AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.655

M3 e30 eller M3 gt

Sida 1 av 3
Vilken ska man välja? Hjälp mig lösa problemet.

Förutsättning:
Bilen kommer bara användas max 500 mil varje sommar till "söndagskörning" (ingen bana).

En vanlig M3 e36 är inget allternativ då den känns för vanlig.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
M3 E30, utan tvekan!

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
e30 är roligare och ger mer körglädje om du kör aktivt. Skulle du dessutom kört bana vore valet enkelt.

e36 har bättre komfort och upplevs inte lika mycket racerbil. Motorn är både starkare och går mjukare.
Ett alternativ till e36 är snarare m5e34 som har är ännu mer kraft (gäller 3.8:an) och komfort.

Beskriv gärna lite mer vad du vill få ut av din bil.
Jag har haft båda modellerna. Jag har haft min sista m3e36:a men definitivt inte min sista m3e30 hoppas jag.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

M3E30, ballare bmw är svårt att hitta...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Såg nu att det gällde m3GT. Mitt tidigare inlägg gällde för en vanlig m3e36 (3.0). har aldrig kört en GT men har hört att den är ganska lik en 3.0.
M3 GT - en blivande legend! M3 E30 är redan en legend :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
M3 GT. En mycket mer ovanlig bil, som jag tror kommer att bli en riktig raritet i framtiden.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Varför föredrar en M3 e30 när det finns M3 gt e36. GT:an går mycket bättre, den är nyare och går snabbare. Visst har man en fordel med e30 M3:an att den går av svänga snabbare men i den raka vägen har e30 inget chans mot en GT. Jag rekomenderar varm en GT om du (ALLROUND) använder bilen så att säga...Vill du åka på bana då köp en M3 e30. En sak till måste jag säga om M3 e30 att den är så jävla snygg med evo vinge.......

M.V.H

Mauricio
Skulle nog säga E30. GT'n i all ära, men är den så unik och speciell? Visst, 1995 var den riktigt tuff, men efter 3.2'ans inträde kändes den helt plötsligt inte riktigt lika rolig. Den tillverkades väl ändå i ett ganska stort antal exemplar?

En M3 E30 i fint skick skulle för mig kännas mer speciell och uppskattas mer.

/Marcus
Marcus: 350 stycken M3 GT byggdes, med andra ord en tämligen limiterad upplaga. Har inte den exakta siffran i huvudet, men var det inte runt 9000 M3 E30 som byggdes?

Mvh,
Kalle
_____
Totalt 500 exemplar av BMW M3 GT tillverkades fram till maj 1996. Sen såldes nog inte alla till allmänheten.

Källa: Länk

/// Olof

Länk
Oj vilken bra koll man hade....INTE! Ska nog hålla mig borta från siffror :)

Mvh,
Kalle
_____
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kanske blir GT en samlarbil så småningom men bara för att en bil finns i begränsad upplaga behöver den inte bli hett eftertraktad som samlarbil.

m3e30 har desutom en mkt intressantare historia och var en riktig dräpare på racerbanorna på sin tid. e36:an var aldrig i närheten av detta, vilket den iofs heller aldrig var tänkt att bli.
Nej, exakt. Man letar inte efter samma kvaliteter om man väljer en E36 M3 framför en E30. M3E30 är en klassiker men också i mitt tycke mindre användbar än E36. Personligen gillar jag både E30 och E36, dock är en vanlig E36 Coupé alldeles för vanlig. Det skall vara en Limo eller en GT för min del. Snuskigt original såklart :)

/// Olof

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Helt rätt, det är ganska olika bilar egentligen.

För att ge ett bättre råd vore det bra om rsaarja preciserade lite mer vad han söker för typ av bil.

Att Söndagsköra sin E30 M3 är ren skam, så jag får säga M3 GT :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Av dom två skulle jag faktiskt ta en M3 GT. Men om jag får fråga varför inte ta en cab om man skall söndagsköra med bilen? Finns väl inget skönare än att åka cab?
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
M3E30....... det är ingen speciell upplevelse att köra M3gt jämfört med en vanlig m3. Gillar du färgn så köp dig en GT, men något samlarvärde lär modellen aldrig få om man nu bortser från ett fåtal ex som bevarats med väldigt få mil på mätaren.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E30 M3Sport evolution eller M3 Sport evolution 2, skulle jag pesonligen gärna äga!
Dock inte lätta att hitta, men de blir inte billigare med tiden...

M3GT, kommer troligen bli attraktiv som samlarbil framöver, men det kan nog ta några år.

Frågan är som sagt vilka behov du har?
Någorlunda komfort och bra klipp: E36 M3
Mer obekväm, men med mer karisma och bra klipp, samt mycket bra väghållning: E30 M3

Samlarbilskandidater är nog alla fina E30 M3 i allmänhet och SE1 och SE2 i synnerhet, samt fina E36 M3GT. Vanliga M3:or ur E36-serien lär inte bli några samlarbilar på många år än!

Se dock upp för sönderkörda, krockade och fusklagade lik med tveksam historik!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Oj vad svar..... Kul att få ta del av allas åsikter.. fortsätt så..

Ni får gärna tipsa om fina bilar ni vet är till salu. Har tittat på ett par e30 men, ingen har varit någon pärla precis..
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Johan B: sport evolution 2? finns inte.

det finns i evolution-serien följande bilar:
evo 1
evo 2 (220hk 2,3 liter)
Sport evo (iband kallad evo 3, 238hk 2,5 liter)

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.