|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag köpte min nya bil i fredags förra veckan (26/11) det blev en bmw m5 av modellen e34. Årsmodell 1994. Bilen har rullat ca 14400 mil. Bilen i sig är fullservad (om man nu kan lita på det nuförtiden) och har endast haft 1 ägare i tyskland mellan 9409 till 9905 och sen 1 ägare här i Sverige. Jag blir ägare nr 2. Enligt reg beviset har den haft 6 st ägare men alla har samma efternamn (har kollat upp) och killen jag köpte bilen av påpekar att dom har haft kronofogden efter sig att det är därför bilen har haft fler ägare på pappret. Lacken är i mycket fin skick och ej omlackad någonstans, dvs det finns lite stenskott på huv, speglar och front. Nåt skrapmärke under frontspoilern. Men ytterst lite med tanke på ålder och miltal. Inredningen är i närmaste nyskick... Fint bevarad bil! Alla besiktningspapper från Sverige finns och enda anmärkningen som finns noterad är glapp i styrled fram hö/vä. Är dettta vanligt? Även när jag startar bilen när den är kall så kommer det ett konstigt ljud under bilen från motorn eller från första biten av avgassystemet som varar i några sekunder och sedan försvinner helt. Ljudet låter lite dovt i sig som om den släpper ut något från en ventil som sedan stängs igen efter några sekunder... Undrar vad detta kan vara? Även när jag kör bilen när den är kall så låter den annorlunda, inte som om något skrammel eller nåt missljud utan enbart lite annorlunda. Typ som om remmarna får arbeta hårdare eller nåt. Skulle väldigt gärna vilja veta mer av någon som är mer erfaren än mig när det gäller dessa bilar, vad detta kan bero på eller om bilen ska låta så... Mvh | |
|
Hej det är inget kostigt ljud utom luftpumpen som kommer igång när bilen är kall för att rena avgaserna.. Det är ett nödlösning som bmw hittade på för att bilen skulle klarar av agasvärderna i några länder när bilen är kallt.... M.V.H MAuricio |
|
|
Ok.. Det var något nytt! Men blir lite skrämd när man vet att reparationen av sånna här bilar ligger på skyhöga kostnader... Men det är alltså luftpumpen som avger detta ljud... Men ljudet under kall körningen vad kan det bero på? |
|
|
nödlösning ? njjjja, det gör i allafall att katalysatorn kommer snabbare upp i drifttemperatur - - dobo@ du bör kanske kolla om -luftpumpen- slå ifrån som den skall after ca. 2 minuter körning, normalt slår den på efter ca. 30 sek. efter start och ifrån 120 sek efter start MEN det går att justera - M5touring register |
|
|
Exakt m5toureg! Du har helt rätt... Den försvinner efter typ 2 minuter men den ska va så eller hur?! Lyfte upp bilen idag (borde tittat lite bättre innan jag köpte den) och fann små oljeprickar under växellådan, tror det kommer från nån packning eller nåt.. Vet ej... |
|
|
luftpumpen går ca. 90 sekunder - - lite oljesvett är ju inte heller direkt onormal vid 14000 mil skulle jg tro, har bilen varit avställd ? när den används flitig kanske det går över.......? M5touring register |
|
|
Innan jag köpte den så hade den endast gått en vinter, detta är den andra vintern för bilen så jag tror inte den har varit avställd på det senaste...Växlarna går in helt normalt. Är det något allvarligt eller? Jag vet att när det gäller automat så kan det åstakomma lite problem men manuell är jag lite osäker på... Tycker du att jag ska låta bmw-verkstad kolla upp bilens v-låda? Mvh |
|
|
det är nog bättre att någon annan yttrar sig om detta, någon av våra 'tekniker' - MEN så längre oljenivån i växellådan är rätt skall det ju inte vara några problem - M5touring register |
|
| Finns det en lampa på instrument panelen som indikerar för detta? Eller hur ska man veta det? | |
| Det finns ingen indikeringslampa för detta, men... Lyft upp bilen (paralellt med marken) så att du kommer åt vxl-lådan ordentligt. På höger sida (passagerarsidan) av lådan så sitter det en påfyllningsplugg ungefär mitt på lådan (den enda som har en tätningsbricka, dom andra skruvarna håller reda på innanmätet i lådan) som du lossar för att kontrollera oljenivån. Korrekt nivå är det när oljan är i samma höjd som underkanten av hålet. Om du ej kommer åt att se nivån så kan du känna efter med ett finger genom att peta det rakt in, om oljan håller rätt nivå så ska du bli lite oljig på fingrets nederkant. Passa även på att kontrollera oljans skick, den får absolut inte vara smutsig/grumlig i färgen! Då är det läge att byta ut den omgående... | |
|
