AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.739

Går varm vid långsam körning i city, varför?

Sida 1 av 2
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Nån som har nån idè om varför min 325:a går varm vid rödlysena när man stannar efter man kört sakta ett tag i city!? Men när man höjer tempot å inte behöver stanna så ofta så har den helt normal temp. En sak som åxå e konstig e att den kan ha helt normal temp jättelänge å sen stänger man av bilen, å sen när man startar den en halv minut senare så står mätarn 1 cm längre åt höger än normalt. Vi har bytt fläktrem och termostat nyligen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som vattenpumpen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Är det nära att den slutar fungera helt när den börjat ge dessa symptom eller är det jätteakut att byta den? Ibland flippar å rycker mätarnålen åxå, varför gör den det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, risken är att motorn går varm pga att kylarvattnet och då kan toppen slå sig...(dyrt!)

Jag skulle råda dig att kolla upp vattenpumpen ganska omgående!

Du kan ju börja med att lufta systemet, det kan bli konstiga symptom om du har luft i systemet.

Låter det något från pumpen?
Kan du känna något glapp om du ruckar på axeln?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Ok då lär jag byta den ganska snart då! Har inte riktigt koll på vart pumpen sitter, är det på framsidan av blocket eller?
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
DAS WAZZERPOMP...

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
brattwurst
Robban B

Du bör nog lyssna på Johan B. Kör inte en meter till förrän du bytt ut vattenpumpen. För fläktremmen är väl rätt spänd ? samt att viskosfläkten fungerar tillfredställande. Den skall gå igång när motorn blir för varm. (låter då som en turbin volvo )

Kör du med en överhettad motor så är risken mkt stor att toppen antingen slår sig eller i värsta fall spricker. Just BMW är extremt känsliga för överhettning.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det förekommer även att kylaren är bytt till en pirat som håller samma kvalitet som japanskt rispapper=dålig cirkulation med överhettning som ett brev på posten.

Annars håller jag med föregående,
1,pump
2,visco
3,termostat
4,kylare

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag skulle tippa på att det är viskosfläkten. Min bil är exakt likadan. En kompis hade samma problem och efter att ha bytt viskosfläkten går den inte längre varm, så att säga.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Okej hur kollar man om det e viskosfläkten då och hur kollar man vattenpumpen så att den fungerar tillfredställande? Hur pass spänd ska fläktremmen vara?
brattwurst
Robban B

Fläktremmen skall gå att trycka ned ett par cm. Spänner du den för hårt så går lagringen sönder i både vattenpump samt generator.

Viscosfläkten går att plocka bort, "OBS den är vänstergängad" du lossar den genom att dra medurs samt drager åt moturs. (Helt bakofram) Nyckel finns på Biltema 30:-.

Du tjänar på att ta bort den för att rengöra & smörja den inuti fjädern. Tänk på att ej dra åt de fyra bultarna till fläktbladet för hårt, det kan göra så att fläkten låser i fast läge hela tiden. tager mkt kraft från motorn. När motorn är kall skall man kunna snurra till fläkten så den går ett halvvarv mkt lätt. Då är den okay.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Tusen tack för svaren, ska kolla upp detta imorn!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tippar i första hand på viskokopplingen i fläkten.
Men ta och lufta motor igen, M20 kan vara svårluftat. Uppkom problemet efter termostatbytet?

Om du märker att bilen börjar gå varm när du kör i stan, sätt på max värme och fullt blås i kupén. Då kommer motortemperaturen gå ner, om inte så tror jag på vattenpumpen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Mycket riktigt, av en händelse slog jag igång fläkten på max värme och effekt å då sjönk tempen ganska fort. Kan man utesluta nåt fel av dem alternativen jag fått av det?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, mindre sannolikhet för vattenpumpen.

Upprepar frågan: Uppkom problemet efter termostatbytet?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
brattwurst
Robban B

Det kan mkt väl vara som Erikw misstänker..att du har luftfickor kvar efter termostatbytet. Varmkör motorn till normal driftstemp och sätt på all värme på max. Leta sedan upp luftbulten (storl 8mm) sitter placerad ovanpå termostathuset.

Gasa upp motorn i varv och öppna luftbulten så att det sprutar ut ordentligt med kylarevätska ca 1dl. Upprepa detta flera gånger..efter att du kört ett varv runt kvarteret. Det är mkt svårt att få ut dessa ev, luftfickor, kläm även på kylareslangarna i samband med luftningen.

När du bytte termostat så satte du väl fjädern pekandes ned mot motorn ? Annars sitter den uppochner.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Troligen INTE vatten pumpen. Antingen funkar den eller inte, det finns knappast något mellan läge där. Kolla så viscofläkten funkar som den ska. Om visco fläkten är kass så uppgradera till elfläkt!
Termostaten är det pirat eller orginal ? Har haft problem med flera pirat termostater, verkar precis som dom flödar sämre.
Fick faktiskt exakt samma symtom som du har när jag stoppade i en pirat termostat på en äldre m30 maskin
brattwurst
Pelle !

Intressant det du nämner om el-fläkten, jag har själv haft funderingar åt det hållet..då viscofläkten tager onödigt mkt kraft från motorn.

Går det att få det snyggt ? hur går man tillväga...
Svärd
Chefens 520 hade samma symptom. Den gick varm i stadstrafik. Han bytte fläktkoppling och termostat innan han tyckte att vattenpumpen glappade väl mycket. Det visade sig att axeln i vattenpumpen var av inne i pumpen.

///M That´s Hot!
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Problemet uppenbarade sej redan INNAN termostatbytet, det var problemet med varmgång på låga varv som gjorde så att jag testade med att byta termostat. Termostaten är köpt hos mekonomen, vet ej hur dessa är jämtemot BMW orginal. Men eftersom det inte blev det minsta bättre efter bytet så antar jag att det inte är termostaten (också eftersom mätarn rycker hysteriskt ibland). Lät intressant det där med el-fläkt istället, hur konverterar man från vanliga fläkten till el-fläkt, e d krångligt och dyyyrt?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag vill också veta hur man bygger om till elfläkt när bilen ändå står still i vinter!

------
BMW CS #04839
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.