots lågt antal byggda, de är mest en 3,0 med ful färg enligt mig...

En rolig å ekonomiskt bra "investering" blir alltså M3 E30.

Nicke
Du tror inte att M3 GT kommer bli eftertraktade eftersom "de är en 3,0 med ful färg" enligt dig. Okey. Tjena!

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker inte att man ser någon tendens att GT:n är speciellt eftertraktad. Med tanke på antalet är det inte speciellt svårt att hitta en fin till salu.
Men hur det blir i framtiden är ju bara spekulationer. Personligen skulle jag inte satsa mina pensionsbesparingar på en GT.

Om färgen är snygg eller inte är väl upp till var och en.

Nej precis, jag skulle ju vilja påstå priserna för M3GT är väldigt trevliga just nu. Hade jag varit 35, färdigutbildad osv. hade jag definitivt skaffat mig en nu medan de fortfarande är så enormt prisvärda. Dock så är ju inte alla som finns ute lågmilare. Det finns dock en på PB som, om jag inte minns fel, rullat ca 8000 mil och som jag skulle ha tittat närmare på.
Det råder ju inte samma hysteri kring dem som med E30M3, sure, men allt kommer till den som kan vänta.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Jo, smaken är ju som baken, speciellt färgval...
Men fler med mig anser säkert att svart, grå, silver, rött generellt är attraktivare än mörkgrönt. Men under lumpen hade det passat bra att åka runt i;)
Därför tror jag att just färgen lite ligger den lite i fatet på eftermarknaden.
Perfekt köpläge är det hursomhelst för den som ska/vill köpa.

Nicke
Köp m3 e30, en snyggare bil kommer du inte att hitta.
Glömde fråga: M3 i 195 hk, 215 hk och 238 hk. Men sen har jag läst nått om m3 cocetto och rav.. nånting. Som är ännu mer sällsynta. Nån som vet?
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ravaglia kanske?
Man kan läsa mer om M3 E30 här, även sällsynta versioner:
Länk

-M5 E34 Limousine register Länk
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Håller med Abbe, man kan aldrig se sig mätt på denna bil. Gör likadant, sitter i garaget och bara tittar. Har själv en som är en specialutgåva gjord i 148 ex. Den heter M3 E30 Europameister. Gjordes för att fira Em titeln i DTM 88.

Det finns många fina M3 på www.M3e30.se

Daniel
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
helt klart en m3 e30... på grund av skärmbräddarna.....jag totalt älskar just den där skärmbreddningen....aldelles fantastisk geometri.....m3 gt är en fin fräch bil..... i fin färg enligt mig....men en m3 e30.....det är hår resande.....man bli så kär i denna bil...

///325///
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Med tanke på att du endast avser att "söndagsköra" så föreslår jag M3GT.

Visst älskar jag min M3E30 men bilen kommer inte till sin rätt förrän den körs hårt och aktivt. Det behöver inte innebära bankörning men det trots allt bästa stället för den sortens körning.

/G
Olof Ovenholm: vart har du fått siffran 500 från??? Enligt BMW själva samt alla tidningar jag har läst om M3 GT modellen så är siffran 350.... du blandar inte ihop GT:n med En special version av 3.2 liters modellen som tillverkades i några hundra exemplar 1996.. den var grön, hade aludörrar osv.... tror Björn1 här på forumet har en sådan..... Modellen såldes endast i tyskland om jag inte minns fel, precis som GT:n.

Kan inte garantera att jag har rätt men att det har tillverkatys 500 GT stämmer inte!
NiZsE: Jag har språkat med Olof om detta.
Jag tror att det kan stämma.
Olof refererade till detta:
Länk

Teroin blir den att 350 stycken bilar såldes via bilhandel och att resten sålde som racebilar via BMW Motorsport.
Homoligeringen för LeMans bör kräva mer än 350 tillverkade bilar.

Jag kan ha fel. Rätta gärna med fakta i form av en länk eller liknande. :-)

/Anton
Det står 500 på BMW Club Schwedens hemsida som Olof länkat till ovan, men å andra sidan så är bilarna numrerade som xxx/350 så antingen står det fel eller så kanske man gjorde 150 bilar för tävlingsbruk.

Jag tror säkert GT:n tillverkad i 350/500 exemplar kommer bli mer eftertraktad på sikt än vad M3 E30 tillverkad i ca 18.000 ex kommer vara. Jag skulle definitivt valt GT. British racing green är snyggt, och hör sen ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.