Det finns många M5:or med uppkopplat luftpump det är bara ett rämm som går ditt.... På vilket sett skulle luftpumpen påverka katalisatorer av dem blir varma snabbare (m5 toureg)??? Det är ju luft som går till avgaserna?? Detta ljud varar några sekunder beroende på hur snabb termostanten (givare) som styrar detta kommer upp i temperatur... I min varar lite olika beroende på temperaturen... I min bil finns lite olja vid växellåda fast kommer ingenting på golvet... så man kan säga av det är inget fara om det inte rinner i golvet... Alltid kolla olja eller byta olja när man köper en ny bil eftersom man vet inte hur nivå och olja kvalitet är på den bil som man köper... M.V.H Mauricio |
|
|
maurixt@ vad menar du med "det finns många M5:or med uppkopplat luftpump" > bortkopplat ? klart man kan göra det... - så här fungerar 'sekundär-luftinblåsning fram till att katalysatorn har upp till driftemperaturen" Die Abgasemissionen werden mit dieser Abgasnachbehandlungstechnologie in Verbindung mit Lambda-geregeltem Drei-Wege-Katalysator entscheidend reduziert. Über DME gesteuert, wird nach dem Kaltstart so lange Zusatzluft in den Fächerkrümmer geblasen, bis der Katalysator seine Betriebstemperatur erreicht. Die Luftpumpe läuft nach dem Kaltstart unter 40 Grad C Kühlmittel für 120 Sek. Sie wird über einen Keilriemenantrieb in Drehbewegung versetzt. Die DME schaltet die Magnetkupplung über ein Relais(3?) zu. Gleichzeitig wird das pneumatische Sperrventil über Vakuum angesteuert und gesperrt, die Flügelzellenpumpe kann nun Frischluft über die Sammelleitung an den Abgaskrümmer und über Röhrchen in die Abgaskanäle einleiten. Das Relais, dass seitlich am Motor sitzt gibt das Vakuum aus dem Speicher für das pneumatische Sperrventil frei. Die überschüssige Luft geht hinter dem Sperrventil über ein Rückschlagventil in die Atmosphäre. - Alles klar ?? ;) M5touring register |
|
|
Si compañero entiendo todo lo que dice ahi, por que no escribe en sueco para asi todos lo que no entendemos aleman podamos entender eso que escribio ahi, ademas yo que sepa usted sabe sueco por que escribio al principio sueco asi que le agredeceria de que manteniera escribiendo en sueco.... Comprende ;) Mauritx |
|
|
handlar det också om 'sekundär-luftinblåsning' och är därmed relevant ? jag beklagar att jag inte ha beskrivningen av hur 'luftpumpen' fungerar och vad den är bra för tillgänglig på svenska- och jag orkar inte översätta det bara för att 'bevisa' något, i allafall inte idag - - sök-funktionen kanske är ett alternativ för att jag är ganska säkert på att detta har förklarats tidigare - annars får väl mitt enkla påstående räcker för den som vill tro på det - vad jag har sagt tidigare är en enkel sammanfattning av den o.n. texten - M5touring register |
|
|
jag tvivlar inte på det som du säger angående luftpumpen utan blev intresserad att veta mer och sen när jag så att du hade skrivit det på tyska blev det lite irriterande att inte forstår texten. Men har redan översatt texten på svensk och det var intressant att veta hur egentlingen pumpen fungerar... M.V.H Mauricio |
|
|
Tack så mycket "rockztar" då har jag nåt att göra imorn på macken... Men jag undrar fortfarande varför bilen "vinar" lite lågt när man kör den med kall motor, låter fan konstigt! Det lukar även lite bränt om bilen efter att man kört bilen. Troligtvis är det olje-dropparna från v-lådan som hamnar vid a-systemet... Vet ej. Men det kommer mest bränt lukt från bakhjulen... Tack för alla svar förresten! Mvh |
|
| Luktar det bränt från bakhjulen så kan det vara anliggande bromsar Dobo! | |
|
Hur kontrollerar jag att det är anliggande bromsar "junior"??? Mvh |
|
|
Det kontrollerar du lätt. det är bara att parkera bilen på någon plan yta. Vid säger vid någon macken. Handbromsen ska inte vara åtdragen och i friläget Växel försöker du skjuta på bilen (den måste rulla lätt fram) och det inte rulla fram då är det något bromsoken som ligger i... Annars det är bara att köra och titta på bromskivorna den som ligger på hela tiden har en tendens av blir varmare en dem andra man brukar känna det direkt.. På min fanns det ett som var på hela tiden och måste säga att man kunde steka ett ägg på den... M.V.H MAuricio |
|
| Tack så mycket Maurixt! | |
|
Den lukten som du pratar om dobo har jag känn alltid på min M5. det lukten känns som mest när man startar bilen på morgonen alltså när bilen är kallt eller hur? jag har inte bry mig och detta eftersom jag tror av det är katalisatorer som luktar så där. detta händer bara när jag startar bilen på morgonen.... En till grej som irriterar mig mest på m5:or är motorljudet, jag måste säga dem låter inte fint på tomgång om jag jämför med min M535 med m30 motor (den gick så tyst och fint)... M.V.H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.