|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nej, du behöver inte göra något annat om du chippar. Om du nöjer dig med varvstopp på 6500varv så byt till en 325 styrbox. (jag är 99% säker på att du har kvar 320 boxen) Alternativt testa att låna en styrbox till 325 av något annat e30 freak, eller på skroten och se om det blir rätt. (Om du redan har 325 box KAN den ju vara sönder). Org. varvspärr duger om du inte trimmat något. Har du däremot vassare kam mm, kan det löna sig att höja spärren. Jag har för övrigt haft min 325iX i fyra år nu och kör den ofta hårt, däremot aldrig dumt. Tex. pressar jag den aldrig innan den blivit ordentligt genomvarm. Jag håller bra koll på prylarna, och än har jag inte lyckats köra sönder någonting. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Robban: Har du kollat att varvräknaren verkligen visar rätt? Jag råkade ut en liknade sak på min gamla 325:a. Plötsligt gick varvstoppet i vid ungefär 5800 enligt varvräknaren. Ganska kort tid därefter började varvräknaren fungera lite till och från. Felet, var enkelt. Det berömda SI-kortet. Bytte till nytt och allt fungerade. Slutsats, bilen varvade hela tiden som skulle men varvräknaren visade fel pga dåligt/trasigt SI-kort. /G |
|
|
Jag hade samma fel på min 323 -84 då jag böt till en 325 motor! Den varvade bara 6000. Sen bytte jag till 325 mätarhuset och då visade den 6500! Tror att dom allra första e30 har andra mätarhus. Typ där hastighets mätaren bara går till 220. En teori bara! Blanka däck AB |
|
| Hahaha kollade numret på styrboxen idag, numret som fanns där var 0261 200 380 (gissar att det e 320 boxen:) eller? Hur dyrt e det med en begagnad 325 box rimligtvis? Är det bara å dra ur kontakterna och byta eller måste man göra nåt mer än å bara ersätta boxen med en från en 325? | |
brattwurst |
Robban B Nix...det är en riktig 325 styrbox, se bif länk. Länk |
|
Vad jag vet ska boxen som slutar på 380 finnas på 325. De är rätt ovanliga. Tror de kom 90 någongång. Bättre du kollar upp det med någon som har tillgång till ETK. "E21-Racing" här på forumet hjälper dig säkert om du mailar honom... Att du inte testar att koppla in en annan varvräknare och kolla om de stämmer överens?! Går ju rätt snabbt och lätt... På biltema har de billiga universalinstrument, om du inte har en kompis du kan låna något av. Tråkigt att hålla på och bya boxar om det bara är instrumentet det är knas med!! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
F-n vad jag skriver långsamt... Hinner ofta inte skriva klart innan någon anna hunnit före. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
brattwurst |
Hann och sticka ut & köpa pizza mellan svaren :-)) |
|
Anser att varva en motor som är original över 6500 är ganska onödigt, när maxeffekten ligger under 6000 varv, sen avtar effektkurvan drastiskt. Dessutom är belastningen på en motor kvadratiskt i förhållande till varvtalsökningen, påkänningarna ökar dramatiskt! Ta istället o lägg i nästa växel, så blir bekymren mindre o körningen desto mindre ryckig o vårdslös! Är motorn trimmad för säg 250hk och lämnar detta, då behövs varvtal kring 8000 varv, men då är också motorn nogrannt balanserad, viktjusterad och effektkurvan avtar inte...... Motronic -380 boxen kom nån gång -89 och fanns även 90-91. ///Magnus |
|
|
Och -380 boxen är för M20 2.5 liters 325/525. Sen skiljer instrumenthusen också åt beroende på årsmodell, så varvräknare behöver inte visa rätt..... ///Magnus |
|
|
När man talar om trollen... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| Ehh vart tog mitt förra inlägg vägen?? Aja...Har iaf kollat vilket nummer och det verkar som att det är en 320 box:) Det var sifferkoden: 0261 200 380 på boxen... I vilken prisklass ligger en begagnad 325 styrbox i? Svåra å få tag i eller? Kommer det märkas nån som hellst skillnad? | |
|
Robban B: 325 2.5 liter 90-92 motronic: 0 261 200 380 ///Magnus |
|
| Oki tusen tack för all info! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.