AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.251

e30, bästa bmwn:)

Sida 1 av 3
Bytte till en 325 touring (e30) ifrån min 520 e34 som strulade en hel del sedan att den kokade pga vattenpumpen gick sönder.
Trodde inte att det en sån enorm skildnad i acceleration och körglädje på dom två bilarna, visst har 520n en exremt skön komfort men den väljer jag gärna bort mot körglädjen och accelerationen i 325an. Är i 3serie-träsket för att stanna nu.
Trodde inte att en bil ifrån slutet av 80talet kunde ge den glädjen.
Är enormt nöjd och förstår er som kör e30 till fullo. Vill t om köpa en m3 e30 nu:) Fick föresten t om in en motor monterad med växellådan i bagaget efter att jag hade fällt ner baksätet, trodde inte detta heller men vilken bil!:)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo,e30 är väldigt bra och roliga bilar,specillt 325 som är otroligt rolig att köra!
Jag håller med E30 325i är den och roligaste bil som BMW har gjort.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Håller med om att det är en rolig bil. Men ännu roligare är nog 323i E21:an. Och min Alfa 164 V6 Turbo ;)

"Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet"
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Yes! Nu blir jag glad över att höra det där.
Jag har haft min i fyra år och det är alltid en fröjd att åka någonstans.
Isbana på sjön eller autobahn. Spelar ingen roll, hon gör succé på båda ställen! :)

Philly
kanske är så, men snygg är iaf e30 INTE!

BMW
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Philly: Tur att smaken är som baken då! För E36 är för mig den fulaste bil nånsin av BMW!

66
79
66a
318is-90
Tjena! Håller mä! E30an är mycket rolig att RATTA!!! Givetvis min 318is:-)

Mvh
Anders
Ärligt talat nu, jag tycker nog att e30n är snyggast (smaken är ju som baken). Far en e60 med samma hästkraftantal och jag får nog säga att jag föredrar att köra 325an istället trots att e60n är ifrån 2003 och 325an ifrån 1989;)

Hade vart kul att ha en e30 träff nån gång mot våren
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
älskar E30...är den roligaste bilen jag vet...älskar att ratta min 318is...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Da
94
David N
E91 325dA M-sport-12
En E30 träff tycker jag låter som en väldigt bra idé! Det tycker jag vi får ta och styra upp! :)

Håller med om att E30:in är väldigt rolig att köra!

/ David
E30 325 är skitrolig att köra, av dom bilar jag kört så har den störst körgjädje. Men nu tänker jag om 325 e30 är så roliga hur kul måste inte m3 e30 vara. sjukt =)
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Håller helt å hållet med, helt fruktansvärt underhållande bilar! Tycker dock det e synd att M3 E30 har en 4 cylindrig snurra som inte ger så där fruktansvärt mkt effekt, istället för en 6:a som hade kunnat prestera bra mkt mer...
Tja, vad ska man säga?

Ni som kommenterat på ovanstående tråd har helt klart fattat vad bilar o bilkörning handlar om :-) I mina ögon är e30:an en fullträff på alla plan. Exakt så som jag vill att en bil ska vara! E30 har ju fortfarande den där svårbeskrivliga körkänslan kvar (den mekaniska känslan), vilken saknas på nyare modeller. Dom har liksom blivit "för bekväma" och kontakten förare/fordon/vägbana har gått lite förlorad tyvärr. Har själv kört BMW sedan 1993 och kan för mitt liv inte tänka mig ett annat märke.

Min första blev en 323i (E21). Fortsatte senare med en 320i (E30) och 325i (E30) På det hela taget tycker jag att E30 är bland det bästa som kommit från BMW hittills. 323:an (E21), 5-vxl med diffbroms och K-jet-insprut var dock ett mycket trevligt vilddjur att handskas med :-)

E30 sammanfattningsvis i mina ögon:

- Bilen har attityd/karaktär.
- God kvalitet.
- Genomtänkta lösningar. Knappar, instrument o dyl. sitter liksom där man förväntar sig.
- Förhållandevis lättskruvad.
- Körglädje/körkänsla i massor.
- Bakhjulsdriven (överlägset anser jag). BMW säger ju själva att säkerhet dom är "drivning på ena hjulparet och svängning på det andra". Chefen för BMW har ju för övrigt lovat att det aldrig kommer att tillverkas en framhjulsdriven BMW :-) När får vi t.ex. se en F1-bil med framhjulsdrift = aldrig *skratt*. Sport och framhjulsdrift hör inte ihop helt enkelt.
- Mycket lyckad och tidslös design. En fräsch E30 funkar alltid.

E30 4 ever

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
Kan för övrigt nämna en polare som först ägde en 325 (e30) och efter det 2 st m3 (e30). Han fick den dag för sig att han skulle bli "modern" och bytte upp sig till först en m3 coupe (e36) och senare en m3 cab (e36). Ringde mig efter några månader och sa att han skulle aldrig gett sig på e36:an. Allt det roliga var liksom borta. Gick ett par månader till så bytte han tillbaka till e30. Denna gång en 1990 M3 Evo 2. Mycket läcker bil! Han mådde genast bättre efter bytet *skratt*

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Jo, det är ju något speciellt över dessa bilar. Körde min fars Z3 3.0 Coupé -02 idag och genast började jag längta efter att få köra min E30 325i istället. E30 är kommer alltid att förbli något av det bästa BMW någonsin byggt.

/Erik - BMW CS #05162
Håller med Tryggve till punkt och pricka.
brattwurst
Sällar mig till de övriga..finns inget som slår E30. En genuin kvalitetsbil, med en körglädje utan dess like. Har haft min svarta pärla i över femton år nu. Har nästan blivit som en kär familjemedlem, har inte hjärta att byta bort gamla trogna Bettan.
jp
464
jpn
523im -99
ja man kan ju inget annat än att räta in sig i ledet och hålla med alla ovanstående om att e30 är en härlig bil med riktig körglädje
även om jag inte har de motorstarkare 6:orna så tycker jag men lilla 318iS bjuder på finfin körglädje!

Mvh/ JPN

B-M-W
jp
464
jpn
523im -99
oops (min) ska de vara...

B-M-W
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Märkligt ingen har nämnt hur säkre dem är och hur lite dem rostar, för inte nämna hur lite soppa dem drar, samt hur bra en vinterbil det är.

Kör med hjärtat i halsgropen varje dag när jag har hämtat min dotter på dagis men fan va rolig den är när man är själv i bilen

Tycker dock snart att E30 börjar bli lite väl gammal, jämfört med min T4-02a med lite ATM doping är den knappt så rolig dock i alla fall inte rakt fram????
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.