|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har haft 2 E30 en 325 och en M3. Och jag kan säga vilken körglädge=) Men efter jag krockade med en e30 så kommer jag nog aldrig äga en igen. Fins nog inte mycket sämre bil om man tittar på den säkerheten. MVH Jonas |
|
|
Dom rostar ingenting,drar ingen soppa, hur bra vinterbil som helst. Nu är det nämt. |
|
SpineKracker |
Håller fullständigt med! Kommer aldrig byggas en lika häftig småbil igen. Visst finns det andra häftiga småbilar från samma era men då är det oftast värstingar, typ Lancia Delta Integrale. En småbil med 2.5 liters rak sexa och 170 hk är ganska extremt för 8x.. när 325 nu kom.. E30 for life =) E30, för att man vill. |
|
Jodå, nog rostar dom, men det gör alla bilar förr eller senare. Men BMW har då ett klart bättre rostskydd och en bra mycket bättre byggkvalitet än andra märken anser då jag. Tänk er själv! Vi sitter ju här o debatterar bilar som börjar o blir 15-20 år gamla!! Hur många Fordar och Oplar som börjar bli så gamla finns överhuvudtaget kvar i trafik? Inte många för dom flesta har vid det här laget rostat bort för länge sedan... Svaga punkter för rosten på E30 enligt min erfarenhet: - Framdörrarnas nederkant där plåten är dubbel med fogmassa. Är riktigt besvärligt då blästring inte heller hjälper så mycket pga dubbelplåt. Jag är själv drabbad av detta på en i övrigt rostfri bil. - Framskärmarnas nedersta del i anslutning till tröskeln. - Bakluckan, i synnerhet på touringmodellerna. - Främre skärmhus långt upp under mot torpeden. - Skärmkanter i viss mån. Bak är dom dock rätt tåliga på sena årsmodeller. Annars kan dubbelplåten där vara besvärlig. - Avgassystemets bakersta del inklusive sista ljuddämparen är rätt utsatt och brukar ätas upp relativt fort. - Plåten nedanför framrutan ut mot kanterna kan drabbas av rost underifrån och det är rejält besvärligt att fixa. EFTERLYSNING: Nån som har en frisk absolut rostfri e30 HÖGER FRAMDÖRR (4-d) till salu? Jag köper den på direkten!!! Gärna i rätt färg (diamantsvart) då det underlättar en del nu när min bil ska lackas om. BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
| Håller med allt i denna tråd! Bilen är underbar! | |
|
haha.. de måste vara nått speciellt me E30 ägare.. har nog aldrig hört nån annan grupp bilägare brinna så mycket för en modell :P " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk |
|
|
Mackis> vänta bara tills du springer ihop med en 02 dåre;) mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
Tjena! Min första bil var en Bmw 320i -85. Förstår alla som tycker om dessa bilar. Köpte bilen 1 år innan jag skulle ta körkort. Givetvis hade jag en del planer på bilen eftersom jag köpte den så tidigt. Hela bilen lackerades om till färgen Avusblå. Monterade m-technic kjolpaket, vinge med bromsljus och lackade alla lister på den, köpte 16" alufälgar m.m. Tyckte att detta var en kanonbra förstabil. 125 hk och bakhjuldrift=), tyvärr såldes bilen för 1,5 år sedan, ångrar det lite idag faktiskt, hade varit skoj och haft den kvar! Till sist så rekomenderar jag denna bil till alla nyblivna körkortsägare som kanske inte har så gott om stålar men ändå vill ha en körglad och rolig bil! /// Henrik Wikingsson |
|
| Enda anledningen till att jag kör bmw är att e30 finns...möjligtvis också e36 men kommer nog inte äga nån annan modell! | |
|
Hade en 320i -89 som första bil, tog körkort i Dec och provade vinter egenskaperna direkt. Placerade bilen på en åker, dock hände ingenting vare sig med bilen eller mig. Men det var en nyttig läxa att ta det lite lugnare i framtiden. e30 är absolut en av de roligaste BMW har byggt, har iofs aldrig provat en 02a... Varje gång man vrider i gång Alpinan sprider det sig ett brett leende på läpparna... Bytt från e36 till e30, och nej e36an framstår som en vattenkammad mönsterelev i busfaktor gentemot e30. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Tryggve: Ja och sen så ser ju E36 ut som om designavdelningen designa den över dan, bakfulla som fan efter oktoberfesten.. Näe E30 är klart mer lyckad i sånna fall! E30 M3 är nog bland det vakraste bmw gjort =D |
|
|
Hej grabbar. Håller med om att e30 är en underbar bil. Min touring har jag haft i över 10 år och tycker fortfarande att den är helt underbar. Har under denna period också ägt en M5 3,8. M 5:an var suverän på sitt sätt men körglädjen håller jag för att vara högre i e 30. Smidigare och mera lätt hanterlig bil får man nog leta efter. mvh Danne. |
|
SpineKracker |
Håller med om att M3 E30 är bland det absolut snyggaste BMW gjort.. linjerna i e30 är klockrena, nästan lika tidlösa som Merca. E30, för att man vill. |
|
Spine: Jag förstår dig helt med E30 och speciellt M3.. men merca? De linjerna dog ju när de kom... näe huva! Då är SAAN tidlösare ;) |
|
|
Har en 325 -89:a, visst den är kul att köra, ganska mycket känsla, MEN (med risk för att bli utbuad) inte den roligaste jag kört iaf. Skulle vilja prova en 318is då jag tycker 325 känns lite tung i framändan. Jag tycker e30 känns väldigt komplett som bil, utan några riktigt svaga punkter, gillar oxå dess kompakta och stabila intryck=) Fler kurvor åt folket! |
|
|
Yepp! Åker hellre E30 än E39:-) De lite knubbiga, men ändå stilrena linjerna på en E30 cabrio är det få bilar som slår. Fick köpa en skruttig 318 för att dämpa abstinensen över vintern... Men som tidigare sagt, är det ju en lite till åren kommen konstruktion vad gäller krocksäkerheten, så när ungarna är med blir det för det mesta att åka i kombin. Min svarta E30-pärla står på pallbockar och sover just nu, men snart e det våååår!!! /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
|
Glömde en sak; Ställ en E36 bredvid en Toyota Avensis o kolla bakifrån. Nästan svårt att avgöra vilken som är av "rätt sort":-) /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
Philly |
e30 ser ju ut som en konservburk, en rostig konservburk... USCH! att dem ens får rulla på svenska vägar :P BMW |
SpineKracker |
Philly! HÄDELSE! E30 är snygga snygga snygga! =) theprofet Tycker nog att Merca är den biltillverkare som gjort flest snygga bilar. Därmed basta.. hehe E30, för att man vill. |
|
Finns väl inte i något ämne där våran smak går isär mer än i just design frågor! Det har ju även visat väldigt kraftigt i och med E65, E60 mfl. Själv så tycker jag E36 var en miss, vilken de tog lärdom av i först E39 och E46. jag har svårt att förstå varför E36 är populär men inte E30 däremot! Sen att Mercedes finns kvar som tillverkare är för mig en gåta... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.